Wadah Madrasah Pengalaman: Sarawak mula salji ? boleh jadi satu anugerah atau petanda


Friday, January 24, 2014

Sarawak mula salji ? boleh jadi satu anugerah atau petanda

.




Assalamualaikum ..

Subuh pagi nie
Mandi memang sejuk sangat
Dah rasa mandi ais plak
Cuaca skang pun mendung je
Hujang kadang kadang lebat
Selalunya rintis berpanjangan
Matahari plak susah nak nampak
Kalau ada pun waktu petang dah nak malam
Matahari keluar sekejap lepas tu masuk balik



Kalau selama nie ada yang merungut panas panas panas
Nah ..
ALLAH bagi cuaca sejuk
Rasalah kesejukan

Ada jugak berita yang menyatakan
Kelantan dijangka salji minggu hadapan
wallahu'allam
 
Skang
Pandu kereta bukak tingkap je
Tak perlu pasang akon .. hahaha


Salji boleh jadi satu anugerah atau bencana
Kalau disarawak salji
Jalan raya diliputi salji
Nak pandu kereta memang dah tak boleh
Air plak membeku
Nak mandi tak boleh dah
Kalau nak berwhuduk
Ambik ais kat lua masak untuk dijadikan air
Cewah... siap berangan salji tebal plak

Kalau ALLAH kata nak turun salji tetap salji jugak
kun faya kun
Kalau ditakdirkan salji
Mudah mudahan Salji hanya sekadar salji biasa
Tanpa meragut nyawa

Eh eh..
Suhu macam nie tak mungkin salji 
Kalau suhu makin sejuk barangkali
Banyakan amal 
Kita tak tahu apa nasib kita esok lusa
Barangkali mati lepas baca nie
Haaa..


Owh ye..
Buat peringatan semua

Bila mesir dah turun salji
Pasti akan subur kan kawasan sana nanti
Cuma untuk peringatan bersama



 “Hari Kiamat tidak akan muncul 
sebelum bumi Arab sekali lagi menjadi bumi hijau (subur)   
dan dipenuhi sungai-sungai”  




Benda yang orang susah nak faham

Tak menutup aurat tu bedosa
Tak solat tu berdosa

Tak faham lagi ke
Dosa bila banyak banyak jadi saham neraka


Isu barang naik
Semua nak heboh
Isu Kangkung turun
Semua nak jaja cerita

Tatkala Isu Kematian
Kiamat yang semakin hampir
Semua buat diam tak kisah
Amal pun buat sambil lewa

ALLAH ...
Bagaimana lagi untuk ku Sedarkan sahabat sahabat ku
Bahawa dunia ini semakin ke penghujung

Hawa
Dengan pakaian yang membalut
Adam
Dengan Solat yang entah kemana

Ampunkan Kami Ya ALLAH
Sesungguh nya kami hambu MU yang lemah

Dan moga ayat ini
Jadi bukti selamatkan aku dari api neraka
Aku sudah berpesan pesan pada mereka


Aha
Gambar kat atas tu 
summer mall salji tu edit je



.



10 comments:

Ayuni said...

betul, mcm dh nk kiamat...

Nur Hamizah said...

Allahhuakbar. Bagaimana pengakhiran hidupku ? Moga kita mendapat perlindungan rahmat dan kasih sayang Allah. Allahu.

Alynn Nyzaa said...

No wonder la sejuk semacam je kat kelantan ni. Dua ari lps, ada ujan kejap. ujan tu mcm halus je, mcm salji.. Subhanallah..

Nurina Izzati said...

semoga Allah mengampuni kita :)

timm_bill said...

trkzut tgk summer mall cmtu hah..sni pun kulim, 22 C..SEjuk sgt..

Akeyla Azmi said...

:)
Betul ke nk salji wahhh nok kelik kelate lah heheheheh. Thanks share abg wan :))
Hm betul, pasti ke hidup lagi besok?
wallahu'alam :>

Amir Khalis said...

Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami :)

Noor said...

nice sharing..lama xdtg sini!

Junkyo Hikari said...

manusia... tak lari dari kesilapan..
kalau salah silalah tegur XDD

btw nice entry..
menusuk kalbu bila baca..

:: kenapa kita rasa nak baik, tiba2 jadi tak baik ::

kita mesti taw kenapa... ^___^

btw semoga kita semua mati* dalam husnul khatimah.. aamiin.... TT^TT

Aniq Bukhary said...

Banyak dah benda2 pelik berlaku kat dunia nie... Dunia dah semakin tua..