Wadah Madrasah Pengalaman: Mama..Selamat hari IBU...Kerna Adeq sayang mama


Friday, May 6, 2011

Mama..Selamat hari IBU...Kerna Adeq sayang mama

.



Moga-moga, sekembalinya aku dari jemputan Ilahi, biar aku yang memimpin tangan ibu, menuju ke pintu syurga. Walau seandainya saat itu belum layak lagi aku masuk ke dalam bersama-samanya, namun mama harus bergelar penghuninya terlebih dahulu.

Andai ini adalah ciumanku yang terakhir di pipinya… ingin aku katakan,

Aku sayang mama lebih dari nyawaku sendiri



Salam korang...
(maaf penggunaan kat AKU pada yang lebih berusia)


K
alau hari hari biasa dan bulan bulan lain..Susah sikit kita nak dengar ucapan untuk ibu..Bukan bermaksud kita lupa atau tak hargai pun ibu yang dah lahirkan kita..Cuma mungkin rasa macam tak sesuai untuk ucapkan sesuatu tu..Bohonglah aku law aku cakap aku nie tak pernah nak naikkan suara kat mama aku..Setiap manusia belajar dari perjalanan hidup..Mungkin dulu aku terlalu jahil dalam menilai baik buruk kehidupan..yep..aku memang jahat pun..Mungkin korang tak..Or mungkin ada gak yang lebih teruk dari aku..Jangan tipu lah..Aku pun manusia gak..


Alhamdullillah ..Syukur sangat koz aku dikurniakan mama..And aku masih miliki mama..Entah apa perasaan yang orang lain tanpa mama..Kadang kadang manusia nie sering kali khilaf..Sebab tu lah orang slalu cakap..Depan mata tak kan orang hargai kecuali dah kehilangan benda tu..betul tak??


Hidup nie macam macam dugaan yang Allah turunkan..kadang kadang sekadar menguji hamba Nya yang lemah..tapi setiap yang diturunkan semua nya ada hikmah..bila rasa diri didasar yang paling bawah dalam kehidupan..Aku biarkan diri agar merasa ketenangan..hanya sekadar mendengar suara mama aku merasa diri begitu teguh untuk berdiri didunia..Kalau korang mesti nak dengar suara kekasih korang kan..Ape je lah kekasih korang leh bagi kat korang???(dengan nada sedikit marah)


"Mama..Adeq tak de hadiah pape pun nak kasi kat mama..Mungkin mama nak yang terbaik untuk anak anak mama..Insya Allah mama..hadiah yang paling berharga yang Adeq mampu berikan adalah menjadi anak yang terbaik untuk mama.Maafkan adeq law tak leh jadi macam apa yang mama harapkan.."


Dari kecil sampai besar nie.Mesti korang pernah wat kesalahan kat mama korang.Pernahkan..Tak yah lah nak nafikan..Semua orang pernah buat..Tak kisah lah dia tu ustaz or ustazah or orang yang berharta ..Or blogger fames or artis..Semua manusia macam tu..Dulu aku tak pernah taw pun betapa sakit nya seorang wanita melahirkan anak ..Sampai lah satu saat masa berdetik dan berdetik aku pun makin matang..Tahu tentang cinta ..tahu tentang harta .. tahu memilih,membenci,merindu dosa pahala..Sebab itu penting nya pelajaran...Mama sekolahkan aku..Apa yang aku belajar kat sekolah???terhegeh hegeh nak bercinta..Ponteng ..lawan cikgu..Samseng sekolah..hebat rasanya jadi sebahagian dari golongan yang ditakuti disekolah..Hingga 2005..Aku benar benar sedar akan kehidupan ini tak seindah nyanyian..Jangan sangka aku tak pernah lalui sejarah hitam dalam hidup ku...Dan jangan fikir aku jahat sampai bila bila..Aku jua bisa bertaubat dan berubah..


Dulu..Aku memang terasa nak berjauhan dari mama..Nak sangat tinggal dan keluar dari rumah..Sakit bila dengar leteran mama yang panjang berjela dari pagi sampai malam..Kesan kesan labam..Sakit..rasa nak sangat hilangkan wajah mama dari fikiran nie..Skang bila aku ratap balik masa lalu..tanpa kesan lebam dan leteran mama..Mungkin aku tak kan menaip entri nie dan memiliki harta seperti skang nie..Mungkin aku tak jadi seperti skang nie..


Aku juga takutkan hukum karma..Kerna suatu hari nanti aku jua akan miliki keluarga..Risau akan isteri ku..What goes around will come back around..So jadilah anak yang baik baik..jadilah anak yang soleh dan solehah..Kalau tidak hari nie..Bila lagi..Bagi yang berjauh dari mama tu..Ambek lah masa..seminit dua ..Untuk call mama korang..bagi yang rasa tenang sangat jauh dari mama tu..nanti korang akan rasa lah..Betapa susahnya hidup berjauhan..Ataupun korang hanya call mama korang bila nak duit je...baru nak ingat mama kan..Korang tak pernah taw pun betapa rindu nya mama korang kat korang..Dan korang tak kan pernah taw betapa risaunya mama korang dengan kehidupan korang..Sehinggalah korang mempunyai keluarga..Korang taw kenapa mama dapat rasakan kesusahan korang walau berjauhan???kerna korang sebahagian dari mama..


Kekadang rasa ingin dibelai oleh mama..kerna Adeq tak pernah ingat saat belaian mama yang pertama buat Adeq...Adeq nak rasa dan simpan rasa belaian mama.


K
lah korang..Walaupun mama tak pernah nak baca Blog Adeq nie..Adeq tetap gak nak ucapkan..selamat hari ibu..Teringin nak kucup dahi mama..Selamat hari ibu mama..


Papai

.



21 comments:

bella_bumbum said...

sedihhh :'(

bella_bumbum said...

sedihhh :'(

MiLa MaLeK said...

sdey plak bce etry nie..
sbb prh wt hatinye
terluka..
klu pkir balik xnk
kawen xnk ad ank,,tkot
bde yg sama mereka lalui akan
jd pd kita...:(

♥sophie♥ said...

hurm.. betul tu .. :(
hari ni hari tacing lah buat fie

cik gurlzanne said...

terbaek !

s h e e said...

selamat hari ibu buat mama wan hazel (adeq)...hehe...

ibu memang yg terbaekla...x boleh ditukar ganti...

nancy neng said...

sweetnya ayat mula2 tu..sy pun syg mak saya melebihi segala-galanya..Happy Mothers day buat semua ibu2..:)

nano said...

eh2,,adeq ea???heheh,,slmt ari ibu juge

shu :] said...

Sweet. >:)

Wan_hazel said...

bella_bumbum

jgn lah sedih...

Wan_hazel said...

MiLa MaLeK

betul2...sebab tu jadilah ank yang baik2 kan

Wan_hazel said...

♥sophie♥

hehehe..jgn sdih2 taw

Wan_hazel said...

cik gurlzanne

tengs

Wan_hazel said...

s h e e

tengs...untuk semua ibu2 gak

Wan_hazel said...

nancy neng

tengs....

Wan_hazel said...

nano

tengs nano..ehehhe..adeq..wan muda lagi..ahahah

Wan_hazel said...

shu :]

tengs,,,peace

khai said...

ayat first tu memang menyentuh hati.. (:

cikida said...

semoga kita dapat menghargai pengobanan ibu kita semua..terlampau banyak jasa mereka2 ni..emm,,hope dpt bls segalanya n dpt jdi anak yg soleh n solehah..=) amin..
wan...jgn sedih2 ye..=)

Wan_hazel said...

khai

tengs...

Wan_hazel said...

cikida

amin amin..tengs ida