Wadah Madrasah Pengalaman: Hanya kerana korea ... K-POP


Tuesday, January 13, 2015

Hanya kerana korea ... K-POP

 .



Assalamualaikum

Ingat lagi suatu masa dulu.. Seketika saya masih menuntut di Dongyang Technical College, South Korea.
http://wanhazel.blogspot.com/2010/07/rindu-keluarga-di-malaysia.html

Saya menulis mengenai agenda k-pop nie akibat dari isu isu semasa yang hangat sekarang .


"What do you like about Korea?" Satu hari professor saya yang berbangsa Korea berbasa-basi dengan saya.

"Oh, I really like the music.." Jawab saya beria-ia. Sambil tersengih macam kerang busuk. Waktu itu umur saya dalam 23 tahun.

"Really? I don't know that. I don't listen to the young people's music, because I cannot understand them." Sekali lagi saya tersengih. Rasa macam bom pulak jatuh atas kepala.

Adehh..
Empat bulan pertama, saya mula dinampakkan dengan 'Korea yang sebenar'. Perasaan saya terhadap Korea, kalau dalam bahasa orang putihnya, mulai 'bitter'.

Tidak dinafikan, Korea ada kemajuan dan banyak kelebihan berbanding kebanyakan negara Islam sendiri, termasuklah Malaysia. Bab keselamatan, memang superb. Bab disiplin, memang power. Pengangkutan awam mereka, sangat reliable, selesa dan menepati masa. Dan mereka amat bangga sekali dengan produk keluaran negara mereka sendiri berbanding produk dari luar. Walaupun, ianya cuma sekeping pizza.

Dan pengalaman saya sendiri . Mereka amat suka membantu, dan bila saya nampak macam bersedih (kadang-kadang ada jugak waktu monyok sebab homesick hihi), semua orang akan 'menyebok'. Itu, memang saya tidak nafikan.

Tetapi di sebalik semua itu, inilah satu lagi wajah Korea yang saya kenal.

'Why you are praying? You are wasting your time. Don't pray."
"You can go out with me if you want."
Beberapa kali, agama saya diprovok. Kalau tak sabar, memang boleh bergaduh sebenarnya duduk di Korea ni. Hihi.

Paling saya tak gemar, dari hari Isnin sampailah ke hari Jumaat, mereka akan bekerja bermati-matian. Sampai ke tengah malam buta.

"You have to stay in the lab, you cannot go home, not until our professor goes home. If he goes at 1 am, then you can go. In the mean time if you already finished with your work, you can watch movie or do whatever you like. Just, don't go home early."

--> Budaya kerja dan budaya bodek yang agak ekstrem pada pandangan saya. Kalau balik awal akan dianggap sebagai pemalas, tak guna dan tak buat kerja. Setahun kena umpat tak habis.

Senior di makmal sebelah saya pula, dah nampak macam kura-kura sebab hari-hari asyik kena tengking dan maki dengan profesor. Mujurlah, Allah beri saya profesor yang sangat baik. Alhamdulillah.

Tiba malam Jumaat, masa untuk mereka enjoyyyyy!!! Waktu untuk minum (serta makan babi bakar; makanan kegemaran orang Korea) dan bergembira dengan kawan-kawan.
Yang lebih veteran dan ada anak bini, masuk kelab yang bercermin gelap. Layan perempuan juga mungkin. Apedehal dengan anak bini. Dah penat kerja, enjoylah pulak kan.
Lepas tengah malam, bersepah-sepah Korean yang mabuk. Membebel-bebel tak tahu butir bicara. Lembik kaki dipapah kawan-kawan. Akhirnya terlentang tidur atas jalan raya.

Hari Isnin nak ke makmal, sisa muntah bersepah-sepah. Tepi jalan. Dalam terowong. Geli!! Sampai di makmal, bau mulut sorang-sorang ya Rabbi!! Sebatu dah bau arak. Stres.
Dan jelak. Saya amat jelak sekali dengan semua itu. Mujur Allah hantar saya ke sana. Kalau tidak, mungkin sampai ke hari ini saya masih lagi hanyut. Sebagai K-popper tegar.
 
Mungkin sekali atau dua kali setahun, akan ada mini konsert. Mujurlah, waktu itu hati saya sudah tawar dengan K-pop. Pernah juga diajak ke konsert artis Korea, tapi mujurlah Allah beri kekuatan kepada saya untuk menolak.

Entahlah. Saya jemu. Jemu dengan hidup yang sebenarnya penuh dengan ke'hipokrit'an. Totally plastik.
Bercakap pasal plastik, di fakulti saya, ada dua orang Korean yang merupakan sahabat saya sendiri yang telah melakukan pembedahan plastik. Bahkan dah jadi kebiasaan bila ibubapa hadiahkan anak mereka dengan tajaan pembedahan plastik di Korea.
Sebab dengan cantik, hidup akan jadi lebih mudah. Lebih ramai kawan. Lebih senang dapat kerja. Lebih ramai calon untuk dipilih sebagai suami atau isteri. Pendek kata bila cantik, hidup akan berubah lebih baik.

Dan tahukah anda? Boleh dikatakan 99% artis Korea yang 'comel' tu semuanya buat pembedahan plastik.
Bagi setiap artis Korea, paling tidak mereka memerlukan masa 1 ke 2 tahun untuk menyempurnakan diri sebelum mereka debut sebagai artis. Latihan tarian, nyanyian, lakonan dan juga pembedahan plastik. Kerana bagi mereka, entertainment is a serious business. And fast money. So everything must look perfect.
Jadi hidung yang mancung, dagu yang tirus, mata yang bulat, bibir yang mungil, itu semua sebenarnya FAKE!!

Jadi please... Mohon jangan buang masa tertipu dengan semua itu.
Lagi budaya orang Korea, mereka amat suka bergosip. Tidak kiralah samada lelaki mahupun perempuan. Boleh bayangkan tak, oppa-oppa tu semua bersidai ramai-ramai (kalau kat Malaysia ni macam makcik-makcik yang selalu mesyuarat tingkap kat tepi longkang di petang hari tu), pastu potpet potpet mengumpat. Ya Allah, buruknya rupa.. Sungguh gelimat. Dekat makmalpun jadi dorang ni.

Letih sebenarnya saya. Letih dengan semua itu. Sebab itulah saya kembali semula kepada Islam. Waktu itu mata saya betul-betul terbuka. Ceh, sebelum ni ingatkan best sangatlah Korea tu kannn..
Betapa, syukurnya saya dipilih oleh Allah dan dilahirkan sebagai seorang Islam. Alhamdulillah, syukur. Syukur saya tak perlu strive gila-gila untuk hidup semata-mata untuk diterima macam orang Korea. Tak perlu jadi cantik, pandai atau kurus.

Syukur sebab dengan Islam, kita cuma perlu jadi diri kita sendiri dan cuma perlu puaskan kehendak Allah sahaja untuk dapat syurgaNya.
Inilah, sedikit perkongsian tentang sebahagian daripada wajah Korea yang saya kenal. Renung-renungkanlah.

Mana yang baik datang daripada Allah. Yang buruk daripada saya. Wallahu'alam.

 "Anak gadis berpelukan dengan artis lelaki korea apa pula beza artis malaysia berpeluk sesama islam.. Saya mula hairan .. Adakah ISLAM dipinggirkan diMalaysia hanya kerana faktor Filem , Pengarah dan Pelakon ... Ironi .. Umat Islam sendiri membuka aib sendiri dan mempersenda agama sendiri ..."


Dipetik dan diubah mengikut kesesuaian dari 
http://cbostudio.blogspot.com/
https://www.facebook.com/cikbeahosem



.
.



5 comments:

Barniyah Ammara said...

Waktu mula-mula baca, dah tekan dah link entri sebelum ni. Oh rekaan~ Sambung baca, aik. Macam mana boleh tahu semua tu kalau bukan rekaan? =p

Okay ada sumber. Tertipu lagi!

Dah lama dah dengar kisah-kisah yang tak enak fasal Korea. Tahu, memang rata-ratanya benar.

Tapi kita juga manusia, selalu cari kesalahan orang. Kita yang di Malaysia ada yang sebegitu juga, jadi..?

--

Isu gadis dipeluk mamat Korea tu lagilah pernah dengar, nama pun viral.

Ok, gadis itu bersalah. Mamat itu pun. Penganjur juga. Kita bersalah juga ya.

Ramai je gadis Islam cium-peluk dengan boipren. Artis-artis Melayu Islam lagilah. Isu ini digembar-gembur kerana masuk TV. Media sosial. Dan melibatkan artis Korea, yang memang dikenal serata dunia.

--

Apa pun, harap kita semua menjadi yang lebih baik. Jika semua isu tak best dalam dunia ni mahu di'judge', memang takkan habis. Baik fokus pada diri sendiri, dan doakan mereka semua. Moga-moga mereka berubah. ^^

At-Tarmizi said...

hmm..semoga ada pengajaran kes K-Pop ni buat kita semua =)

nuyui a.k.a miss YUI said...

bila kt berada dikalangan mereka bru kt tau yg sbnrnya.. bab plastik tu mmg btol pun..tgk saja wajah asal..

yui tak berapa minat tp layan skit2 la ceritanya...huhuuh

Anonymous said...

Saya tak berapa faham apa conclusion entry ni. Apa yang saya dapat kebanyakannya pasal keburukan orang Korea. Jadi benarkan saya bertanya sedikit soalan, saudara. Adakah entry ini memang hendak memburukkan rakyat Korea semata? Sebab apa yang saya baca 99% negatif 1% positif. Adakah cara hendak mengelakkan reader for this entry minat Korea dengan menulis keburukan Korea? Maafkan jika ada kekasaran.

timm bill said...

ya, ada juga dgr psal ni dan mmg betul pun melalui kwn2 yg pernh ada saudara di sna..apa2 pun..hujan emas di negeri org, hujn batu di negeri sndri kan :)