Wadah Madrasah Pengalaman: "KALAU" Tidak jua susah namun penat saban hari


Friday, September 7, 2012

"KALAU" Tidak jua susah namun penat saban hari

.




Assalamualaikum ...


Salam Jumaat.. Ramai yang tak sabar sabar nak bertemu Jumaat kan apa tak nya esok nak Cuti dan ada jugak yang tak sabar sebab nak solat jumaat..Jumaat kan penghulu segala hari.. Aku pun sama walau dalam minda separa sedar takutkan jumaat.. sebab ape?sebab KIAMAT akan terjadi pada hari Jumaat..Tak meriau darah dengar?? Ah.Pentas kehidupan , dunia ini umpama syurga bagi yang tidak berfikir untuk akhirat... Tak pe tak pe.. Biarlah terasa ..  :)


Usai solat asar aku mencapai secawan nescafe yang tadi nya sudah terbancuh sebelum solat jumaat lagi..Sejuk ,tidak lagi panas.. Seteguk demi seteguk aku menghirup .. Sambil aku menerka apa yang bermain diminda . Sambil aku bermain dengan butang anak panah bulat di penjuru atas applikasi carian google "refresh page".


Terpetik rasa hati kali ini untuk melafazkan warkah tak bersuara diteratak usang yang semakin sarat menunggu roboh.Padahal berkali kali entri nie terbiar kosong.. Hendak diteruskan atau dibiar tersimpan didalam kotak yang bernama "Draft" .. KALAU difikirkan rasa tak berapa nak penting plak.. Ahhh.."KALAU" lagi.. sekadar hendak melepaskan tanggungjawab... ye lah kan "KALAU" ..


Kali nie baru ku tahu menjinak KEDEGILAN itu bagai mengopak balak dengan kapak.. Kadang hendak saja ditetak biar patah..Tapi sudah menjadi tugas untuk ku membentuk mereka terus ke arah kejayaan.. Bukan sekarang hasilnya yang pasti semua nya berbaki baki untuk masa hadapan.. Sayang kekadang KALAU itu selalu dijadi tunjang mengelak tugas..


Buluh itu hendak ku lenturkan terus risau pula akan patah dipertengahan.. biar kuning warnanya tua pasti tetap akan ku lentur jua .. Hendak ku lentur dari rebung tidak pula kesampaian.. Maka aku ambil jalan mudah melentur dengan penuh kesabaran ... Insya ALLAH pasti berhasil.. Aku percaya Jika niat itu kerna ALLAH pasti ALLAH memudahkan apa yang payah dimata hamba NYA..


Menjinak KEDEGILAN itu bagai mengopak balak dengan kapak, Tidak jua susah namun penat saban hari..


Entri ini dituju terus biar terpana tembus dimata hati sang pembaca... ah..kan kan "kalau"

Nak tahu sapa degil..tanya diri


.








13 comments:

miz ruha said...

"KALAU"

yang hanya diwujudkan utk menyedapkan hati.

nice!!
terbaik wan.. =)

Adi Herman said...

tenang membaca entri ini

Misya_mimie said...

sebenarnya rasa mcm nak undur masa lagi adalah ..
kalau boleh tak nak jumaat hari ni ;(

Yui Bieyna said...

:) suka entry nie.

Wan_hazel said...

miz ruha

a ah betul tu.. untuk melepas beban janji...

Wan_hazel said...

Adi Herman

tengs

Wan_hazel said...

Misya_mimie

aik kenapa lak??

Wan_hazel said...

Yui Bieyna

tengs

BeLLa said...

tenang bila bce entri wan ni :)

Wan_hazel said...

BeLLa

tengs taw,...

ckynnogha78 said...

Elak selalu bekata kalau. Kerana "kalau" boleh membawa -ve. Cth, kalau aku tak dibsarkan dgn cara ya, ( emak bapaK x kaya) aku sikkan jd mcm tok. Tanam lam dirik mdh... Apakah hikmahnya? Allah jk tauk... Tp nang superblah bro. Ada metafora...

Wan_hazel said...

ckynnogha78

ehehe.tengs..

Sally Yatiey said...

Nice entry :) hee