Wadah Madrasah Pengalaman: Gagal hari nie bukan gagal selamanya...


Wednesday, May 9, 2012

Gagal hari nie bukan gagal selamanya...

.



Assalamualaikum...


Entri nie bukan bertujuan membangga diri dengan hasil yang tak seberapa . Sesapa yang tak dapat IPT , tak dapat masuk U tak dapat masuk Tingkatan 6.  Atau lebih mudah nak cakap ..keputusan SPM korang sangat sangat teruk . Korang teruskanlah membaca sebab situasi kita sama..Wan dulu pun teruk dalam pelajaran dan sampai sekarang masih teruk.. Usaha gigih macam mana pun kalau bukan rezeki tu yang ALLAH bagi , kita tak kan dapat. Kalau orang tanya kenapa ALLAH biarkan kita begini setelah puas kita berusaha.. Korang nak taw apa jawapan yang sebaik baiknya ?? Semestinya Rezeki untuk korang ada di hari kemudian..  Allah akan bagi dan dah tentukan apa yang akan kita kecapi..


Wan dulu adalah orang yang selalu dikritik dalam kelas. Kalau korang skarang selalu dikritik dan selalu direndahkan biarkan dan biarkan.Sebab semua tu tak tentukan nasib korang.Jadikan semua tu dorongan untuk korang. Bagi Wan keputusan atas kertas tu tak de makna pun. Kalau dalam kehidupan semua tu tak berguna. Cubalah buat ini kalau boleh dan cubalah buat ini kalau boleh.. Jangan terlalu berbangga dengan hasil hanya diatas kertas. Bukan nak merendahkan semua yang berjaya tapi nak tingkatkan kualiti kehidupan yang tak berjaya.


Kalau dulu Wan berhenti dari berusaha sebab kegagalan Wan yang dulu semestinya Wan tak kan seperti sekarang. Wan tak pandai cakap english .. tak bermakna Wan tak faham dan tak bermakna Wan gagal selamanya . Orang yang hebat cakap english laung laung tu dalam periksa pun tak hebat mana pun. Jumpa orang tetap duduk terperuk jugak. Jadi apa Wan nak tekankan kat sini ialah kehidupan yang sebenar kehidupan luar. Bukan gagal SPM korang terus gagal selamanya. Semua tu rezeki. Rezeki korang tak de..


Korang cuba tanya pelajar yang cemerlang dalam sesuatu subjek tu..macam mana nak buat sesuatu tu ..Contohnya macam mana nak wiring untuk kipas..Mesti dia orang akan jawab..Owh mudah je.Sambung wayar tu sambung wayar nie . Neutral/hijau masuk neutral/hijau.. Wayar life/merah masuk suis dan keluar baru masuk kipas. Tapi adakah mereka tahu macam mana nak pecahkan simen untuk sorokkan kabel tu supaya tak nampak dan macam mana nak sangkut kipas tu kat siling.. ? Mereka tak taw ..entah entah pegang tukul pun belum tentu betul.. Jadi siapa yang buat semua nie..Mestilah orang yang lebih berpengalaman dan semestinya kemungkinan orang tu tak pernah ambik mana mana jurusan elektrik..Betul tak?sebab tu kita jangan pandang hina kat orang yang rendah dari kita..


SPM gagal tak semestinya tu titik terakhir dalam hidup kita..Usaha lagi .. yang penting target ada usaha. Target target... semua orang ada target. Budak kecik pun ada target dan impian..jadi kejar impian tu..Tak berjaya dalam pelajaran kita cuba yang lain.Bekerja , buat bisnes jual itu ini , Insya Allah boleh berjaya.


"Orang yang bodoh adalah orang yang lebih kreatif dari yang pandai sebab mereka akan berfikir macam mana nak selesaikan kerja dengan cepat tanpa penatkan otak." 
-Kata kata motivasi untuk diri Wan sendiri-

Jadi sebab apa kita perlu berhenti dan bersedih?? Percaya Allah percaya akan rezeki . . .


Pasti akan ada kejutan untuk kita dihari kemudian..Dan ingat semua , restu kedua ibu bapa kita tu amat penting .. Restu itulah jaminan kejayaan kita. . .



Papai



.






24 comments:

Muhamad Azam said...

NICE ENTRY!!

Tanya pendapat dari orang tua..

diorang galakkan masuk UniKL dari IPTA so ikut jer.. course pon menarik..

cha'e said...

betol2. . .gagal spm tak semestinya gagal untuk kehidupan yang seterusnya.

BellaJane said...

btol kata ktak wan..
kmek setuju..

|shuhadaothman|TM said...

setuju sgt. org yg berjaya tu org yg penah merasa kegagalan :)

Syafiqah Othman said...

btol jugak tapi kdg2 rasa mcm dah pasrah gila dah bila gagal mcm tu. :( bgos ni entry. :)

Azah Skaliskala said...

yes benar sekali kata wan tu. Jangan berhenti mengejar impian mu!

Ardini Izzati said...

Nice entry, wan :)

Yana Syntax said...

yup3..btol2 Wan..Yana pn pena give up dlu tp kwn2 pena dorg suh usaha ag.. :) gagal sekali xbermakna gagal selamanya kan.. ^_^
ske entry nie <3 :D

KN28 said...

terbaiklahhhh! ;)

IAMSERI said...

couldn't agree more ^_^

Sheqynne Hotloverzs said...

betol tu .. setuju nga wan ..

Lia Omey said...

Yg penting niat kita buat sesuatu kerana Allah Swt. Sblm nk buat sesuatu baca doa. InsyaAllah berkat kerja kita tu . ^^

Cik Isya said...

Nice entry..Isya sukaa sgt..btol kata abg.Wan..malah kegagalan tulahh permulaan untuk kite berjaya di mse depan..

jaakechik said...

adik jaa pun gagal dpt tempat ke ipta, insyaALLAH nk try wat rayuan

Nurul CLumsy Gurl said...

sedihnye bace entry nie.. huhu

Ckin Kembaq said...

wan antara yang kuat..rezeki masing-masing adalah lain..yg penting, usaha kita..yang jadi sedih tu bila kawan dapat, dia tak dapat..tu je..smua ckp sronok msuk ipt, dia tak dpt apa2..mmg sedih..tp masa depan dia mungkin lbih baik dari dari orang yg di ipt kalu dia usaha...mgkin masuk tmpat yang berkemahiran...maybe...

p/s: mmg tabik kat wan..wan ni mcm aizbatucampur..kenal x dia?... ^_^

Wan_hazel said...

Ckin Kembaq

tengs ckin..aizbatucampur macma kenal..dulu blog dia kene remove kan??betulkan wan jika salh

fArAh kUchEnGg said...

okey, trime kasehh yea ats perkongsian ini. hehe :)

Sally Yatiey said...

Betol2 :) Yang penting sik putus asa. & rajin berusaha ^_^

Ckin Kembaq said...

Yup...dia remove...skang xtau p mna...dia cm wan jugak..kreatif,pndai tarik mnat org berblog,aiz buat vdeo dlu..bt sndri smua...mcm wan.seolah2 rsa cm wan ni cm pngganti aka junior aiz....dia punya alsan sndri utk hlg mcm tu je.xtau p mna.bila tau ksah wan.lbh krg sma ng dia....for me....yg pntg kreatif... ^_^

Wan_hazel said...

Dulu wan pun slalu jenguk blog tu.. blog tu kene remove sebab banyak SPAM. Tu yang Wan dengar.. Macam tak layak je Wan jadi junior dia..ehehhe..


Yang penting ada usahakan Ckin..

Ckin Kembaq said...

Sebab tu xpasti...ckin dpt idea nk brblogging,antranyr dr dia lh...cra pmbrian dia.ramai bolh trima...tp tba2 mghilang...ckin pun xfhm sbnrnya...tp dia punya alsan trsndri... ^_^ hrap2 nanti wan xmghilang mcm tu naa...buat apa pun mstilh krana Allah....kalu kita pgang yg tu,inshaAllah mslh yg dtg pun kita xmudah nk lari....kita sama2 ingatkn....boleh?.... ^_^

Wan_hazel said...

Ckin Kembaq

boleh je ckin..Insya Allah.. Selagi ada kudrat nak berblog selagi tu lah Wan berblog..Dan harap blog Wan kekal dan tak de benda buruk yang terjadi..

Sama jugak untk ckin..

Anonymous said...

I like this blog its a master peace ! .
HTTP://www.CoolMobilePhone.net