Wadah Madrasah Pengalaman: jeda jeda daif....


Tuesday, January 6, 2009

jeda jeda daif....



Bicara seindah ku mulakan,
Salam dalam luahan,
Ku warkahkn persoalan,
Dgn harapan,
Agar bahagianya kamu dsana..
Luangan jejak jemariku sekadar pterjemah harapan...


Bibit embun pg mencorakkan indahnya permulaan pg nie utk aku,merenungku seketika,jauh menyimpang dr kehdupn sbnar.akukah yg sdang tdiam mrenung dgn pnglhatan bteraskn fantasi maya ku.akukh itu jika ku lakarkn cerpen sbgai titik khdupanku,mampukh aku seperti iringan photo yg ku silitkn dlm stiap kali entry aku yg pnuh dgn pmbohongn jauh dr kebenaran khdupanku.btopengkah aku dbalik wajah2 itu.atau aku skadar meluahkn dgn skeping gambaran.atau aku seorang yg sepi,sunyi yg hnya btemankn memori yg kuciptakan.

Pasti kan ku tmui kbenarannya.

tatkala mencongak wajah pmandangn,dgn ekor mataku,ku terpandang kilauan hjau,menyilaukn pndangn ku,justeru,ku mengecilkan pnglihatan,membwa dimensi yg bbza dgn mengaburi pnglhatan dblik tapak tgn ku.

Hijau memberhentikn pndangn ku,smestinya pcuan 4 rodaku,msh tdiam kesakitan.bringatkah aku,dulu swktu dhlu,hbisku gunakan,namun bila ku perlukan,kau tiada...dh thantuk bru tgadah.smpanan ku,wang ku,aku kekeringanmu..
Aku mula cuba mlarikan dri dr ksbukan dunia yg pnuh dgn warna2 yg dinamakan RINGGIT.Namun apa yg mampu,aku hanya dsni.sntiasa dsni.bsama permasalahan aku yg tetap sama.esok pasti dtg,dan aku tetap jua aku dgn permasalahan aku.argh,teriakan hati aku,hnya sekadar memekikkan stiap zarah2 organku.


Ekor mataku spti tpanggil,tatkala,aku jisim2 dan zarah hjau sdang mereaksikn pnderitaanya.teriakn kilauan merah kini menarik pnglhatanku,aku thu,anion namanya,aku tfikir anion bcita2 mjdikn kationku berubh,total mengikutnya.aku cuba bkehendakkan 1 arus.yakni bgerak dlm 1 ketetapan.

Andai kata arus xksampaian,nyata xtlhat.bisik hatiku,kau xshat whai mtosikalku.sayup2 suara nya ku dgr tngglam tmbul dblas kicaun burung."aku xthan lg mjdi mangsa eksperimen kau,aku mhu jd sprti sdia kala,sprti yg lain.aku xmhu hdup dlm lmbh ktakutan apa yg dnamakan SAMAN,aku mhu bebas"

Aku kmbli kpd frekuensi asal.memikirkan pmasalahanku,aku kian tewas,spruh twas,twas tipis...hancur!!blum hancur...hampir hancur!syukur,separa hancur,hnya rekahan dan retakan...RESONANS!?apa yg ku kejar merosakkan khdupanku,bdtik hti kcilku,mbri psoalan yg slma ini yg kufikrkn xkan tpancut kluar dr minda separa sdarku mhupn sdarku."bgaimana mhu aku brikan khdupn lg kepda kmu?"pnyesalan mluak2 mengalir bgai larva dlm stiap mlekul jasadku.

Tujahan persoalan pemikiran itu 1 manifestasi..manifestasi buat golongan yg bfikir.mahu hmpir gla!aku sering bgomol dgn minda,menandingi psikologi,btingkah pati rohani.tiada yg mudah,sdikit mudah apbla kalbu itu suci.cuma aku mahu btelagah dgn Ad-Din...ttpi mahu btanya sbnyak mungkin...kpda Al-Khalik,selayak-layaknya.

Aku mhu jd spti yg lain,jauh dr ktamakkan harta,tnpa mengejar syurganya dunia,apa adanya...namun apa yg mbezakan aku dgn yg lain,mungkin lahirnya?namanya?
Serius aku fikirkan,antra kmi tsmpan smbiosis yg xtkira.

Ktika,aku duduk lmah pnyesalan.menangisi dblik mta,mnahan payahnya pnyesalan.aku dsapa,dia muncul bsma infra yg memulihkan keyakinanku,kau bleh!kau bleh!ttpi kau sndri yg memadamnya..ya halanganku ialah aku yg blm cukup knkrit dlm menangkis snjata NAFSU.

Berlandaskan pemikiran yang mencanai kearah keredhaan,tselit dsudut hatiku.pasti ada jalan nya..hkmahnya pasti menunggu utk djmput.kan ku tmui stu masa nanti..

Filosofinya tbyg...aku msti cri dlm makrifat...

Lindungilah aku dan dia serta mereka,drpda kebejatan rohani,kegelinciran dr pautan hakiki..sglanya xmungkin hdir tanpaMU,sesuatu yg tlah hdir pasti sirna...xkn thalang tanpaMU.AKU,DIA dan MEREKA IBARAT DEBU2 BIOSIS YANG DAIF..


Hazel dalam luahan,Engkaulh yg hnya kami dambakan,..limpahkanlah REDHAMU...











Hazel mengungkap dgn cara bbza.



No comments: