Wadah Madrasah Pengalaman: Kebetulan itulah Suratan ...


Saturday, September 8, 2012

Kebetulan itulah Suratan ...

.




Assalamualaikum...

Subuh ini sewaktu bangkit,sekonyong konyong kelopak mata dibuka, hati berderum tak keruan,menjadikan nafasku sesak terbatuk batuk.Hah , beruntunglah aku dikejutkan dengan jeritan handphone yang telah ku kuncikan alarm nya sejak malam tadi seperti mengetahui aku akan tertidur mati tanpa sedar..Entah apa yang memenatkan tubuh ini.



 "Assalamualaikum warahmatullah..assalamualaikum warahmatullah.."


Aku menyempurnakan solat ku..Belum sempat lagi ku menadah kedua tangan meminta minta pada yang maha ESA..hati ku mula terusik .. Aku dipukul bertalu talu dengan soalan yang aku sendiri kurang pasti akan kebenarannya.. "Kebetulan atau suratan" ringkas ..soalan yang mampu menutup sekalian jiwa ku..


Dimana ,mengapa dan kenapa aku mula menyoal inginkan kepastian . Adakah aku disini jika dulu aku tidak sebegitu.. Bila mana sekalian jiwa hanya berlalu pergi meninggalkan masa tanpa mencongak kembali kelmarin .. adakah kebetulan kita saling kenal dan adakah suratan untuk kita berkenalan .. Dan bilamana aku merenung hayat perjalanan ku.. Masya ALLAH ... Berapa banyak perkara yang aku sangka lain namun berlaku seperti yang lain.. Beribu perkara yang aku sangka adalah Kebetulan .. Hari ini aku tahu ia bukan kebetulan dan kerana peristiwa itu lah aku berada disini ..Rupa nya itu lah yang bernama Suratan.




.





21 comments:

Amani◕‿◕ said...

Sama juga macam ikatan satu persahabatan... Dua insan dipertemukan tanpa disengajakan.. Dan ikatan ukhwah terjalin til jannah.. itu namanya suratan takdir Allah yang mengaturkan segalanya.. Besar kuasa Allah . Allahu Akhbar :)

Wan_hazel said...

Amani◕‿◕

betul tu..semua nya suratan yg ALLAH dah tetapkn..

emieysandra said...

percaturan hidup oleh Sang Pencipta kita sgt hebat, bertemu perpisahan pasti meninggalkan ssuatu buat diri kita. Ianya kebetulan, dah tersurat d takdir Ilahi =)

moge wan tenang menghadapai suratan hidup ini ^_^

Wan_hazel said...

emieysandra

tengs taw.. betul tu.. kadang2 kita slalu menyalahkan takdir padahal dalam semua tu ada hikmah kan kan..ehehe

Pelangi Biru said...

hebbad kan Allah tue . dea temukan kite dengan seseorang yang kita sendri takk jangka . eh!

#bluuuurr ~

O.R.A.N.G.E said...

dalam idup kita kena fikir positif.. even kdng kala negatif dtg menerjahh.. apa yang berlaku ada hikmahnya.. even menyakitkan tapi terima ngn keredhaan.. ta guna pasrah tapi merintih.. :)

miz ruha said...

suratan yang disangka hanyalah kebetulan.
sesungguhnya ia telah ditentukan oleh Allah swt.

Wan_hazel said...

Pelangi Biru

hahaha..a ah doraemon.... sapa sangka kan.. kita sndri pun tak sedar..comel nya perjalanan nie

Wan_hazel said...

O.R.A.N.G.E

betul tu...kita redha kan...ALLAH atur yg terbaik utk kita

Wan_hazel said...

miz ruha

betul tu... sgt2 stuju

Adibah Shahrudin said...

same goes to me. kekadang bila kita tak dapat something,nafsu merajai akal. mula la pikir bukan2, salahkan takdir... but for everything, semuanya ada hikmah di sebaliknya. always trying hard to-be-positive-person.

Wan_hazel said...

Adibah Shahrudin

yep betul tu..nak didik hati nie susah skit..sebab kekadng akal nie lebih cepat bfikir.. bila akal dah fk semua pun boleh jadi..negatif memanjang..

ckynnogha78 said...

Jgn ikut hati... Ikut hati mati... Ikut akal yg bagus. Minda lg kuat pengaruhnya kat kita.

Adi Herman said...

itulah yang dinamakan qada' dan qadar Allah

Wan_hazel said...

ckynnogha78

setuju sgt2

Wan_hazel said...

Adi Herman

betul2..stuju

BeLLa said...

sy x pnah rase cm tu,, all boys easy come easy go.. xde sape yg taw menghargai,,anyway nice entry :)

nazha anua said...

gambar tu..semat! tangkap sendiri?

Wan_hazel said...

BeLLa BeLLa


:)

Wan_hazel said...

nazha anua

tengs ..a ah

Cik Anis said...

nice pic tue ^^