Wadah Madrasah Pengalaman: bila permata yang baru hilang , permata yang lama dicari


Saturday, June 22, 2013

bila permata yang baru hilang , permata yang lama dicari

.

Assalamualaikum..

Petang tadi siram bunga
Kering sangat
pandang langit
Matahari suram je
Sarawak pun dah jerebu
Tapi tak lah sampai kena pakai topeng
Matahari suram tapi panas tak pernah kurang

Bila pandang langit mula lah fikir
Sekejap je kan kalau ALLAH nak uji manusia
DIA datangkan jerebu
Manusia plak merungut sebab jerebu
Sebelum nie tak pernah pun rasa bersyukur dengan nikmat ALLAH
Termasuklah saya..
Kadang benda yang selalu kita nampak
Kita tak pernah nak hargai
Fitrah manusia

Hari nie geram sangat dengan handphone
Jadinya saya tukar dah
Guna handphone yang lama
Walau banyak sangat kenangan yang memungkinkan saya terkenang detik lama
Tapi hakikatnya saya kena jugak guna

Betul sangat
Sungguh saya terkesan

"bila permata yang baru hilang , permata yang lama dicari"

Mungkin ayat nie biasa biasa atau sekadar gurauan
Tapi hakikatnya yang merasa

Kadang bukan tak mencari tapi keadaan dan situasi yang menyebabkan kita melupakan
Kadang bukan hilang tapi kita takut kehilangan
Kadang bukan melupakan tapi diri semakin dilupakan


Mencuba lagi untuk bangun dan kembali berjalan.
Merangkak mencari kekuatan.
Harus bagaimana aku Tuhan.



.



3 comments:

Berry Horan said...

Subhanallah.. Wan..Tak terkata sy..

Masquerade Girl said...

nice entri abang wan :)

Wan_hazel said...

Berry Horan

:)

Berry Horan

Tengs