Wadah Madrasah Pengalaman: Dalam tak sedar kita perkecilkan yang lain


Friday, June 8, 2012

Dalam tak sedar kita perkecilkan yang lain

.





Assalamualaikum...

Sedar tak sedar skang dah jumaat..Harap korang gembiralah kan..Bukan sebab esok nak cuti atau esok korang nak pergi melancong..tapi sebab kita sempat lagi bertemu dengan jumaat..Alhamdullillah umur kita masih dipanjangkan dan masih ada ruang untuk kita mecari secebis rezeki dibumi ALLAH nie..owh ye,Sesapa yang nak pergi melancong tu harap sangat korang buat persedian perkara perkara yang korang perlu bawak..senaraikan dan bawak perkara yang perlu je.

-Apa lagi yang perlu selain tiket dan passport


K
embali ke topik utama,"Dalam tak sedar kita perkecilkan yang lain" ..Perkara nie memang akan terjadi kat diri kita malah kita pernah mengalami..Sebab tu lah Wan seboleh bolehnya berfikir sebelum berkata kata malah menyemak kembali apa yang Wan dah taipkan untuk dipamerkan kepada korang semua..Dunia luar dan dunia maya nie sama je..


Seboleh bolenya kita elak perkara yang sebegini terjadi..Bila kita bersembang dikalangan rakan rakan yang kurang berkemampuan.Jangan lah kita bersembang mengenai barang barang mahal yang korang makan.korang makan M&M dan julies pun nak sembang rancak.Bukan tak boleh tapi perasaan..Korang pernah rasa tak bila kornag tak kesampaian nak merasa sesuatu tu..Sebilangan orang boleh la tahan dengan godaan tu tapi kalau yang tak tahan..macam mana??Dan saat tu korang dah buatkan seseorang tu rasa hina..Rasa "Owh aku nie miskin mana nak mampu".. Dan saat nie lah mereka akan cuba menjauhkan diri dari kita dek kerna rasa taraf yang berbeza..


Kadang kadang benda nie selalu terjadi..dan memang selalu terjadi..Bila kita membandingkan kecantikkan kita dengan orang lain atau membandingkan kepandaian kita dengan orang lain ... "kulit muka kau banyak jerawat lah..tengok muka aku lembut je..hehehehe".. memanglah dalam otak kita , kita fikir perkara tu hanya sekadar gurauan..Dan sejauh mana pun niat korang hanya untuk bergurau..Manusia tak kan taw isi hati dan niat korang..manusia Bukan Tuhan boleh tahu niat seseorang..Sebaik baiknya elakkan lah bergurau macam tu..Dan saat nie lah mereka akan cuba menjauhkan diri dari kita dek kerna rasa taraf yang berbeza..





Dan banyak lagi yang kita dalam tak sedar lakukan kesilapan.Wan sendiri pun dalam tak sedar sering khilaf dan mungkin sekali sekala pernah mengecilakn hati rakan rkan atau hati hati pembaca Wan..




Kita insan lemah dan tak sempurna tapi kenapa tidak kita mengisi ketidak sempurnaan tu supaya menjadi lebih sempurna dimata ALLAH..




i can honestly say i really hate the one who always never knew how to appreciate and respect others feelings..



Jika entri kali nie berguna like/share dan klik button Donate jika sudi..terima kasih 
Sudi lah kiranya klik link dibawah untuk memberi sumbangan kepada blog ini..Terima kasih sangat sangat

TRAIN'S
Saving Planet



.






8 comments:

Hana Amylia said...

lebih baik memiliki wajah yang hodoh dari lidah yang hodoh..selalu menyakiti hati org lain..


#Salam Jumaat Wan..:)

Ayuni said...

betul2....sbb tu kne fikir dulu sblm ckp....

khairul onggon said...

Mena ya... :)

ADfeez said...

setuju!

ayut said...

:) perasaan memang sesuatu yg sgt halus...tp kdg2 tlpas jugak..lg2 ayut ni ha.sbb tu memohon maaf itu penting.tp bila hati dah terusik,hanya Allah dapat membntu memulihkannya...

maina said...

betul tu. lidah itu lebih tajam dari mata pedang

jia creatifelt said...

kerana mulut badan binasa

Yumida said...

makseh..hihi
cayak x kmk molah kotak banner ya start petang td..dh tgh malam bok menjd..nang tensen asa...

aok hooo...org mdh mun ngelaka boh bunyi gambong...coba cek kt sekeliling apa latarblkg org ya...jd low profile disukai org ramai..

mek tolong klik donate debah ya k :)