Wadah Madrasah Pengalaman: Apa itu takdir .. part 4


Thursday, March 6, 2014

Apa itu takdir .. part 4

.




Sambungan entri Apa itu takdir part 3
http://wanhazel.blogspot.com/2014/03/apa-itu-takdir-part-3.html


4-NIAT

Ok , last… Segala AMAL bermula dengan NIAT
Berbalik kepada cerita ''PEMBUNUH USTAZ'' tadi..

Aku dah malas agaknya, maka cerita itu aku habiskan dengan mayat pembunuh itu dijumpai dengan kesan tembakan di kepala.. di tembak oleh polis di raja Malaysia.. semua orang Malaysia yang membaca berita tentang kematian pembunuh itu membuat keputusan bahawa beliau adalah ahli neraka, maklumlah dah bunuh banyak ustaz dan tak pernah bersolat, Cuma yang di ketahui, polis menembaknya ketika dalam perjalan ke masjid.. dan dia berpakaian jubah dan berserban serta tiada membawa pistol…(tamat)

Satu cerita benar yang di ambil dari kitab, kejadian ini pernah berlaku pada zaman dahulu… , satu org jahat telah bunuh 99 org dan nak bertaubat, berjumpa dengan satu org alim…org alim kata, kamu ni ahli neraka, maka si jahat ini bunuh lagi dan dah jadi seratus…hinggalah berjumpa dengan org alim yg ke 101, dan org alim itu kata , kamu masih boleh bertaubat dengan syarat kamu kena keluar dari kampong kamu yg ramai org jahat tu ke kampong sebelah yg ramai org baik, maka si jahat ni pun balik rumah dan telah mebuat PILIHAN untuk menjadi baik, maka dia BUAT PERSIAPAN dan terus MELANGKAH KE KAMPUNG BAIK..dalam perjalanan, dengan izin Allah dia menjadi mayat…mati tanpa sempat bertaubat..Malaikat punya faham si pembunuh 100 org ni adalah ahli Neraka..tapi Allah buat keputusan bahawa dia adalah ahli SHURGA..

KENAPA?
Kerana dia mati dalam keadaan mengzahirkan niatnya,

Maka, perkara yang boleh kita belajar di sini adalah siapa-siapa yang mengzahirkan niat untuk jadi baik, maka sekiranya dia mati lepas mengzahirkan niatnya itu, dia di kira ahli shurga!!! Kerana Allah MAha mengatahui hatinya dan tahu jika dia hiduppun 1000 tahun lagi, dia memang tetap akan jadi baik!!!

Oleh kerana niat belum di takdirkan oleh Allah dan hatta malaikat pun tak tahu sebenarnya niat korang ni.. Cuma bila korang nak buat baik maka malaikat pun tercium bau wangi, dan di tulis satu pahala… dan bila korang niat nak buat jahat pula maka malaikat akan tercium bau busuk, walaucamnepun malaikat tak tulis lagi sehinggalah korang buat dosa yang korang niatkan itu…
MAKA marilah kita buat niat sekarang..bukan saja niat nak jadi baik, tapi kita kena ZAHIRKAN NIAT ITU!!
Pembunuh di atas masuk shurga kerana dia mati dalam keadan mengzahirkan niat!!!
Dan marilah kita mengzahirkan Niat dengan meberitahu orang di sekeliling tentang SOAL HATI KITA..

Ada riwayat tentang seseorang yang mendapat ganjaran yang sungguh banyak di akhirat, dia menafikan , tapi di beritahu kepadanya dulu waktu di dunia dia telah mengzahirkan niatnya iaitu ketika berjalan dengan sahabatnya maka dia berkata, kalaulah aku ada emas sebesar gunung ini, maka akan aku korbankan pada jalan Allah!!! Lihat, dia hanya mengzahirkan niat sahaja dan sudah takdir dia tak dapat harta yang sebanyak itu.. tapi kerana sudah mengzahirkan niat..maka ianya di kira oleh ALLAH!!!
Marilah menangis, kerana itu adalah mengzahirkan taubat!!!!

Lihat beberapa contoh pengzahiran niat oleh sahabat R.A:

Seorang sahabat ketika hendak di bunuh oleh seorang kapir telah menangis sambil mengzahirkan niatnya: aku menangis bukan kerana takut mati, aku menangis kerana aku hanya ada satu nyawa, seandainya aku mempunyai nyawa sebanyak bulu roma di badanku…maka, satu demi satu akan ku korbankan untuk ugama!!!

Seorang ibu kepada beberapa anak lelaki yg di beritahu tentang kematian suami di medan perang, anak sulung, anak nombor dua dan seterusnya anaknya yg bongsu.. bila terdengar semua ahli keluarganya mati di jalan Allah dia masih bertenang, tapi bila mendapat tahu yg bongsu juga mati , si ibu ini menangis…dia dipujuk org, tapi dia berkata sambil mengzahirkan niatnya: jangan ucap takziah pada aku..tapi ucapkanlah tahniah…aku menangis bukan kerana semua ahli keluarga ku mati...aku menangis kerana aku sudah tiada anak lelaki lagi untuk di korbankan di jalan Allah..!!!!

Jika korang niat dalam hati nak taat perintah Allah sahaja, malaikat tak tahu dan di tulis hanya satu pahala…(melaikat tulis satu pahala kerana hati korang berbau wangi bila ada niat yang baik)
Tapi bila korang zahirkan niat tu,maka malaikat akan tulis dalam buku amalan kebaikkan, itu yang zahir..soal hati hanya Allah yang tahu!!!

Kalau korang nak zahirkan niat yang baik kat kotak komen aku alu-alukan, (promote he he he)kalau korang malu but still nak zahirkan niat maka korang boleh email aku…hehehe
Inilah kaedah azam yang sebenar dalam islam!!!

Akhir sekali dah zahirkan niat tu kenalah pulak menyerah diri pada Allah….

Ps: semua orang sudah di takdirkan menjadi mayat..pandai-pandailah menyerah diri..oh!



Sumber :http://keretamayat.blogspot.com/


nak baca part 1 , part 2 dan part 3klik bawah nie

Apa itu takdir .. part 1
http://wanhazel.blogspot.com/2014/03/apa-itu-takdir-part-1.html


Apa itu takdir .. part 2
http://wanhazel.blogspot.com/2014/03/apa-itu-takdir-part-2.html



Apa itu takdir .. part3
http://wanhazel.blogspot.com/2014/03/apa-itu-takdir-part-3.html






 .



No comments: