Wadah Madrasah Pengalaman: Apa itu takdir .. part 1


Thursday, March 6, 2014

Apa itu takdir .. part 1






 Untuk memudahkan korang semua, aku pecahkan entry ini kepada 4 bahagian, iaitu:

1-KETETAPAN

2-PILIHAN

3-SOAL HATI

4-NIAT


 Untuk entri kali ini ..

1. KETETAPAN..
Pasal ketetapan aku pecah pulak pada 3, iaitu :
  • Rezeki,
  • Maut,
  • Jodoh
Mula mula aku cerita pasal ketetapan REZEKI…

Pada suatu hari seorang lelaki yang tidak percaya kepada takdir telah pergi berjumpa dengan Nabi sulaiman a.s dan bertanya, ada tak makanan yang bukan rezeki dia, tapi dia nak makan… ?
Maka Nabi sulaiman a.s telah bagi satu kacang sambil menyatakan bahawa kacang ini adalah rezeki ayam di sebuah tempat yang amat jauh… macam Malaysia dengan libya katakan..
Maka si mamat ni ketawa terbahak-bahak lalu makan kacang tu… untuk membuktikan bahawa rezeki kacang tu adalah milik dia dan bukan milik ayam seperti yang di takdirkan Allah, belum sempat dia telan atau kunyah makanan tu, oleh kerana terlalu banyak ketawa, maka kacang itu telah terperosok ke dalam hidung..

Ps: teringat aku pasal lawak tercekik tulang, bila aku juga ketawa sambil nasi penuh dalam mulut, ada nasi yang naik ke hidung..oh!!!

Sambung cerita, oleh kerana kacang itu agak besar (barangkali), maka si pemuda ini telah menderita kerana kacang yang tersumbat dalam hidungnya tidak dapat di keluarkan walaupun telah di gunakan berbagai-bagai cara!! Maka ramai orang telah menasihati pemuda itu supaya pergi ke tempat yang jauh macam ‘Libya’ tu… kerana di situ tinggalnya doctor pakar sakit hidung, oleh yang demikian, demi hidung dan hidup yang sihat, maka si mamat ni pergilah ke ‘libya’ tu…
Di pendekkan cerita setelah doctor di sana memberi satu ramuan yang berbau ‘tengit’ lebih kurang , maka si pemuda itu pun bersinlah dan kacang telah keluar lalu jatuh ke dalam semak berhampiran klinik itu…
Pada masa yang sama ada seekor ayam yang sedang mencari-cari makanan sambil mengais-ngais di sekitar semak, lalu si pemuda itu lekas-lekas masuk semak dan cari kacang tu, maka berlumba lumbalah si pemuda itu dan ayam mencari kacang.. dan seperti takdir tuhan, ayam yang jumpa dan terus makan kacang tu!!! Ha ha ha!
Maka insaflah si mamat ni kerana benarlah bahawa rezeki memang dah di tetapkan oleh Allah..

Maka pada korang yang yakin dengan adanya ilmu dunia maka hidup korang akan senang, atau mudah dapat rezeki, maka itu adalah kefahaman yang salah (saya perasan betul lagi..oh) huh, aku dah banyak menyaksikan ketentuan Allah ni, siti nurhaliza, mawi yang tak masuk U boleh jadi jutawan, yang masuk U merempat di jalanan, bukan aku nak kata salah korang belajar tinggi-tinggi atau nak bagi galakkan kat adik2 di sekolah supaya abaikan pelajaran, bodohlah aku buat statement demikian dan bodohlah korang jika faham demikian, aku tak kata salah belajar tinggi, tapi yakin dengan adanya ilmu hidup korang akan senang, negara akan berjaya.. duit akan dapat di kuasai, itu dah jadi syirik namanya, sebab yakin selain dari Allah boleh bagi manafaat…

Apa yang aku nak bagitahu sebenarnya yang gagal masuk U janganlah bunuh diri!!! Allah dah takdirkan korang tak berjaya, yang tak berduit, yang miskin.. relaxlah, shurga ni dunia orang kapir, jangan berebut dengan mereka, Allah bagitahu jika kamu nak dunia kamu pergilah ambik, tapi kamu akan dapat apa yang Allah tetapkan sahaja… itulah takdir…

ingat!, REZEKI AKAN DATANG PADA KITA SEPERTI MANA MAUT AKAN DATANG PADA KITA!
-----------

Ok, masuk bab kedua, bab ketetapan menjadi mayat…
Aku bagi cerita lain pulak, satu hari nabi Sulaiman a.s buat satu jamuan makan, lalu di jemputnya semua sahabat2 dia, tapi ada pulak baginda punya sahabat, satu orang yang tak makan.. masa nak balik kena salam dulu ngan tuan rumah, maka bila bersalam, Nabi sulaiman as tanya sedap tak makanan tadi?, si hamba Allah ni serba salah sebab dia tak makan, nak cakap tak makan takut kecik hati pulak nabi sulaiman as , nak menipu -berdosa, apatah lagi Nabi sulaiman ada banyak mukjizat ,

Maka si hamba Allah ni pun berterus terang(lebih kurang)
Saya memang nak makan tapi baru jer nak suap ada sorang hamba Allah duduk depan saya sambil merenung tepat ke mata saya, serba salah jadinya.. renungan matanya sugguh tajam buat saya hilang selera, dan sampai majlis habis, dia masih memandang saya, macamana saya nak makan?, sekarangpun dia masih merenung saya.. gelisah betul!!

Maka Nabi Sulaiman a.s bertanya mana orang tu?, bila di tunjuk memang orang tu masih ada kat situ sambil merenung ke arah sahabat tadi, maka Nabi sulaiman bagitahu itu adalah malaikat maut!!!
Maka si sahabat ini mintak jasa baik nabi Sulaiman a.s hantar dia ke tempat yang tak ada orang, maka Nabi sulaiman a.s suruh dia pejam mata sambil pegang jubah baginda, bila dah letih pejam mata, bukaklah mata, maka sahabat ini pun buat, pegang jubah dan pejam mata, bila dah agak lama dia pun bukak mata.. memang dia duduk kat tempat yang takde orang, kat sebuah padang pasir..tapi malaikat maut sajer yang ada kat depan dia sambil tersenyum…

Berkata malaikat maut…lebih kurang maksud:
Hari ini Allah perintahkan aku ambil nyawa kamu di tempat yang tak ada orang, tapi bila aku turun jumpa kamu, aku terkejut kerana kamu berada di tempat yang ramai orang dan kamu pulak nak makan, sedangkan hari ini rezeki kamu dah takde, tapi sekarang baru aku boleh ambil nyawa kamu, kerana di sinilah tempatnya kamu patut mati…

Jadi kepada korang semua, waktu korang akan jadi mayat atau bagaimana korang jadi mayat, tak payahlah nak serabut-serabut fikir, Allah dah tetap dah, tapi janganlah pulak lepas ni tak nak ikat tali pinggang kaledar sebab maut dah tetap, buat usaha untuk selamatkan diri adalah perintah Allah, tapi yakin dengan usaha diri sendiri boleh selamat, maka itu adalah salah!!!
Jika semua penjahat dan pengganas atau tentera israel berkumpul nak bunuh korang, mereka tak boleh buat apa apa pun kecuali apa yang Allah telah tetapkan…dan jika semua doctor, bomoh, pawang, dukun, tok batin dan ahli farmasi berkumpul untuk bagi nyawa korang panjang, mereka juga langsung tidak boleh berbuat apa2 kecuali apa yang Allah telah tetapkan,inilah takdir…

Pendek kata semua oarng akan jadi mayat, walaupun isteri korang doctor, anak anakpun doctor, menantu tok bomoh, depan rumah ada farmasi, belakang rumah ada hospital, berjiran pulak dengan penjual mesin jangka hayat bla bla bla… korang tetap akan jadi mayat yang busuk dan berulat!!!!

------------------

OK, satu lagi, banyak gadis gadis email aku tanya solalan nie.. bab jodoh…
Biar aku cerita sikit serba ringkas.. bab ketetapan jodoh

Ini juga berlaku di zaman Nabi Sulaiman a.s, seekor burung garuda yang tidak percaya dengan takdir telah cuba memisahkan jodoh seorang puteri dengan anak raja, maka setelah di bagitahu jodoh seorang puteri untuk masa hadapan maka si garuda ini telah mengculik sang puteri lalu menyembunyikan di sebuah pulau untuk satu tempoh yang lama, pada suatu hari sang puteri teringin nak makan sejenis buah yang besar(aku lupa nama buah tu).. maka si garuda pun terbang dan terjumpa satu buah yang besar sedang hanyut dalam laut, maka bila di hidangkan pada puteri, maka sang puteri jadikan buah itu sebagai rumah,

Di pendekkan cerita bila dah berlalu satu tempoh yang patut puteri tu kahwin, maka si garuda ini telah bawa buah itu yang puteri duduk kat dalam kepada Nabi Sulaiman a.s .. sambil bagitahu bahawa dia telah berjaya mengubah takdir, tapi alangkah terkejutnya si garuda ini bilamana dalam buah itu sudah ada sang putera.. aku pendekan cerita, rupa-rupanya putera raja ini telah mencari sang puteri dan buat bahtera daripada buah yang puteri tu suka makan…fakir sendiri cerita cinta ini, korang kan suka barangan? He he he

Sebab tu bila Awie bercinta dengan Erra dalam ‘sembilu’, sebab dah takde jodoh, erra kahwin dengan orang lain bla bla bla… maka tak payahlah korang nak bunuh diri bila aweks atau balaks korang blah dan kahwin dengan makluk lain..kahwin dengan datok K, tak payah!!!!

sebab, JODOH AKAN DATANG PADA KITA SEPERTI MANA MAUT AKAN DATANG PADA KITA!
Orang yang paling faham tentang takdir.. dah tentulah sahabat sahabat Nabi SAW.
Aku cerita balik,
Seorang yahudi jumpa Nabi dan mintak izin untuk uji iman sahabat, maka Nabi benarkan, lalu org yahudi ni telah duduk depan masjid dan menunggu kedatangan sahabat2.

pendek cerita:Abu bakar r.a datang ke masjid dan org yahudi ni tumbuk dia, tapi abu bakar hanya berlalu sahaja. (semuanya dari Allah, sudah ketetapan Allah)

Kemudian datang Saidina umar,r.a pun di tumbuk oleh org yahudi, Saidina umar hanya melihat sahaja dan masuk masjid.

Kemudian datang pulak saidina usman r.a juga ditumbuk, saidina usman sempat bertanya kenapa tumbuk? Belum sempat org yahudi tu jawab, Usman r.a telah masuk ke masjid.

Akhir sekali datang saidina Ali r.a, juga ditumbuk oleh org yahudi, Saidina Ali membalas tumbukan org yahudi itu dan masuk kemasjid.

Apa moral cerita ini? Korang akan faham bahawa semuanya adalah dari Allah, bahawa segala yg berlaku di dunia ini adalah dalam kehendak Allah , tidak ada satu pun yg berkebetulan, yg baik dan buruk semunya dari Allah! Ini rukun iman yang ke enam! Ramai member aku jadi sesat bila belajar bab takdir..nauzubillah…tidak ada sesuatu pun atas muka bumi/dunia atau alam semesta berlaku secara kebetulan tetapi semuanya adalah izin dan kehendak Allah SWT.Orang yang kata "kebetulan itu, kebetulan ini", dan menentang serta mempertikaikan "kebetulan itu, kebetulan ini", maka iman dia pada Allah SWT telah rosak.!!



Untuk

2-PILIHAN

3-SOAL HATI

4-NIAT


Sambung dientri yang lain


 Sumber :http://keretamayat.blogspot.com/





.
 
.



No comments: