Wadah Madrasah Pengalaman: "CINTAKU SEPERTI ILMU TAJWID"


Wednesday, September 18, 2013

"CINTAKU SEPERTI ILMU TAJWID"




Saat nanti pertama kali berjumpa denganmu
Aku bagaikan berjumpa dengan saktah
Hanya bisa terpana dengan menahan nafas sebentar

Aku di matamu mungkin bagaikan nun mati di antara idgham billaghunnah
Terlihat tapi dianggap tiada

Aku ungkapkan maksud dan tujuan perasaanku seperti Idzhar
Jelas dan terang

Jika mim mati bertemu ba disebut ikhfa syafawi
Maka jika aku bertemu dirimu
Itu disebut cinta

Sejenak pandangan kita bertemu
Lalu tiba tiba semua itu seperti Idgham mutamaatsilain
Melebur jadi satu

Cintaku padamu seperti Mad Wajib Muttasil
Paling panjang di antara yang lainnya

Setelah kau terima cintaku nanti
Hatiku rasanya seperti Qalqalah kubro
Terpantul pantul dengan keras

Dan akhirnya setelah lama kita bersama
Cinta kita seperti Iqlab
Ditandai dengan dua hati yang menyatu

Sayangku padamu seperti mad thobi'I dalam Al-Qur'an
Terlampau banyak jumlahnya

Semoga dalam hubungan kita ini seperti idgham bilaghunnah
Yang cuma berdua
lam dan ro'

Meski perhatianku tak terlihat seperti alif lam syamsiah
Namun cintaku padamu seperti alif lam Qomariah
Terbaca jelas

Kau dan aku sepeti Idgham Mutaqooribain
Perjumpaan dua huruf yang sama makhrajnya tapi berlainan sifatnya

Dan sepertinya huruf Tafkhim
Nama mu kan bercetak tebal di fikiranku

Semoga aku jadi yang terakhir untuk kamu seperti mad aridlisukun






5 comments:

Unknown said...

osem! baru nak share. tapi tak boleh.

PeRdU cINta said...

dan apabila saling menyatu maka lengkaplah kalam perjuangan..tercipta senaskah album kehidupan..

Wan_hazel said...

share je kalau nak..:)

khairulsyarafi said...

osem dan sedikit syahdu...wan lama x update?

Mummy MM said...

Wah, nang pakar kitak sal tajwid. Kamek sikit-sikit jark tawuk mewk. Yang umum jark. Boleh ke belaja tajwid jwak towk. Hihi.