Wadah Madrasah Pengalaman: KAWAII GADGET'S CONTEST


Sunday, November 14, 2010

KAWAII GADGET'S CONTEST

.


Closing Date 13 Dec 10



Salam Korang...

Kali nie Wan join Kontes nie plak..Menarik taw...Korang join lah..Law nak korang klik banner kat ats tu..dan jadikan Wan referral...Referal Wan lak..Mommy Pinky

Ape tunngu lagi jom Join.Lagu dan entri yang Wan taruhkan plak kat bawah nie..



--------------------------------------------------


HALWA TELINGA

.




Hampir beberapa bulan aku menghilang...Membiarkan segala yang terbuku terlerai , yang terjurai kembali berpaut..Ada resah dalam tawa..tapi siapa yang menduga??? ada rindu yang selalu bertaut didahan yang rapuh...Hati ini sering gusar..sering tertanya pada diri..apakah ini sebenarnya cabaran?? Setiap waktu tidurku dihanyut resah..inikah dugaan yang penuh dengan hikmah dihujungnya atau aku yang sedang diuji??

Indahnya bahasamu,
manisnya katamu.
Namun itu sekadar kenangan,
Kenangan yang ku simpan disatu sudut otak yg ku namakan R.O.M
Tempat simpanan ku yg teguh,tetap ada walau sesudah ku bermimpi memejam mata.


kedengaran dicuping telinga membasahkan tekak telinga ku dengan alunan suara 'ST12' puisi bernada musik yang bertajuk 'Saat Terakhir' sayup sayup ketika mulanya kudengar,semakin lama kumeniliti setiap bibit bibit nada itu semakin lantas jualah bibirku mula bersuara tanpa bunyi,mungkin sekadar menghasilkan pergerakan yang menyerupai bahasa.ku tahu itu hati ku yang mewakilkan bibirku untuk bersuara,maaf si kecil hati andai ia tak terluah.cukuplah hanya aku yang mendengarnya.


Sinaran cahaya dari lappy memasuki ruangan mataku lantas otakku berfungsi menterjemahkan objek,namun objek itu semakin samar kelihatan,wujud pula objek lain,jauh terpelusuk dari objek yang nyata.mungkin itu apa yang dikatakan termenung...ya,satu perkataan yang penuh maknanya,semua manusia mengenali nya.hinggakan aku tersenyum tanpa kata,tanpa ku tujukan kepada sesiapa.masih waras kah aku.???atau aku terlampau melebih..lalu anak mataku diselit dengan nota kesedihan ….Justeru aku dibuai kenangan lama..Entah apa yang menghantui irama bernada musik “ST12-saat terakhir” itu yang sering menyebabkan aku terkenang setiap kali ia menjadi halwa telinga ku..

Sayu sayu udara malam menyentuh pipiku. Saat ini aku terkenang kembali kisah lampau, hampir tujuh bulan sudah pemergian Sasha. Sasha seorang gadis yang sama kuliah dengan ku suatu ketika dulu. Menetap di Mukah dan belajar di Kuching. Sengaja ku lakarkan bicara bisu diteratakku ini, bukan untuk berkongsi penderitaan cuma untuk melepas keluhan rindu dihati.

Tanpa kusedari, dipipi mengalir air mata, menitis membasahi papan kekunci lappy ku. Aku terlampau cengeng ketika ini. Teresak esak nafasku.
Hampir sahaja aku melarikan pandang dari teratak ini.


Beberapa bulan jua aku biarkan teratak aku ini bersawang, syukurlah ketika ini, teratak ini dipenuhi kembali dengan kunjungan kalian. Dan senyum ku mula terukir,entah nyata atau palsu. Entah bohong atau benar. Aku biarkan luaran menjadi penghakiman sifat ku. (teratak=blog)


Ramadhan bulan yang amat mulia dan Syawal bulan yang amat gembira namun bagiku Ramadhan bulan segala seksa dan Syawal bulan yang benar benar merubah kehidupanku.

1Syawal, selepas Magrhib takbir raya bergema, sebaik saja keluar dari surau Darul Ukhwah aku segera mendapatkan telefon bimbitku didalam kereta.Sebaik saja membuka, aku mendapati 10 miskol dari Wawa adik kepada Shasa. Entah mengapa saat itu hatiku mula kelu. Aku segera menelefon Wawa,

Berlatar belakang suara takbir. Wawa menangis.

"Abang Wan, kak Shasa dah sik da..."(abang Wan, Kak Shasa dah tak de) cukup ringkas.

Tangisan Wawa sudah cukup meleburkan ego seorang lelaki.

Yang selama ini hanya meratap tangis dalam hati.

Aku sebentar mencongak dada langit, menyeka air mata yang mengalir. Sukar untuk ku gambarkan saat itu.


Innallillahi wainna ilaihi ra ji' un. Hanya itu mampu ku ucapkan.

Dari Dia ia datang kepada Dia ia pergi. Itulah selayak layaknya.

Pada siapa ingin kutuju. Susah benar aku berada jauh dari nya. . .


Pagi Syawal, merubah aku dari seorang yang gembira kepada yang pendiam menyepi hiba. Sedih nya aku saban hari, membawa aku terkenang saat di bulan Ramadhan.

" Wan mun Sasha dah sik da lak, kitak jaga dirik ah"
( Wan kalaw Sasha tak de nanti, awak jaga dirik ah)

Aku hanya terdiam, selepas selesai berbuka bersama. Aku membawa Sasha ke klinik untuk pemeriksaan yang seterusnya.

Duka ku diselang senyum. Aku amat terseksa. Mungkin aku tak setabah Sasha, walau kanser yang menyerang senyum nya tetap terlakar.


Kanser tahap kritikal.. Sasha redha terhadap takdir nya. Namun aku sebaliknya. Jiwa aku terseksa, disetiap kali solat ku. Doa ku titipkan tanpa henti agar diberi kesejahteraan kesihatan terhadap nya.


Puasa yang ke 28, kuliah yang terakhir. Selepas berbuka, aku menghantarnya ke airport. Terdetik benar hati ku. Ini lah saat terakhir aku melihat wajah nya, gadis bertudung,wajah bujur sireh, dan senyum manja dari nya. Aku tikam jauh jauh fikiran itu. . .

Lambaian terakhir dari Sasha dan sekeping surat untuk ku.

"lepas tok mun umur panjang kita jumpa gik ah. Mbak Sasha g umah Wan k. Mok raya kat umah Wan wak."
(lepas ni law umur panjang kita jumpa lagi ah, bawa Sasha ke rumah Wan. Nak raya kat umah Wan gak)

Saat ini, hanya tinggal aku keseorangan. Sukar untuk ku buka pintu hatiku terhadap yang lain.

Sasha tiada yang mampu menganti.

Peringatan buat Sasha.

Sasha,
Dalam hidup ini,
kau banyak ajar aku erti kehidupan.
Ajar aku erti kesabaran,ketabahan,kejujuran,keiklhasan, dan kesetian.


Masih segar diingatan ku suara terakhir mu.
" Wan, kamek sayang kitak sampey bila bila"


'ST12_saat terakhir' Menjadi halwa telinga ku saban hari tatkala merindui mu. Aku tahu ini lagu kegemaran mu. Mengapa perlu pergi...


Kau pergi jua,tanpa ku disisi mu. . .



Salam rindu buat mu.
Tuhan lebih menyayangi mu.


Bukan derita kau beri,
Namun ketabahan ku kau uji,
Bukan pilu yang kau tinggalkan,
Namun sebuah Cinta yang terukir yang kau tinggalkan,
Bukan tangis yang kau mahukan,
Namun senyuman yang kau inginkan,

----------------------------------------

Ok tamat..

Wan nak tags

Ifa
Memo
Syafiqa


Tu je..






28 comments:

kikilalahsite x) said...

ya allah . baca entri nie betul2 nak NANGIS :'(

wan . sedihnya .....

Wan_hazel said...

kikilalahsite x)

alahai..kisah rekaan je..jgnlah nangis...

kikilalahsite x) said...

hahaha . feeling gilaa nie :p

Mommy Pinky said...

mommy datang, eh ade bakat terpendam Wan ni ek

gudluck, ok.. ;)

dak eina said...

sedih ok wan.... :'(

nway..gud luck.

Wan_hazel said...

kikilalahsite x)

hehhee..jgn feeling sgt taw...hehehe

Wan_hazel said...

Mommy Pinky

hehhee..tengs mommy...hope bleh menang..hehee

Wan_hazel said...

dak eina

kisah rekaan je k..jgn sedih sgt

.:: dieylah :: said...

kmk ingat la cita bena tek...cm sddeh jak bc..papapun..ol da bes... ^^

Wan_hazel said...

.:: dieylah ::

makceh ktk...hope bleh menang..hehehe..kisah rekaan jak

misz_atiey said...

wah...rajin adek mek tok eyh...gud luck! cita best :) xrugi mek baca :)

BENA said...

sedeynyeeee . pandai wan reka2 ekk . banyak idea! heee~

Apih said...

cait.. ku sangkakan benar.. agak sedih juga bila dibaca dan dihayati... cewahh

iszieylyanziy said...

sedihnye entry,,hurmmm

Wan_hazel said...

misz_atiey

makceh kak...hehehe,,,tengs

Wan_hazel said...

BENA

hehhee..rekaan camtu2 je bena..tengs

Wan_hazel said...

Apih

hehhee..tengs,,

Wan_hazel said...

iszieylyanziy

kisah rekaan je is.

syAzAnA said...

huwaaaa. tacing2. huhu. erm, gudluck wan! ade chance nak mng niee! wee~

eda. beda. shuhaidah. said...

eh,eda sdey seyh bce post nih. sayu sngat

Wan_hazel said...

syAzAnA

tengs...Insaya Allah..law ade rezeki..

Wan_hazel said...

eda. beda. shuhaidah

jgn lah edeyh sgt k...kisah rekaan je...

zahidah dihaz said...

wuargh......kecur-kecur dah air mata kmk baca kisah tok tek... =)
good luck!!

Wan_hazel said...

zahidah dihaz

waaaa///boh camya glak....tengs..hope bleh menang lah

Adira Jamal said...

ada bakat nih wan!

Wan_hazel said...

Adira Jamal

tengs...

khairolghani said...

terima kasih sebab join contest..good luck..

Wan_hazel said...

tengs..hope bleh menang...