Wadah Madrasah Pengalaman: Tahun baru bagi kita.. Azam??


Wednesday, November 14, 2012

Tahun baru bagi kita.. Azam??

.




Assalamualaikum...

Aku mengaku tiada satu azam pun yang aku persiapkan untuk menghadapi tahun baru. Kemudian, aku berkongsi rasa dungunya aku tanpa merancang yang lebih baik di tahun mendatang , Kerna bagi ku... Esok biar lebih baik dari hari ini. Tanpa perlu menunggu akhir tahun untuk bermuhasabah diri, tiada salahnya setiap malam sebelum melayan lena, elok dimain kembali wayang perlakuan kita seharian tadi. Andai ada yang tidak kena, esok harus kita perbetulkan. Supaya dengan pantas potensi diri berkembang.


Kategorikan azam mengikut tingkat. Bermisi jangka pendek dan panjang bukan petanda seseorang itu teliti yang melampau. Malah, merancang apa yang ingin digapai secara berjadual, lebih menampakkan keperibadiannya yang sistematik. Aku merancang berumah tangga sebelum umur menjejak 28. Telitikah aku? Hahaha


Anggapkan kita sedang berhutang dengan diri sendiri. Maka hasilnya, bertandanglah rasa bersalah jika tidak dilunaskan semua azam sebelum tiba waktunya. Oh, apa yang perlu dirisau, buku tiga lima kan ada. Baki azam tahun lalu masih boleh dibawa ke tahun depan, bukan? Tapi, jangan pula sewenangnya memasang riba’ yang berbentuk hukuman pada diri sendiri, kelak azam itu berstatus hutang lapuk pula. 


Mengukur baju di badan sendiri untuk kita mengenal upaya diri, agar berpijak di bumi nyata. Ya, memang tiada salahnya membina cita yang setinggi kota, kerana langit itulah had kita.  Tapi, jangan dilupa. Mengatasi kelemahan diri itu suatu jihad. Cumanya sasaran itu jangan dipisahkan sejauh bulan dengan bumi. Kita kan punya akal yang bijak bestari.


Salam Tahun baru untuk KITA yang beragama ISLAM.


Azam tahun baru..  Ritual tahunan yang menjadi ikut-ikutan. Supaya dada sama boleh didabik, hingga terkadang lupa menilai kemampuan diri, terlupa akan hutang azam yang tidak terlunas. Hutang azam walau boleh di bawa ke depan, tetapi kekadang tetap mengusik hati. Setahun masa berlalu, namun masih ada azam yang terbengkalai, adakah aku sekali lagi kufur dengan nikmat masa yang telah Tuhan berikan, sedang mati menuntut janji di muka pintu





.



6 comments:

Fendy said...

salam maal hijrah...

Nur Rahayu Izaima said...

Entry yang superb..salam Maal Hijrah

♥ Nana BamBam ♥ said...

salam maal hijrah..

azam tahun baru saya ialah menjadi seorang muslimah yang lebih baik dr sebelumnya..isnya'allah doakan saya ye..aminnn

miz ruha said...

mengukur baju dibadan sendiri...
moga hari esok lebih baik dari hari ini... =)

Ain Dzaya said...

salam maal hihrah disamping ke arah penghijrahan yang lebih baik :)

Eyra Meow said...

yeayyy . Tahun baru :D