Wadah Madrasah Pengalaman: terpandu,dipandu or pemandu pelancong


Friday, December 26, 2008

terpandu,dipandu or pemandu pelancong

Dari Sarawak ku intai,
KUbawa ke Semenanjung...

Puteri Santubong,
Puteri Sejinjang..
Menjaga gunung Negeri Sarawak,,
Manis xda dapat dilawan,
Anak dak Dewa turun Kayangan,,


tok nya datang bertandak,,

Rasa pahit ditelan,
Diludah rasa sayang...


kmk mulakankan dgn selamat datang ke Kampung Budaya

tok kmk bcrita..

so aku nak crte kat korang,,hari nie aku wat ape..
jam 10AM,aku dah ready dah nak on9..nak cek aku pnye web,blog nie gak n sgale2nye lah yg berkaitan dgn on9 nie,,hehehe,,,"adek"...mama aku panggil name aku,,borak pnye borak,,rupe2 nye aku kene bawe kluarge jiran aku g berjalan2..mule nye aku xmaw..pastu aku dgr..minyak free,mamam tanggung..aku just perlu drive je..wah..tanpe segan silu nye aku,,ok.set..blum sarapan g aku time 2..lapar nye aku..biaselah aku,,aku slalu sarapan xpn pukul 12 camtu..hahaha..sarapan ke 2..pakej kot mamam tghari trus..xpe2,,,terdesak sgt dah korang nak g..aku gagahi kaki aku melangkah untuk famlly yang nak kluar jalan2 2,so 5 buah krte yang digunakan,jam 10.30Am..kte orang mulekan perjalanan,,dalam perjalanan 2 xyah lah nak crite erk,,duduk tekan minyak je..hehhehe..(kmk orang pake jalan pasar,ngambik jauh gik dari samarahan tok tek,,nak round.hahaha)



k,,tok kmk dah datang..kte org dah datang.selamat datang ke Kampung Budaya.bagi org luar dari sarawak RM60.00 n kanak2 RM40.00 utk masuk,tapi kte orang tdi dapat RM25.00 je bagi setiap orang,,hehehehe..xtaw lah kenape.yang jdi pemandu pelancong empat orang sarawak..lupe plak aku nak crite erk,,yang pergi nie sebenarnye kluarga mertue jiran aku,,anak die..aku panggil die Abg Halim,n nak bersanding hari ahad nie,,



lepas tu kite org diberi cop..dgn cop tu lah kite org boleh masuk,,stikerlah..yang macam nie..aku lekat kat topi aku 2,,hehehe



seblum kite orang menjelajah smue tmpat 2...kite org g mamam lu,,aaa,aku order mee Hong Kong..n air nescafe,,ngantok aku,,pastu aku order air milo ais plak,,hehehe,,xterhabis plak aku mamam mee 2..banyak sgt..



JOm kite mulekan penjelajahan,,sowie erk muke pelancong2 aku tu xde..hehehe...sowie korang..aku pn xde snap pic korang..tulah korang xnak ekot aku,,jalan lah korang sendiri..jahat nye aku,



jambatan buluh...nak menyusahkan diri je aku pakai jalan 2...kat sebelah nye sebenarnye ade jalan papan biase,,saje je aku nak menyusahkan diri aku nie..



aha...nie rumah Bidayuh..salah satu dari beberape buah rumah..eh..mane rumah,,tu papan tande je kan n aku yang terpacak kat situ,,hehehe..blakang aku 2 lah rumah nye.



yang nie plak aku snap dari tingkat teratas rumah Melanau..tinggi bertingkat2 rumah 2..payah gak nak naik,,



yang nie kat rumah Melayu,,alek2 muke aku je...mane yang len,,hahaha...xyah lah muke korang erk,,,kat dalam nie ade persembahan gak,2 orang nenek menyayi..xdelah...kre bergendanglah,,ape2 je lah..



yang nie aku rase dah nak balik rumah dah,,tiade tempat yang lebih slese dari bilik tidur..tol tak korang???hehhee.jgn risau pasnie tamat lah perjalanan kite,,







tepat jam 4.00PM..lame gak kite orang kat sane.persembhan pun bermule..smue tarian dari Sarawak dipersembahakan,,yang nie bbrape persembahan yang aku snap..xbez sangatlah kualiti pic aku kali nie,,xtawlah pasal,,,



tamat je persembahan,kite orang dijemput menari gak atas pentas 2..ape lagi aku,,aku try lah gak,,banyak gak yang menari,,korang carilah mane aku kata dalam pic atas nie erk,,kite orang nak balik dah,,hehehe

sebelum balik 2,kte orang g WaterFront...lepak skejap kat situ,,sambil hilang kan penat,,tp xgak penat aku hilang,,hehehehe...jam7.30PM kite orang kemabli ke kampung semula..Syukurlah pelancong yang aku bwe 2 selamat n xmerungut,,hehehehe..xtawlah blakang2 aku,hope xlah erk,,wat pealncong2 2....enjoy lah diSarawak nie..
lupe palak aku,,aku baru prasaan,,masalah kat Sarwak nie kekurangan papan tande jalan,,,hehehehe,,adios



so,,,aku tinggal kan korang dgn tarian melayu nie,,n slmat menonton,,kualiti video xbrape sgt nak bez,,harap maaf..bg ssape yg lme tak blik sarawak 2..bgus sgtlah menonton,,hehehhee,,,oh ya,kak Srisufi this 1 4 u..







hazel mohon undur diri..sayonara..i will never 4get u,,hehehehe,



No comments: