Wadah Madrasah Pengalaman: Siapakah Yang lebih pantas ke NERAKA..Kita atau Mereka???


Tuesday, November 16, 2010

Siapakah Yang lebih pantas ke NERAKA..Kita atau Mereka???

.


Salam Korang..

Hari nie Wan nak berkongsi apa yang Wan rasa...Wan tak nak semua blogger yang ada skang nie terpesong lak..Bukan nak kasi taw Wan nie betul sangat pun..Cuma apa yang ada di dada Wan kongsikan..


Korang prasan tak..Ada dikalangan Blogger atau dikalangan kalian sendiri yang melakar entri mengaib aib kan yang lain..Contoh nya macam video yang tak betul lah..Cium sana cium sini..akibat derhaka pada ibu..Nabil cium mulut..Semua lah yang korang anggap nak berikan pengajaran wat semua..tapi betul kah cara korang tu???


Diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:

Bahawa Rasulullah SAW bersabda: Hindarilah oleh kamu sekalian berburuk sangka karena buruk sangka adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah kamu sekalian saling memata-matai yang lain, janganlah saling mencari-cari aib yang lain, janganlah kamu saling bersaing (kemegahan dunia), janganlah kamu saling mendengki dan janganlah kamu saling membenci dan janganlah kamu saling bermusuhan tetapi jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara. (Sahih Muslim No.4646)



Memanglah niat korang nak berkongsi..Memanglah korang marah sangat dengan sikap mereka orang..Tapi korang rasa korang wat camtu berdosa tak??Korang wat macam tu macam menghasut orang lak..Kan lebih baik kita menutup keburukkan orang dari menyebarkan..


Entri yang korang wat tu..Korang rasa brapa banyak yang dah tengok???brapa banyak yang dah baca dan menyumpah nyumpah???andai lah dosa hasutan tu mewakilkanseorang yang melihat dengan satu dosa yang korang dapat...korang hitunglah sendiri barapa bilangan traffic yang datang ke blog korang..

Cukup cukuplah mengaibkan sesama kita..Kita bersaudara bukan..Manusia adalah anak ADAM dan HAWA..Kita seketurunan..Mengapa lak nak buruk burukkan saudara sendiri..Betul tak???

Antara kita dan mereka sapa yang lebih pantas ke NERAKA????Kerana DOSA??

Menulis entri dalam berani dan ketakutan...

Renung renung kan..

Gambar dari carian Google
.



12 comments:

p[A]n[A]d[O]L said...

kalo bab aibkn org, mmg laju jer org wat
uhuh

OrenLimau said...

whaaa!thanks for da reminder wan :)
Oren pun baru cakap pasal ni,tapi xdela letak video..hehe
cuma kesal la..ntah,skrg ni cepat sungguh benda2 mcm ni tersebar..xdijadikan pengajaran betul.apa nak jadi dgn remaja sekarang..masalah sosial makin terok.Sedih betul.Harap-harap kita akan sentiasa beringat dan jadikan pengajaran kan..selamat hari raya aidiladha wan!

Wan_hazel said...

p[A]n[A]d[O]L

tulah..wan sendri pun tak tlepas dr semua nie..pcakapan tu kdg2 terlpas gak yg tak elok..

Wan_hazel said...

OrenLimau

tu lah oren..wan pun bukan nye betul sgt pun..Wan sendri pun ade khilaf gak dalam rawak kehidupan kita nie kan...Wan tegur ape yang tak betul je

misz FaTiN said...

erm..betol 2..dun do that..

.:: dieylah :: said...

bena ya...mun nk nganok org mmg cpt jak org... kmk da x ow cita ttg org...setakat tok sa xda gk...harap2 la..
^^

Wan_hazel said...

misz FaTiN

yep betul tu

Wan_hazel said...

.:: dieylah ::

betul2..hehehe..

firdaus said...

setuju sgt2..dh insaf..hehe

biskut said...

jgn terlalu emosi...ia masih boleh dijadikan pengajaran.

Wan_hazel said...

biskut

ye ke dijadikan pngajaran???tgk komen tak macam pngajaran pun..ehhehehe...sumpah2 ade lah kan..hahhaa..biarlah kan,

Wan_hazel said...

firdaus

gud2..