Wadah Madrasah Pengalaman: Andai awak tahu


Tuesday, June 25, 2013

Andai awak tahu

.



Assalamualaikum


Hari ini bermula dengan hujan.
Sejuk.
Menyenangkan.
Saya mengambil ruang di suatu sudut.
Melepaskan kepenatan.
Penat dengan rasa.
Kesakitan menyerang teras kepala
Migrain

Hujan

Kadang hujan banyak ingatkan tentang kenangan lama
Semakin saya nak lupa semakin tu ingatan menjadi makin kuat
Aneh kan

Saya masih ingat peristiwa itu.

Suasananya masih segar dan dekat dalam ingatan.


Masa tu saya hantar awak balik

"Wawa .. nanti kita beli rumah , kereta vios sebuah.. ok tak? "

Awak iye kan je ..

"Kita ambik rumah yang paling hujung nanti leh renovate "

Awak senyum ..
Saya tak tahu apa dalam fikiran awak
Sebelum nie pun awak ada mengadu mengenai hubungan kita.
Saya kata

"Kita usaha sikit lagi , Kita doa "

Awak diam.. Sepi ..
Perlahan suara awak

"Insya ALLAH.. Saya sedang usaha.. "

Masa berlalu.
Sangat cepat
Awak kata awak perlu masa
Saya beri awak masa
Banyak sangat perubahan kat awak
Usahkan hendak bercakap
Bertemu pun umpama menunggu hujan sepanjang kemarau

Bulan berganti bulan
Tak terdaya dan upaya untuk saya jaga.
Saya berdiam
saya pertahankan
Saya usaha
hakikat nya tetap sama

Hari jadi awak hampir tiba
Saya tekad persiapkan semua
Masa tu baru saya sedar.
Wang ringgit bukan lah lambang kebahagian.
Saya persiapkan semuanya
Tempah tempat untuk kita makan
Dan rancang akan ajak familly dan kawan kawan kita datang

Awak tahu tak ?
Saya nak melamar awak .
Saya tak nak hilang awak
Pilihan yang saya buat bukan saja saja
Saya mohon dalam isthikarah
Saya mohon petunjuk ALLAH
saya melihat awak  di balik istikarah
Saya  sungguh gembira dan tak henti-henti mengucap syukur
Gembira kerana saya bakal memiliki zaujah yang hebat

Tapi ...

Belum sempat saya nak rasa kebahagian
Belum sempat saya buat kejutan
Rupa nya saya yang mendapat kejutan terlebih dahulu




Awak pergi tinggalkan saya
Tinggal tanpa pesan
Tinggal tanpa saya tahu apa kesalahan saya

Mungkin ini perancangan ALLAH
Saya redha
Saya tak cukup kuat untuk semua ini
ALLAH lebih sayangkan awak
ALLAH berhak ke atas awak
Saya sayangkan awak
Tapi sayang saya tak dapat dibandingkan dengan sayang ALLAH
ALLAH ambil awak dari saya
Saat saya rasa sinar kebahagian


Hari nie awak muncul lagi dalam ingatan saya
Andai saja awak tahu rasa ini
Pasti awak tahu setinggi gunung tak dapat menyamai rindu ini
Saya redha dan bersyukur
Kerna perancangan ALLAH itu yang terbaik

Alhamdulillah.
Ucaplah berjuta kali.
Takkan pernah dapat menandingi.
Apa juga nikmat yang DIA beri.
Yang DIA telah beri, sedang beri, dan akan beri.

Dalam hati ini punya banyak rahsia.
Dan rahsia itu akan selalu tersembunyi tanpa ada yang ketahui.
Melainkan DIA.
Kerana pada tiap rasa kerana pada tiap ketika.
DIA yang pertama kan tahu.
Tahu tentang semuanya. Apa saja. :')





ALLAH

Aku mahu katakan sesuatu lagi sebelum aku berhenti kali ini
Terima kasih kerana menitipkan dan pinjamankan dia seketika buat ku sepanjang perjalanan
Malah biar jasad dipisahkan jauh dari jasadku di jalanan ini hingga kau biar ku sendiri.

Bersabar itu payah, namun sedikit mudah berbanding redha. Benar?







Kisah rekaan :(
Andailah semua boleh selami rasa :(

.






20 comments:

hunnybunny said...

never mind it´s true story or not..i can feel it..

Nur Aisyah said...

:') Terbaeeeek ! (y)

Strawberriy COKLAT :) said...

iyeke kisah rekaan????????

^^eKaTiKaH^^ said...

lama tak bace cerite mcm ni. tak kisah true story or not. janji kita hayatinya

:: julianaramli :: said...

emm .. sedih :'( .. rasa cam nak nangis .. tapi tak apa , mungkin semuanya ada hikmah yang Allah nak beri pada kita .. (sekalipun ia crta sbnar ) .. yup, sabar lagi mudah dari redha .. apatah lagi redha untuk melepaskan org yg kita pernah syg utk prgi slamanya ... so difficult .. hanya dengan mengingat Allah hati akan jadi tenang .. insyaAllah ^_^ .. apa-apa pun sangat menarik..! ...

Isabel Diaz said...

Sedihnya.. Huhu..

Wan_hazel said...

hunnybunny

:) tengs

Wan_hazel said...

Nur Aisyah

tengs

Wan_hazel said...

Strawberriy COKLAT :)

entah... rasanya..

Wan_hazel said...

^^eKaTiKaH^^

betul tu..

Wan_hazel said...

:: julianaramli ::

tengs..betul tu..hanya dgn ingat ALLAH hati jadi tenang...
:')

Wan_hazel said...

Isabel Diaz\\

sedih kan..agak agak macma mana kalau hadapi bnda nie.. :(

Naimah Napri *Ima* said...

kadang2,memg terjadi perkara begini..sedih pon ada,yela kita sygkan org tu tp menghilang begitu...saya pon penah alami..redha jela..Allah memg Maha Mengetahui..

amy1906 said...

emm rsanya nie bka cite rekaan,so sad, tp smua yg berlaku, dah hikmah tuk dri kta... :)

Wan_hazel said...

Naimah Napri *Ima*

ALLAH maha mngetahui.. kena yakin dan redha... :)

Wan_hazel said...

amy1906

yep..semua berlaku ada hikmah..sgt2 percaya prancngn ALLAH..

nur azian said...

Sabar je la wan..jodoh rahsia Allah..

sizziey darliana said...

sedih... :( ... kita hanay merancang, tuhan yang menentukan.. InsyaAllah, Allah aturkan yang lebih baik untuk kita.. peace.. :)

iman nabilah said...

andai aku tahu :)

Nurhana said...

Bicaramu mempamirkan apa yang tersirat di hati kecil itu. ^_^ Indah!