Wadah Madrasah Pengalaman


Thursday, January 8, 2009

Mentari pagi terus bchya terang blatar blakangkan rumah jiran ku dsudut knan rumahku.chya itu mlmpah kesblah rumah jran ku yg lain dan bgtulh sterusnya.shnggakn mbentuk suasa yg tnang dan menarik.beratapkn langit biru,awan pth bkapas,ssungguhnya pmandangan itu menyenangkan hatiku pagi ini.sedingin embun,aku terleka,tdengar sayup2 kcauan brung.namun aku mulai mengerti.bgnilah keadaan khdupan dsbuah pkmpungn,agak ksian ku kpda pnghuni2 kota dgn hutan konkritnya.lambat lambat,bibirku mengukir snyuman pagi tnpa kutujukan kpda sesiapa.syukur dgn khidupanku skarang.

Mlm bganti siang,thun bganti thun dan bgtu juga dgn hari,minit malah saat,umur meningkat slari dgn prubhan masa.aku smakin dwasa.syukur,aku msh dbrikn khdupn hngga skarang.apa yg kugapai,hanya sbongkah kgmbraan.dwasa mengajar aku erti sbnar khdupan.rupanya khdupan ini tiada titik noktahnya walaupn mati mjemput...

Dulu,ktka ku bayi,aku merengek menangis mminta ksh syg dr seorang ibu mamaku,dr seorang ayah papaku.tnpa sdkit pn bhasa atau panggilan mama dan papa.hnya tangisan,namun papa dan mama ku seolah2 mengerti panggilanku itu.masa makanku,apa khendakku,mengapa aku menangis dsaat ini,dsaat itu.smua stuasi ku kau mengerti.

Saatku mlangkah kesekolah.ptmaku menjejakkan kaki utk mempelajari keadaan skelilingku.mengenal A,B,C menghtung tolak tambah 1,2,3.aku mula trasa sepi,sentiasa inginkn dakapan insan bnama mama,dsatu sdut kau sntiasa memerhatikan ku,sntiasa ada utk ku.shingga darjah 1 dan 2 ku dtmani mu.mungkin kerna itulh kau berikan ku gelaran "adeq manja".

Aku smakin dwsa.kian thu erti cnta,malu,bdoh pandai mhupn sgala nya.aku fkir aku thu sgalanya.namun aku blum matang.kini langkah kaki ku bsndirian.mungkin malu bhadapan dgn rakan2 pabila ibu sntiasa menemani.malu akan ibu,argh,anak apakah aku.

Dulu ktka kcil.pantang utkku melihat mama dan papa ku kluar bjalan.pasti aku sering mengkuti mereka.namun kini,smuanya blaku sebliknya...mungkin sifat itu tbntuk dr keadaan skelilingku.aku blm matang.

Kini aku,bdri dsni,hdupku sntsa bseri bsma mama dan papaku...kini ku sudah matang.kenal apa itu erti pngorbnan...







(kmk syg ktk mama,papa.kmk syg ktk.lak mun mek dh kerja lak,mek jg ktk gk.hehehe.)






Hazel mencorakkan senyuman



No comments: