Wadah Madrasah Pengalaman: Persiapan Perkahwinan


Sunday, June 23, 2013

Persiapan Perkahwinan

.



Assalamualaikum..

Cepat kan masa berlalu
Kalau ada yang tanya lagi bila nak kawen
Rasanya saya tak nak jawab dah

Sebelum tu nak tanya nie
Pernah tak kalian hadapi perkara macam nie
Korang ada crush 
Korang minat kat seseorang nie dalam diam
Atau pun korang ada sesorang yang korang anggap kawan
Atau seseorang yang korang kadang kadang je ambik peduli

Dan lepas tu seseorang tu update status

"Alhamdullillah , dengan sekali lafaz aku sah menjadi isteri/suami dia"
"Syukur , Dah kawen "
"Aku sah menjadi milik mu"
"Persiapan Perkahwinan"

Dan masa tu baru lah korang rasa
Rupa nya korang benar benar sayang dan cintakan seseorang tu
Dalam tanpa korang sedar..
Namun hakikatnya dah terlambat..
Pernah tak ??
Jujur?

Kan.. lambat sangat sedar.
Tapi semua nya ada hikmah..
Mungkin ada yang terbaik untuk korang.

OK..
Persiapan perkahwinan nie cuma tajuk je
Saya belum lagi nak kawen..
Calon pun belum ada . :)
Saja nak suprise ..
Nak gembirakan hati sebenarnya ..


Cinta
Bagi saya mudah
Sekali kau lafaz cinta
Biar ia bersama ALLAH
Pilihlah dengan istikharah
Jika benar
Maka luahlah
dengan redha ibu dan ayah

Pastikan masa tu kita dah betul betul bersedia
Umur dah cukup untuk bercinta
saya tak galakkan pun orang bercinta melebihi cinta ALLAH
lebih lebih lagi yang masih bersekolah

Sebenar nya persiapan perkahwinan nie
Persiapan kita melengkapi diri dengan agama
Cari cinta ALLAH
Cari agama


Kadang kelakar.
Saya sebenarnya tak suka orang tanya benda macam gini.
Semakin saya tak suka semakin kerap saya ditanya.
Tapi bila orang tua yang tanya takkan saya nak balas jahat jahat pulak kan.
Lagipun saya tau tentu semua orang sebaya dengan saya pun dah banyak kali ditanya macam gini.
Tentu kawan kawan saya pun dah biasa diusik dengan perkahwinan.
Kan best kalau kita jumpa tu sembang pasal perancangan masa depan.
Apa nak buat lepas nie.
Macam mana perancangan nak cari duit untuk kawen.
Bercakap pasal iman nasihat bla bla.

Itu lagi best.
Sebab bila kita faham agama tentu insya ALLAH kita akan seimbangkan semuanya.
Perkahwinan pun merupakan satu tanggungjawab.
Untuk teruskan perkembangan zuriat.
Bila faham agama
Insya ALLAH akan lebih banyak buat persediaan untuk berkawen ni.
Tak nak nanti nak kawen je beria ria.
Tapi apa benda pun tak tau.
Semua nak harap ayah ibu.
Kesian ke isteri kesian ke anak anak.
Kan kan kan.


Makin saya elak bercakap pasal kawen
Makin banyak memerlukan saya berfikir tentang ia sebenarnya.
Maha Suci ALLAH yang lebih tahu tentang segalanya.
Yang lebih hebat perancangan NYA.


kalau ada yang bertanya lagi
Tak nak cari calon lagi ke?

Tungggulah nanti kalau ada pertandingan cari jodoh kat sarawak . 
Baru la syok nak join.


hahahahahhaa
Sebenar nya tak nak




.





30 comments:

timm_bill said...

Wah..ingtkn wan betul2 da nk kwen..bley g..he3..

PeRdU cINta said...

persoalan demi persoalan..manusia di minda penuh dengantanda tanya..kadangkala mereka terlupa pertanyaan itu mampu menggurus hati orang lain..daripada sering bertanya adalah lebih baik selalu selalu lah mendoakan..hehe..

AiSyA LiEzA said...

huhu.. prnh gax laa.. tapi x la smpai dia khwin... *baru 19 :p* prnh gax la rasa cm tu...huhu >.<

Sally Yatiey said...

Ingatkan kawen tadik :)

Rabiatul Nadhirah said...

aduhhhh ヽ(;▽;)ノ ,. .ig dh nk kawen tdi... nasib baik ruby tk lompat2 kegembiraan O(≧∇≦)O

Umie Artoqiemie said...

klak kmk molah rancangan carik jodoh pake ktk, ktk mok orang camne..? haha

Strawberriy COKLAT :) said...

Pernah, Nurul pernah rsa apa yg abng Wan rasa.... sebab x bagitahu yg kita syg kat dia....

Sekali tup tap tup tap, dia nak bertunang dah, huhuhuu.. Nurul suka kat dia kerana agama pd dia.... Tapi smpai skrng lum dpt crik pengganti nya lagi, dah setahun lebih dah harap kat dia.... huhuhuuu T.T

Wan_hazel said...

timm_bill

hahhaa...tak lah..lambat lagi nak kawen..

Wan_hazel said...

PeRdU cINta s

betul... betul..sgt stuju..

Wan_hazel said...

AiSyA LiEzA

ahahha...pernah kan..mesti pernah

Wan_hazel said...

Sally Yatiey

xdalah mek kawen lok..

Wan_hazel said...

Rabiatul Nadhirah

ahhaha... lompat kgirangan lak..kalau wan kawen wan pun lompat2 gak nie..ahaha

Wan_hazel said...

Umie Artoqiemie

klak polah ah..mek mok org yg biasa2 jak.. cukup syarat n selayaknya jadi isteri mek..ehehe

Wan_hazel said...

Strawberriy COKLAT :)

tak pe... semua nya ada hikmah kan.. pcaya pasti ada yg lebih baik..

Zaf98 said...

hahahaaa! b0leh pulak ada pertandingan cari jodoh yeee~ xD

nuyui a.k.a miss YUI said...

di usia yui mcm ni, ramai dah tnya soalan mcm tu.. apakan daya,.. jodoh di tgn ALLAH..

kt hanya rancang =)

Wan_hazel said...

Zaf98

ahahha..gurau je tu

Wan_hazel said...

nuyui a.k.a miss YUI

betul tu yui.. pasnie masuk rcngn cari jodoh ..hehehe...

kita mrancang ALLAH yg tntukan.. berbaik sangka dgn ALLAH

♥ solehah ♥ said...

wan.mbak rilek lok.. agik mudakk.harharhar..

Wan_hazel said...

♥ solehah ♥

hahaha...yalah tok..mbak rilex jak mek tok..

Isabel Diaz said...

Ingatkan Abang Wan yang kawen tewk

aisya said...

ingatkan ktk yg kawen tek.. hehe.. xpa, tunggu jak bah.. kelak2 sampe juak masa ya bah.. *nyedap ati dirik mpun juak.. haha*

Wan_hazel said...

Isabel Diaz

hahaha..nie da mek kawen eh.. hehehe...

Wan_hazel said...

aisya

hahaha..insya ALLAH.. pakey nyedap drik pun juak oo.. hehehe..lak ada juak lak eh.. saba ..

Ash Si Kutu said...

Betul... Cinta Allah dulu.. ^^

Wan_hazel said...

Ash Si Kutu

kan kan..cinta ALLAH dulu...

Murni Afiqah said...

Waalaikumslm.
haish ceh bok nk nyk sapa bakal tek..
habis gambar sapa diambik ktk tok? xda credit gk ya..haha.

bna pdh ktk ya. smkin dijauhi bual bicara kawen tok makin kita fikir pasal ya sbnrnya. Itok nk tauk sapa bakal bapa/ibu anak2 kelak. Wallahua'lam hati kita ngn Allah biarlah Nya berik ke sapa Nya maok. Nk ka Nya akan berik yg Terbait juak. InsyaAllah. =)

Anyway, jom countdown Ramadhan! =)

Wan_hazel said...

Murni Afiqah

hahaha...tok gambar masa kakak mek mok kawen ya.. hehehe.. mek pun lamak gik.. jelez juak nangga kakak mek kawen eh..ahaha

aok mena ya oo..ALLAH tauk gik pa yg tbait utk kita.. mun kita mok yg bait mesti kita jadi bait juak.. semua nya kerna ALLAH.. tawakal n usaha .. Insya ALLAH ..klak dipermudahkan...

:: julianaramli :: said...

emm .. pernah juga merasa cam tu .. tapi apakan daya .. ia hanyalah asbab Allah untuk menguji tahap kecintaan kita kepada sang Ilahi .. walaupun sudah terlambat ,.. rasanya tidak guna untuk disesali andai dia bukan milik kita , sekalipun dikejar ia tetap milik insan lain .. hanya mampu mendoakan kebahagiaannya dari jauh moga jodohnya hingga ke Jannah .. ^_^

kahwin cepat atau lambat itu tak kisah sebab jodoh tetap ada. Walaupun kita tak tahu dimana keberadaannya dia tetap ada..yakinlah Allah sedang menjaganya .. mungkin Allah masih memberinya ruang dan peluang untuk mempersiapkan diri utk jadi isteri solehah utk a.wan sebab itu Allah masih tidak mempertemukannya dengan a.wan .. suatu masa dia psti menemui a.wan.. indah sungguh kan rahsia Allah.. penantian tidak menyeksakan sebaliknya menjadi lebih indah andai penantian itu disulami dengan doa kepada Allah ..

kahwin dan nikah itu senang dan sehari sahaja..tetapi berumah tangga itu selamanya kalau boleh mahu hingga ke syurga .. kan... :)

Wan_hazel said...

:: julianaramli ::\\


tengs... betul tu...semua yg tjadi ALLAH dah tntkan jalan nya. dan ALLAH dan pandu kita untuk guna jalan yg mana..

sungguh jodoh tu rahsia ALLAH..akan dtg tepat pada masa nya.. yakin..dan terus yakin akan ALLAH..insya ALLAH,

tengs..tengs