Wadah Madrasah Pengalaman: Jom masak : Pisang goreng belacan


Friday, December 6, 2013

Jom masak : Pisang goreng belacan

.







Assalamualaikum ..

Hari nie saya nak kongsi
Macam mana nak wat Pisang goreng belacan
Hahaha..
Kalau makan masa hujan hujang nie sedap nie..
Cara mudah je


Semestinya guna pisang
Nie pisang kapok .
Kalau Wan .. Wan gemar guna pisang yang dah lembik
Lebih enak bila dimakan.



Pisang dipotong dan dibuang kulit
Kalau nak masak banyak gunalah banyak pisang.
Kalau nak makan sensorang
Cukup cukup je lah.


Lepas tu
Ambik beberapa biji cili , ikan bilis , bawang merah dan belacan
Cara buat belacan ..
Macam biasa je
Kalau nak lagi pedas tambah lagi cili


Selesai
Jadi macam nie lah
Kalau nak lumat buat lumat
Kalau tak nak tak yah lumat sangat
Wan wat nie masakan orang bujang je..
Asal cukup je. hahaha

Lepas tu panaskan minyak
bila minyak dah masak
Goreng belacan tadi sehingga masak
Tak yah masak sangat pun tak pe

Masukkan garam , ajinamoto dan sedikit gula
Secukup rasa taw..
Men agak agak je
Wan masak pun men agak agak je

Agak agak dah masak
Baru masukkan pisang
Gaul dan gaul
Gaul lagi dan gaul lagi
Sehingga korang rasa dah ok.
Mudah je



Dan selesai
Boleh dimakan dengan nasi
Nak makan macam tu je pun boleh
Dan boleh lah dimakan sambil tengok TV ..


Selamat mencuba



.




6 comments:

Nurul Faiz said...

uniknya masakan ni. mesti sedap :)

Mardiah Diana said...

Assalamualaikum...mcm sedap jer....nak cuba ler resepi ni...

Wan_hazel said...

waalaikumsalam

nurul & mardiah ..
Try lah..memng sedap.. hehehe

Muhammad Khairuddin Lim said...

sedap....

Nor Nadia Syakila Jamal said...

unik betul ! 1st time jumpa resipi macam ni..

timm_bill said...

1st time tgk n bca n dgr..ow..hehe..