Wadah Madrasah Pengalaman: Kami SARAWAK , adakah kami masih tinggal atas POKOK??


Wednesday, November 2, 2011

Kami SARAWAK , adakah kami masih tinggal atas POKOK??

.
Assalammualaikum...


M
egah megah kenyalang megah...Megah megah terbang di awan...Kekadang tersentuh rasa hati bila Laungan Satu Malaysia hanya sekadar meniti dibibir.Padahal hampir berbuih buih warga pendidik dan warga politik melaungkan seruan Satu Malaysia agar kita seluruh warga Malaysia menyahut seruan kerajaan.


Isu ke-negerian bukan satu isu yang boleh diporak peranda dan dibahan bahan untuk mendapat publishiti murahan..Yep, aku warga Sarawak dan aku punya ramai kawan sabah dan jugak semenanjung tapi adakah kalian semua mengetahui yang aku berasal dari Sarawak kawan kawan Maya ku ??Adakah kalian semua mengamalkan Satu Malaysia??Jujur kami katakan kami Warga Sarawak dan Sabah telah mengamalkan Satu malaysia sebelum ia diperkenalkan..Sabah Sarawak seperti satu negeri..Satu negara..Satu Malaysia..Adakah kalian warga Semenanjung sebegitu??Adakah kalian mengetahui kami di Sarawak mempunyai pelbagai Kaum , latar belakang , agama , bangsa dan Bahasa..Satu Negeri yang besar namun tetap bersatu tanpa mengenal warna kulit dan tutur bahasa. Adakah kalian ketahui kami hampir menjadi sebuah Negara??Sejarah sejarah..


Ini bukan isu ke-negerian tapi ini isu hak..Adakah kalian warga semenanjung mengetahui apabila memasuki Sarawak kalian perlukan pasport malah warga Sabah turut memerlukan pasport jika hendak memasuki Sarawak..Adakah Kalian lupa Sejarah semasa perjanjian Sarawak untuk menjadi sebahagian dari Malaysia???Adakah Kalian tidak berpuas hati dengan Hak hak kami sebagai warga Sarawak??Kenapa merungut??


Hati sapa tak berdarah seandai kami warga Sarawak dan Sabah sering dipertikaikan kewargaan??Kenapa kami sering disisihkan..Kenapa kami sering dinyatakan dengan "Warga Malaysia Sabah dan Sarawak" adakah ini menunjukkan kami Sabah dan Sarawak bukan dalam malaysia.??Adakah kami bukan warga Malaysia???


Tepuk dada tanya selera tanya sejarah tanya hati..Adakah kita Satu Malaysia atau sekadar laungan yang meniti dibibir??


Aku si pemartabat bahasa..namun tak kan hilang Loghat Sarawak ku.."kamek sayang kitak orang semua sebab ya kamek mok semua bersatu"


Kalau kamu kalian warga semenanjung ditanya

"korang sarawak masih tinggal atas pokok ke?"
"kalian semua masih pakai cawat ke?"
"Kalian semua pergi sini (semenanjung) pakai perahu ke?"

Adakah kalian masih terdiam atau terus melolong??kami tahu pembangunan ditempat kami tidak semaju tempat kalian..Kami tahu kami hanya sebuah negeri besar yang sering disisihkan tapi pernahkan kalian dengar kami warga Sarawak dan Sabah merungut bila harga harga barang naik??adakah kami Warga Sarawak dan Sabah selalu merungut??adakah kami selalu menolak perancangan kerajan??adakah kami BODOH atau Kami Warga Satu Malaysia???




Sekadar berkongsi pendapat tak terniat hendak mengaibkan atau menjatuhkan sesama Malaysia..Kami tahu bukan semua yang buta hati..Dan kami tahu hanya segelintir yang menolak sistem Satu Malaysia...


Kita tetap Sahabat kan..

Jika ada sebarang ketidakpuasan sila komen dengan bahasa yang baik baik..

Nak kata ape "Embak Rilex jak lah"


.



32 comments:

Mitsu Kizu Zie said...

sebelom PM memperkenalkan satu malaysia~sabah dan sarawak telah lama mengamalkan SATU BORNEO~maaf cakap saya nak tekankan jangan bawa isu racist yang berlaku di semenanjung di kepulauan borneo kerana kami dari dulu sudah aman~btol x wan?

Nana Jay said...

nana org sabah, bestfren org sarawak. rasa sedih sgt bila kengkawan dr semenanjung cakap org sabah mc tggl atas pokok.. and selamba ckp kat bestfren nana "eh, mane cawat ko??" sambil gelak2 :']

sebenar nya sedih plusssssss plusss.. hmmm..

meradong today said...

memang sik patut isu ini dimainkan...

ieyka_Nz said...

suka2 :) i love sarawak..

zahidahwahid said...

isu hangat tadik tok...hehehehe....

*lamaknya sik terjah sitok, dah tukar baju...terang ada jak warna gadong ngan kalas..hehehehe


New Entry: Wordless Wednesday

FiqaSaleh said...

ada nok d manaskah wan?

Wan_hazel said...

Mitsu Kizu Zie

mena ya zie...sakit ati juak bila sidak mala nganok kita tok jaik..p xhal lah oo..Kita tetap satu Borneo..tanpa sidak pun kita ok juak..

Wan_hazel said...

Nana Jay


betul tu...mereka org jdikan kita bahan jenaka dia orang lak..biarlah kita kan satu Borneo...

Wan_hazel said...

meradong today

mena ya

Wan_hazel said...

ieyka_Nz

tengs....

Wan_hazel said...

zahidahwahid

yalah isu miak sik suak UNIMAS ya...hehehe..mek daht uka warna rumah mek tok eh..

Wan_hazel said...

FiqaSaleh

ada..isu miak semenanjung ya

Nurfazila Suhaide said...

*sya orng sabah tinggl d sarawak..n kawan pun sarawakian suma okay..hepi jak..

Haziq Huru Huru said...

rupanya ktk tek org sarawak . hehe :D

mMoOnN aAlLeEaA said...

Kamek diam disitok biasa ditanyak gia wan. sidak sik tauk srwk adalah antara negeri termaju di malaysia dan lebih maju dr negeri sidak

Nurul CLumsy Gurl said...

dah lupe dah sejarah tingktan 3.. ha3...
sabah srawak mmng unik, nak pergi, tpi x berkesempatan... berkesempatan gi endon plak.. tersesat 1 pulau.. hu2... msti nyaman kn kat srawak... passport dh ade duit nie nk rompak kat bank mne?

Umie Artoqiemie said...

nang sadis entry tok..
kmk suka template besar tok.

MaYa MustWany said...

hemm..betul tuh..masih ada orang yang tak dapat terima orang sabah&serawak.kesian mereka.tak suka sangat bila akibat nila setitik,habis 2 negeri dikatakan buruk yang sama..hemmm

Wan_hazel said...

Nurfazila Suhaide

kan hepy je...tak de pun masalh..

Wan_hazel said...

Haziq Huru Huru

aok lah mek org sarawak...sarawakian blogger tok eh..

Deela Ashrawi said...

tauk mek isu tok :)
pelik da jak miak ya, belum pa2 dah terkiak kaong lam belog.
pa juak orang lain diam ctok sekda juak pa2
sik nya piker orang swak diam di semenanjung ya camney rasa...

sabah sarawak = 1 borneo :) lebiuuu!!

Wan_hazel said...

mMoOnN aAlLeEaA

yalah..tedah ktk...kita maju n sidak ya sik tauk kemajuan sidak ya dtg dr sini??ingat bgunan petronas ya dapat hasil dari sapa??minyak kepulauan borneo eh...sedar sedar lah oo

Wan_hazel said...

Nurul CLumsy Gurl

ehhehe//Sarawak is the place like no others...

Wan_hazel said...

Umie Artoqiemie

hahaha...mbak ati manas bah umie..ehehe...eh makceh template mek cikai2 jak eh

Wan_hazel said...

MaYa MustWany

betul tu nila setitik rosaj susu sebelanga..

Wan_hazel said...

Deela Ashrawi


yalah..miak ya molah isu kedak ya ati sapa sik manas nak ooo..pelik2..miak lain sik da juak kedak ya..yeah..1 borneo lagik bagus dari 1 malaysia mun kedak ya..

Shafixx Azzha said...

nice and daring entry. semua nak dpadah dalam entry tok nang benar bah. pernah terpikir nak molah entry camtok tapi takut salah padah alu ada orang tersinggung lak. haha :D

Wan_hazel said...

Shafixx Azzha


ehhehe..mek pun d fk camya takut takut tsalah padah n mnyinggung pihak lain..rasanya setakat tok ok jak bahasa yg kmk guna..bkali2 mek baca n edit entri tok B4 publish..ehehe

♛ Aisya 사쿠라 said...

Saya orang semenanjung.. dan saya tak pernah fikir org Sarawak Sabah macam itu.. Bagi saya, kita sama je. Saya kalau boleh mahu tinggal dekat sana. Org-org di sana lagi berbudi bahasa.. ;D

Wan_hazel said...

♛ Aisya 사쿠라


hanya segelintir yg rasa serba tak kena dgn sarawak...wan pun tak tahu kenapa..

Siti hawa Binte Achen said...

Tedah angga kite owg..

eLLa n aLia said...

kita memahami apa itu satu malysia .. :)