Wadah Madrasah Pengalaman: kehidupan _ masa itu kejam


Saturday, December 15, 2012

kehidupan _ masa itu kejam

.



Assalamualaikum...

Tik tok tik tok jam bergerak tanpa henti.. tik tok tik tok jam bergerak tanpa henti.. Kehidupan ini bukan bergantung pada jam di dinding atau ditangan tapi kehidupan bergantung pada waktu/masa. kejam bukan.. walaupun saat jam kalian terhenti walaupun jam kalian berkecai.. masa tetap berjalan sedangkan masa yang kalian luangkan diteratak ini turut berjalan..kejam bukan... setiap hela nafas kita adalah masa kehidupan kita. setiap saat kita semakin tua. Setiap kejayaan yang kita genggam semakin itulah kematian menghampiri kita.. kejam bukan..Atau boleh saja aku katakan masa itu perkara yang paling kejam..??


Kadang kita membandingkan diri kita dengan seseorang yang lain.. kenapa dia begitu jadi begitu..kenapa dia begini jadi begini sedangkan dia tak lah sebaik mana..sedangkan dia tak lah sepandai mana.. Adilkah kehidupan?? Itulah kehidupan..kita harus bersabar menghadapi nya.. namun sesabar mana pun kita ..persoalan yang akan timbul..Adakah kita bersyukur??? 



#Aku fikir kemandirian dan keberadaan aku sekarang adalah hasil perkenannya doa-doa orang lain terhadap aku. Doa-doa yang tulus dan ikhlas yang telah diperkenankan Allah Taala. Orang bijak pandai pernah berkata, jangan cuba memperlekehkan usaha berdoa itu. “Bukankah, berdoa itu senjata bagi orang mukmin!”




.





9 comments:

Bella Madden Kaulitz Origliasso said...

waalaikumussalam...

ayat yang dituturkan penuh dengan keseniaan.. kena baca 2,3 kali untuk memahami apa yang wan hazel nak sampaikan...

sieyzu eiyka said...

Penuh tersirat entry Wan . :)

Yes , memang kita kurang bersyukur . Sentiasa nak membandingkan diri kita dgn org lain . Anis pun sentiasa melakukan hal yg sedemikian samada dalam sedar / xsedar .

Banyakkan berdoa semoga mendapat keberkatan ALLAH . =,=

Cik Cempaka said...

Setiap orang ada bahagian masing2..allah memberi mengikut kemampuan masing2 untuk melaksanakan tanggungjawab yg diamanahkan..

Ashjbxoxo said...

Yeah , manusia kene ada sifat sabar dalam diri barulah ada iman. :)

chentawana said...

yup betol tuu .. btw nice entry yg bersifat keagamaan .. umm seen u are so expert in blogging .. minta tunjuk ajar ye .. imma newby .. :)

ಞNUR SYAFINASও said...

:)
demi masa ..
:)

miz ruha said...

lain orang lain rezekinya... telah Allah tetapkan rezeki kita semua... bergantung pada usaha kita untuk memperolehinya...

terus berdoa...

farhan said...

btul tu..masa berlalu setiap hari kita semakin hampir kpd kematian.kita tak sepatutnya membandingkan diri kita dgn org lain..dulu ada jgk baca artikel pasal ni..

Iqa ツ said...

Great job