Wadah Madrasah Pengalaman: Alhamdullillah... Kerajaan turunkan harga kangkung


Monday, January 13, 2014

Alhamdullillah... Kerajaan turunkan harga kangkung

.




Assalamualaikum

Entri hanya sekadar pengusik jiwa dikala harga barang lain naik
Senyum senyum


Pagi pagi lagi dah tersenyum kambing dah
Lepas nie tak lah berikat perut sangat nak makan
Khasiat gula dalam kangkung memang terbaik
Boleh lah lepas nie buat air dengan kangkung
Sebelum nie berjimat sangat apakan daya harga kangkung naik masa tu
Sekarang nie dah turun

Bila harga kangkung turun
Tarif elektrik mesti akan turun
Tol pun turun
Dulu harga kopi secawan RM1.50
Sekarang dah boleh dapat RM1.00

Nampak tak perkaitan antara naik turun harga kangkung

Alhamdullillah
Syukur sangat
Lepas nie boleh lah jalan jalan dengan kereta
Tak lah fikir sangat kehabisan minyak
Sekarang dah boleh jimat dah
RM7.00 kangkung dah boleh guna 2 hari ulang alik

Sebelum nie memanglah marah
Akibat kenaikan harga kangkung
Ye kami rakyat yang tak fikir pun
Kangkung bukan tumbuh dikawasan merata
Nak dapat kangkung bukan senang
Nak kena cari gali
Buat tu buat nie
Barulah dapat kangkung yang berkualiti

Kami tak kisah harga minyak naik
Harga barang lain naik
Asalkan kangkung turun harga
Dulu RM50.00 mana cukup nak beli kangkung 
Nak bagi makan arnab lagi
Kesian kat arnab

Lepas nie masih lagi ke nak kutuk kerajaan
Tak adil bagi kerajaan
Kalau naik harga barang korang kutuk
Nie turun harga kangkung
Sama sama lah kita puji ..

Sebelum nie tak boleh makan kangkung
Sekarang dah boleh makan kangkung
Macam macam boleh buat dengan kangkung

Kangkung kan makan harian kami

Terima kasih

Kat bawah nie saya sertakan khasiat dan manfaat kangkung



  • Mengobati mimisan: Ambil seikat daun kangkung, cuci kemudian ditumbuk sampai halus, tambahkan sedikit gula, lalu seduh dengan satu air panas, setelah dingin saring dan minum ramuan tersebut sebanyak 2 kali sehari
  • Mengobati sakit kepala: Seikat daun kangkung segar direbus dengan 2 gelas air hingga 1 gelas, kemudian minumlah hasil air rebusan tersebut.
  • Mengurangi nyeri haid: Siapkan kira-kira setengah kg daun kangkung, kemudian ditumbuk sampai halus tambahkan air setengah gelas, kemudian saring dan tambahkan satu sendok makan madu. Minum satu kali sehari.
  • Mengobati ambeien: Siapkan segenggam akar kangkung, rebus dengan 3 gelas air hingga tersisa setengahnya. Setelah dingin, minum setengah gelas sebanyak 2 kali sehari.
  • Mengatasi insomnia: Bagi anda yang susah tidur malam,  segeralah makan daun kangkung yang ditumis tanpa batang, cara ini sangat mujarab bagi penyakit tersebut.
  • Mengobati sakit gigi: Siapkan segenggam akar kangkung tambah cuka sebanyak setengah sendok teh, kemudian rebus dengan air sebanyak 1 gelas .Minum air rebusan tersebut 1 kali sehari.
  • Melancarkan buang air kecil: Ambil segenggam akar kangkung, lalu rebus dengan 2 gelas air hingga tersisa 1 gelas. Minum air rebusan tersebut satu kali sehari.
  • Menghilangkan ketombe: Ambil seikat daun kangkung, lalu rendam dengan air secukupnya selama satu malam, gunakan air tesebut untuk keramas ketika lagi mandi, sebaiknya dilakukan setiap hari.
  • Mengatasi sembelit dan mual pada ibu hamil: Ibu hamil dianjurkan untuk sering mengonsumsi tumisan sayur kangkung, karena banyak mengandung vitamin untuk pertumbuhan bayi di dalam kandungan.
  • Mengobati kulit yang gatal karena eksim: Ambil daun kangkung yang segar, lalu direbus dengan air secukupnya selama 5 menit, setelah hangat pakai air rebusan  tersebut untuk mencuci bagian yang terkena eksim, lakukan setiap hari hingga sembuh.
  • Mengatasi gusi bengkak: Ambil 200 gr akar kangkung yang dicuci bersih, tambahkan 200cc cuka, rebus dengan dengan air sebanyak 200cc. Air rebusan tersebut dapat digunakan untuk berkumur, lakukan setiap hari higga sembuh.
  • Menghilangkan kapalan: Bagian kulit yang menebal dapat dihilangkan dengan mengoleskan getah kangkung dan lakukan setiap hari.



.



4 comments:

Akeyla Azmi said...

hahahah abang wan nasi goreng kangkung mesti murah kan nanti hiks

Mardiah Diana said...

Assalamualaikum...ok da murah...tapi Diana tak pena beli kangkung...main petik jer...sb Diana tgl kawasan yang bnyk tanaman syur spt kangkung,paku pakis...

Mime MF said...

ok fine...xtau nak gelak atau nk seroius bila bc entry ni..tp rs nk gelak boleh?

My CoLleCtIoN said...

Nasib baik harga kangkung yang turun... bolehlah jaga kesihatan sedikit..?