Wadah Madrasah Pengalaman: fa'iza 'azamta fatawakkal'alallah


Thursday, March 7, 2013

fa'iza 'azamta fatawakkal'alallah

.



Assalamualaikum...

Post berbahasa Sarawak ...Agak panjang ..


07.03.2013 ...

Hari tok palak masih juak pening...Migrain bahasa kampung mek orang. Dah dekat 5 ari dah macam tok...Mun di ekot gilak pening tok nang sik terpolah ngan kerja, tok pun kejap kejap jak natap laptop tok.. naip entri tok pun selang jam jak..Sik pat mok nangga gilak.. Yalah alu tertangguh tangguh jak semua tempahan orang..Bila dah sakit kedak tok nak molah kerja nang sik mok jak. Pil ya boh dikata gik dah. Kali lejuk tekak tok nelan pil ya.Last last penyakit lain gik datang. Tok pun rasa nak muntah muntah jak.Temuan kali...Makan pun sikda selera.


Kadang kehidupan kita tok terkejut kejut jak dari normal bertuka sik normal. Kedak roda lah. kejap nya diatas kejap nya dibah..Sik lah selamak nya kita bahgia.. Ada juak ujian yang ALLAH bik ngan kita..Ya NYA nyuruh kita beringat.. NYA ajar kita menghargai .. Benda yang dah kita dapat pun mun kita sik hargai lepas juak dari tangan. Unik kehidupan kita tok , ALLAH lah yang ngato nya. Bukan saja saja. Bila nya nangga kita kedak mok sik mok jak.Mun sik pun NYA suh kita belajar dari ujian ya. ALLAH sik bik ujian yang kita sik mampu tanggung. Pa jadi nektok mun kita sik fikir bena bena mungkin kita akan fikir kehidupan tok sik adil . Padahal dari semua ujian ya kita dapat belajar dan dapat tauk macam nie kita nak hadapi hari yang mendatang klak.


Bila kita ada masalah ramey orang akan kata.."Sabar jak kitak..Sabar " . Kita mampu sabar tapi dapat sik kita bersyukur dengan apa yang dah ada..??? Apa yang kita ada tok lah yang kita jaga. ALLAH eh. bukan saja saja jak nya nguji ya...Senang sik mek madah semua tok..Kluar dari mulut jak . Padahal pa yang mek padah tok belum tentu hati dan akal mek dapat trimak bulat bulat. Akan ada masa nya mek fikir negatif juak. Fitrah manusia banyak berprasangka .


"DAH TAKDIR CAMNIE NAK MOLAH" .. benda nak nama takdir tok lah kita perlu yakin gilak gilak. Tapi kita perlu juak yakin kita boleh ubah kehidupan kita. Miak lahir lahir bukan terus pandey pun. Mun sik diajar . ALLAH ya maha melihat.. Mun kita sik berusaha .. Mintak jak..Mala mintak jak. Lejuk juak eh. "Miak tok mala jak minta p usaha lansung sikda" Mun kita , bencik sik orang kedak ya. Tapi ALLAH ya rahmat NYA maha luas. Sik da doa hamba NYA, ALLAH sik makbulkan.Sedang iblis mintak dipanjangkan umur gik ALLAH tunaikan.iblis ya bukan main jahat gik . Sik kan lah DOA hamba Nya yang sembahyang dan patuh perintah NYA sik di makbul.. Yang penting yakin.. YAKIN dan YAKIN dengan dirik.Kinek tok eh..Nang mek bena bena mintak ngan ALLAH..USAHA ya mun dapat mok sampey habis.. Tiap ari jak mek madah."bertahan lah untuk satu ari tok" esok padah gik benda yang sama..


Nang kita tauk dah JODOH , AJAL dan REZEKI ya ALLAH dah tetapkan. Tapi Rasullullah S.A.W bersabda Sesungguhnya sedekah seseorang muslim itu memanjangkan umurnya . Walhal ALLAH dah tetapkan ajal kita. Kita sik perlu gago gilak fikir perancangan ALLAH yang penting kita YAKIN dengan semua ya. Kmk pesan ngan dirik mek pun mun ktk orang mok ambik pesan ya leh jak..Sik rugi ta orang.YAKIN K..


Mek eh mok dijodoh and kawen ngan nya jak eh..Bakal suri mek.. >.< .. ehe..supan nyawa..tolong doa juak eh..hehehe.


fa'iza 'azamta fatawakkal'alallah = Setelah kamu berazam maka bertawakkal lah



Selesai Magrhib bok siap entri tok eh..Entri kali tok dah kedak bersadu dah.Sik da tempat lain nak besadu jadi sitok lah tempatnya. tedah ngenang dirik.. Mek harap semua kembali normal jak lak. Kadang ya mok jak mek tok diam dirik. tapi mek bingung orang padah mek sik berusaha . dan bila kmk lak cuba untuk berusaha mek pun bingung orang padah kmk sik faham faham. :( .Faham sik ktk??

Makin panas dah badan tok.Dah juak mek beli aik cap badak tek..Hope ok lah suhu badan mek pastok

K lah tak orang. Kali ada silap nya juak kmk.

Last skali ...
Rupa nya.. Ada hikmah semua ya eh.. ALHAMDULLILLAH...




.







10 comments:

Saidatul_Qifayah said...

aieee... eh..tedah kitak..saba k..:)

Nao Mei said...

aie duhal adik akak tok orang sarwak duhall.huhu...lamak tok nira ng orang sinun..ya rabbie..kita sedaerah duhal..hihi...ok dear..mok komen pasal entri gik...apa yang berlaku semua...kehendak dan memang dah ditakdirkan...so menindak kita ng x leh...cuma yang terbaik kita bersyukur, berdoa dan berusaha takat termampu...kah ya berserah :)...Allah lebih mengetahui..amin

❤ Si Budak Vanilla ❤ said...

moga ktk bhgia dunia akhirat. .smua blaku da hikmahnya. .ilex jak. .ALLAH maha kaya. . :D moga ktkduak nya smpey ke jnjg plamin. .amin. . :)

Murni Afiqah said...

Waalaikumsalam..

Syafakallah ktk...Dari Allah datang ujian, dari Allah juak datang penawar.

Buah hati ktk ya pun salah satu penawar juak. ehem. heheh.

Isabel Diaz said...

Abg Wan demam paduhal. Sik perasan kamek malam tadik..

Hasri Anis said...

moga ALLAH berik kesembuhan.. insyaALLAH ^___^

Izzat Eshak said...

Pening membacanya, hehe =)

nur maiza said...

kamek orang semenanjung.. tapi kamek suka bha klaka sarawak.. mun kamek pandey klaka sarawak,kamek maok juak klakar.. kamek study at Unimas,,,hehehe.. nanti kamek maok blajar klakar sarawak ngan kitak..hehehe

Mieza Jhaa K said...

Alahai...faham sikit2 saja..::>_<::

TIA OF REVENGE said...

i'allah & amin :)