Wadah Madrasah Pengalaman: Rotan anak ...


Thursday, January 29, 2015

Rotan anak ...





Assalamualaikum .

Aku curi sedikit masa rehatku ..

Rotan anak .. Ibu ayah dipenjarakan ..

Isu yang sedang hangat hari ini .

Pada aku ... Jika tidak kerana pukulan ibu .. aku tidak akan berjaya pada hari ini .


Mungkin
Jika tidak kerana pukulan deras ibu itu aku kini sedang hanyut dengan duniawi

Intitusi sebuah keluarga berbeza beza

Jika hanya dengan rotan , ibu ayah meringkuk dipenjara .. Siapa pula yang akan membesarkan anak mereka.. Kerajaan ... argh .. persampahkan saja mitos mitos bantuan kerajaan ..

Dahulu kan dulu keagamaan dalam perkahwinan . Agama dalam keluarga .. titik beratkan agama untuk ibu ayah .. kerana agama jualah yang membezakan pukulan kasih dan penderaan . setiap agama mengajar tentang kasih sayang .

Aku tidaklah membangkang peratusan tinggi . Cuma kadang .. Aku lebih suka berbalah dengan sesuatu yang aku rasa perlu . Ibu ayah yang merotan anak nya adalah ibu ayah yang sentiasa mengambil tahu perihal anak nya . dari ibu ayah yang hanya ada gadget ditangan ..

Aku risau .. Jika nanti anak yang dididik manja akan jadi seorang yang tidak patuh pada undang undang malah agama . Sedangkan mereka jualah pewaris negara .












Jika rotan anak dihukum penjara.. kenapa tidak menengking anak jua dipenjarakan .. mana yang lebih memberi trauma kepada anak .. ironi bukan ..



Mungkin rotan anak boleh diganti dengan mendera fizikal dan mental anak .. Itulah selayaknya dihukum penjara


Walau sejahat mana ibu dan ayah .. Mereka tetap yang melahirkan kita .. Kita wajib hormat pada mereka.. lahir nya kita diluar pinta .. Dan mungkin dari doa ibu dan ayah .. Jika tidak kerana mereka.. Kita tidak mungkin berada didunia .

owh ya .. Aku semasa bersekolah rendah .. Aku pernah dirotan guru besar .. Hari ini .. aku serendah hati ingin berterima kasih buat guru besar SK dato Traoh 1999



.






3 comments:

Mummy MM said...

Harap kerajaan dapat carik jalan penyelesaian untuk isu tok.

Read my latest entry : Things That I Like About My New Boyfriend

THE KEHALUSAN KELEMBUTAN said...

salam!,
sy membesar pun dengan rotan.
alhamdulillah

♥ Nana BamBam ♥ said...

Sunnah menggantung rotan dirumah untuk bertujuan mendidik anak2 tidak menjadi kurang adab.

di sekolah ataupun di mana2 universiti pon boleh menerapkan rotan sebagai satu mendisplinkan murid2 dan para pelajar.

kecik2 saya dah biasa lihat rotan...bahkan bukan rotan saja tetapi getah paip pun pernah saya kena..huhu.