Wadah Madrasah Pengalaman: Doa yang tak termakbul ...


Thursday, February 27, 2014

Doa yang tak termakbul ...

 .




Sebenarnya dalam kita tak sedar, Allah telah makbulkan doa kita dalam pelbagai cara. Cuma kita yang tak nampak dan tak tahu. Biasanya, setiap doa yang kita minta kepada Allah, Allah akan memakbulkan dalam 3 pemberian-Nya

 1. Allah bagi ketenangan pada kita. Belum pun kita habis berdoa, Allah telah memberi ketenangan dalam hati kita. Perasan tak kita semua, lepas kita habis je berdoa, kita akan rasa tenang je.. Rasa lega.. Itulah salah satu tanda pemberian Allah.

2. Allah akan kurniakan kepada kita ilham-ilham dan jalan-jalan keluar untuk kita mendapatkan apa yang kita nak. Allah akan lorongkan kita kepada perkara yang kita nak. Allah kan memudahkan segala urusan kita. Allah bagi dalam bentuk indirect. Macam, kalau kita nak makan ikan, Allah bagi pancing untuk kita dapatkan ikan. Lebih kurang macam tu la.

 3. Allah akan berikan kejayaan, hasil daripada usaha-usaha kita. Setiap sesuatu yang kita inginkan perlu diiringi dengan usaha. Bukan dengan menadah tangan berdoa sahaja. Contohnya, kita ingin berubah untuk menjadi baik. Hanya dengan berdoa sahaja tapi masih lagi melakukan perkara-perkara yang dilarang, tak kan mengubah kita untuk menjadi baik. Kerana kita tidak berusaha untuk menjadi baik. Tidak berusaha untuk menjauhi larangan-Nya. Ramai orang lupa (termasuk aku) yang kita ni hidup di dunia. Dunia hanya tempat untuk kita mengumpul segala amalan kita. Sekarang ni kita bukan duduk di syurga, semua yang kita nak inginkan dapat termakbul sekelip mata. Ingat, kita hidup di dunia. Jadi, jangan sia-siakan peluang untuk memohon terus kepada Allah. Yakinlah, Allah akan memakbulkan permintaan kita. Kerana Allah sebaik-baik tempat meminta.



 Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa, 
atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: samada disegerakan kemakbulan, atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan keburukan yang sepadan dengannya”. 
(Riwayat Ahmad, Al-Bazzar dan Abu Ya’la dengan sanad yang sahih).





.







6 comments:

Amie said...

As salam,..

Doa2x jugak., tp jgn lupa usaha + tawakal... ^____^

(peringatan utkku juga ni)

sYiRa LoKMaN said...

usaha doa harus seiring :) tq atas perkongsian yg baik !

timm_bill said...

Tq wan 4 da sharing..tgh muhasabh dri..

♥ Nana BamBam ♥ said...

As'salam,

waktu dimakbulkan doa semasa dalam sujud di waktu solat, waktu akhir azan dan iqamat, sewaktu hujan..

Inshaallah, sentiasa berdoa agar doa2 termakbul..

doa, usaha dan tawwakal :)

Cahaya Kehalusan Kelembutan said...

Assalamualaikum,
kadang manusia mmg (saya la) lupa nak tgk dari sisi lain. tu tak sedar Allah dah jawab slow2 doa kita..
muhasabah jap

Akeyla Azmi said...

:)) "thanks share abg wann :)
Betul, kita je tak sedar.
Mcm mcm lah allah bagi, bersyukur lah kan hihi ;D