Wadah Madrasah Pengalaman: Aku , Remaja Islam dan Dakwah


Wednesday, January 30, 2013

Aku , Remaja Islam dan Dakwah

.



Assalamualaikum.

Taniah sebab sudi baca..Ramai yang tengok tajuk macam nie memang tak nak baca punya..hehehe..eh ye ke??

Kalau dipandang dengan mata kasar ramai yang mula berdakwah.tak kira usia tak kira jenis..Semua pun nak berdakwah.. Alhamdullillah ... Tapi kebanyakan nya menggunakan kaedah yang tak betul.. Contoh nya pihak pihak media TV sehingga mesej dakwah yang hendak disampaikan betukar ke mesej yang menjatuhkan imej agama.. Pengarah filem wajib tahu nilai agama ISLAM yang terletak tinggi .. Bukan untuk dipuja puja menjadi hangat. Mula mula kita ingat filem nilai keagamaan yang padat , last last filem bercampur baur..aksi yang tak sepatutnya pun ada.. Hairan kan.. Untung nak berlipat kali ganda .


Dan kadang ada juga dakwah ini dilakukan hanya untuk orang yang sewaktu dengan nya je.. Bukan nak mengutuk kaedah dakwah yang korang lakukan tapi ini kenyataan.. Kalau kita asyik mentarbiyah ahli ahli surau bagaimana pula dengan ahli ahli diluar sana.. lepas nie ada lah suara yang mengatakan "Dah dia orang tak nak ke surau dan masjid"...hah.. Kan dah kata... Ada dakwah dakwah yang tak sampai..


Ada pula dakwah yang asyik menekankan HARAM HARAM DAN HARAM... NERAKA NERAKA DAN NERAKA...Padahal benda tu tak haram dan tak masuk neraka selama nya pun.. Sebenar nya benda macam nie menakutkan bagi yang nak berubah.. Pendekatan sesetengah dakwah yang berupa racun.. kenapa kita asyik kata Dosa je dari kata Pahala.. contoh nya.. Kalau pakai tudung dan tutup aurat tu kan dapat pahala .. Banyak pulak tu.. Tapi yang skang nie... Pergh.... bukan main lagi ..Korang tak pakai tudung tak tutup aurat tu..DOSA MASUK NERAKA... Padahal pahala dan dosa kita nie bukan dari situ je..Segala pahala dan dosa kita akan ditimbang sebelum kita melangkah ke syurga.. Semua kita manusia nie nanti akan melalui neraka..beza nya sepantas mana kita menuju ke syurga.. Kan ke umat MUHAMAD S.A.W dijanjikan Syurga... Dari itu lah kita banyak sebut Pahala dari Dosa.. Buat nie kan dapat pahala , Buat tu kan dapat pahala..Buat baik besar ganjaran nya..Pahala dan syurga menanti.. camtu kan comel je..hehhee


Minat Korea tu HARAM..Adeh..lepas nie kena belasahlah dengan budak budak kpop.hahaha.. Sebenar nya kpop/rancangan korea tak haram... yang haram tu cara atau benda yang dibuat tu.. kat malaysia nie banyak jugak rancangan rancangan yang haram korang tengok.. bukan korea je..China,brazil,japan, banyak lah.. Kalau rancangan tu berunsurkan fitnah , maksiat  semua tu haram.. Korang kene betulkan dulu pendirian korang k.. kenal pasti apa yang betul betul haram..Biasalah tu..manusia dia tengok satu keburukan je dari beribu kebaikan.... Yang HARAM TU CARA BUKAN MANUSIA....


Owh ye... Dah alang alang nie.. nak kasi taw nie. Sapa yang slalu update status kat muka buku tu..yang update macam nie.. Like jika anda Islam . Jawab salam jika anda Islam.. ... Kalau tak buat tu kafir lah kita orang nie.. Like dalam hati cukup lah .. Jawab dalam hati cukuplah... Pandai lah sesangat korang tu nak buat hukum agama...


Kalau korang tak kongsi entri ni makna nya korang bukan islam..Tu tu Syaitan tengah hasut korang supaya tak kongsi entri nie..haaaa....

hahhaha...Gurau je..mana lah nak taw ada syaitan yang hasut korang kan...

Yang baik itu datang dari ALLAH dan yang buruk itu datang dari diri saya sendiri... Ambik yang baik dan jernihkan yang keruh..

Sekadar pendapat...




.





12 comments:

Nens Collection said...

islam ni x membebankan sebenarnya kalo kita ikut ajarannya...;)

cik kaki ketawe said...

Assalamualaikum

1) part filem or drama memang la...kadang2 tujuan drama tuh untuk dakwah tp banyak aksi pegang2 dan sebagainya...

2) pasal dakwah org surau je ni...rasanya pak cik,ke tok imam ke kena faham..skrang anak muda jarang nak pijak tangga masjid...so mereka kena ambil langkah utuk dekat dgn anak muda or mereka2 yg jarang ke masjid atau ke surau...supaya dakwah itu smpai...dakwah xbleh pilih bulu...

dan yang lain2 tu sy sokong...about kpop...wlpun sy xminat kpop tp xsalah kalau org lain nak minat kpop..cuma kita tgok jgn pula ikut budaya merekakan...dan jgn smpai melalaikan...

mamma mia said...

terima kasih diatas ilmu yg bermanfaat ini..rabbuna yubarik fik..insyaallah..

krole said...

nice entri wan~

keri ikhwan said...

Tp skang ni dh bnyk masjd yg buat aktvt luar msjd utk tarik gol. Muda.
Ustz2 pn ramai yg makin kreatif dlm dkwah.
Entri ni pn slh satu cbng dkwh kreatif :)

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

terima kasih atas ilmu nie . :)

Musyirah :) said...

apabila kita melakukan kebaikan , itu pun dah dikira dakwah (:

Aida Omar said...

aida suka entry wan kali nie padat dan mudah faham.. betul tu wan kita sendiri salah kefahaman dalam Islam macam mana orang kafir nak terpikat.. orang kita nie ramai yang suka menghukum tapi tak ramai yang suka menyokong.. hentam hentam dan terus menghentam..

Zierwa Zainal said...

thumbs up!! zz sokong wan.. hehe.. pasal drama tu, kira kita kena anggap matlamat x menghalalkan cara =)

Murni said...

salam =)
heheh a'ah korea tu haram (nak kena bash jugak haha)
btw wan, nk tnya, kdg2 wan ada letak ni kat hujung entri = 'KLIK SINI' , untuk tabung derma wan. Mcmana nk buat eh?

نور ازورا إبراهيم said...

Entry yang berguna untuk semua :)

Bank Mandiri Bank Terbaik Di Indonesia said...

Terima kasih infonya. Salam