Wadah Madrasah Pengalaman: Tutorial Photography : macam mana nak ambik/snap gambar "Candid"


Saturday, November 5, 2011

Tutorial Photography : macam mana nak ambik/snap gambar "Candid"

.


Assalammualaikum..

So kali nie kita nak belajar macam mana nak tembak gambar "candid" lak.."candid" nie bermaksud kita dapat rakamkan emosi dan keadaan pada masa tu..Bagi Wan gambar Candid nie lah yang paling bermakna dalam banyak banyak gambar..Pendapat Wan je lah..tak taw lah pendapat Photographer lain...Gambar kawen skang nie pun banyak yang "candid" kan..Formal ke tak formal ke "candid" tetap terbaik..So kalau nak ambek gambar "candid" nie pa yang kita perlu ialah..


1.Kamera / DSLR /DSLT

Mestilah ada benda nie kan..Kalau tak , macam mana nak tembak gambar kan..Betul tak??


2.Bawa kamera kemana mana saja

Yang nie bergantung gak.Kalau korang suka ambik gambar orang lain korang leh lah bawak kamera korang ke mana mana saja korang pergi..nak beli sayur pun bawak je lah..Apa guna kamera kalau wat duk terperap je kat dalam rumah kan..Bagi Wan lak..Wan akan bawak kamera waktu ada program dengan member or dengan saudara mara je.Or waktu jenjalan ke tempat yang best best..Tak termasuk jenjalan beli sayur taw..hahaha.Tu pun terpulang lah nak bawak ke tak..Bergantung dengan keadaan..


3.Guna telephoto lens (lens yang boleh Zoom)

Lens lak..Bila bercakap mengenai Lens mesti ramai yang tak de lens tele kan atau Zoom Lens yang panjang..So apa tindakan yang perlu..standard kit lens pun boleh kalau kita nak tembak gambar "candid" sapa kata tak boleh..Dah terbukti kan orang yang guna Handphone pun boleh snap gambar "candid" tak kan dengan lens 18-55mm atau 18-70mm tak leh nak ambik "candid" kot..tol tak??Yang nie kalau ada duit poket lebih boleh lah beraleh ke Telephoto Lens or Zoom Lens yang panjang.70-300mm atau pun 100-300mm dan banyak lagi zoom lens yang korang boleh guna..Kebaikan kalau ada lens Zoom nie korang dapat bersembunyi dari situasi yang korang nak "candid" tu..Makna nya korang hilang dari mereka semua.


4.Jangan guna Flash

Matikan fungsi Flash korang..Sebabnya korang pun tahu kan..kalau pasang flash situasi yang korang nak "candid" tu akan rosak sebab orang akan tahu korang ambik gambar..Dan kalau orang dah tahu korang ambik gambar mula lah member member atau saudara mara korang berposing depan kamera..Kan ke dah tak "candid" lagi...rosak rosak..ahhaha.


5.Ambil gambar banyak banyak(tembak saja macam mesingun)

Nie perkara yang wajib korang buat..Tak lah wajib sangat tapi hasil nya amat lah memberansangkan..Set kan kamera korang kepada continuous shooting mode kalau tak tahu macam mana , baca balik manual kamera anda.."Kenali kamera kenali manual kamera anda.. ".Bila ada banyak gambar yang korang tembak ..Korang boleh lah pilih mana satu gambar yang terbaik dari yang terbaik..tol tak??hehehe.Asyik asyik betul je..hahaha


6.set kan ISO Kamera anda

ISO nie pun kadang kadang penting jugak walaupun selalunya ketinggian ISO nie menggalakkan pertumbuhan Noise kat gambar korang tapi yang penting korang dapat rakam kan situasi tu kan daripada takde..ehehhe..Kalau Kamera mahal tak pe lah..Ada photographer cakap setkan ISO ke 400 dan banyak artikel yang Wan cari pun kasi taw setkan ISO ke 400..Wan pun tak pasti yang nie..Bagi Wan lak bergantung dengan keadaan kalau kat kawasan luar yang terang , ISO 100 pun dah ok tak yah tinggi tinggi ..Yang penting korang pandai ubah ubah setting kamera korang bergantung dengan keadaan..Set kan terus kemera korang kalau korang da sampai kat tempat tu.Kalau masih tak berapa pandai atau masih Noob macam Wan nie..Snap gambar dan ubah ubah setting.Try n error sampai dapat kualiti gambar yang terbaik.Cubalah bermain dengan exposure kemera korang " Exposure=Shutter Speed + Aperture + ISO" seperti yang dah kita belajar pada entri yang sebelum nie..




Sebenarnya banyak lagi cara nak dapatkan gambar "candid" nie tapi Wan hanya kongsikan beberapa teknik yang perlu je..Yang selebihnya Wan serahkan pada korang sendiri..Pastikan kedudukan korang untuk dapatkan gambar "candid" nie adalah pada kedudukan yang terbaik..


So selamat mencuba.

Ada orang kata Wan , dari pakar Adobe dah bertukar ke photography..hehehe.
Nak kata ape "Embak rilex jak lah"

Semuanya untuk dikongsi

.



23 comments:

Nazirah MS said...

Wan ktk makey DSLR model apa?

Wan_hazel said...

mek pakey sony alpha

Syamim Novelis said...

smart lah tutorial ni!

Nafisah Ruslan said...

candid dan b&w memang feveret sy kalau bergambar :)

saya ke 5340 :)

Wansteddy Tales said...

Tips bagus wan! Akk mmg lama tingin nk
Beli DSLR sndri. Tp kenangkan xde org yg akan amik gmbr akk, pendamkan je la niat tu! Ahaha...

kak zmah said...

Akak guna kamera biasa je...

kak Mah said...

bilalah nak pakai kamera dslr ni...

Anonymous said...

artikel yang menarik...

Anonymous said...

Haha lawaklah! xD

Wan_hazel said...

Syamim Novelis

tengs..tuto biase je

Wan_hazel said...

Nafisah Ruslan

hehehe..nak jugak tgk gambar awak...

Wan_hazel said...

Wansteddy Tales

ahahha..betul tu kak..akalu kita dah ade bnde nie...kita takkan ade gambar..kalau ade org ambik pun gambar macam ape tah..ehehhe..

Wan_hazel said...

kak zmah

kamera biasa pun ok kak..

Wan_hazel said...

kak Mah

annati kak...sabar2..ehehhe

Wan_hazel said...

anon

ehhhe...peace

nfahk said...

wan, mek nk nanyak.. ktk rasa nikon L120 ok x? ya bkn dslr tp compact jak nak..

Wan_hazel said...

aok sebab nya pun model "L" mun mok alang alang jak ktk , beli jak DSLR sia.boleh juak mun ktk mok beli ya..nex-5 or nex-7 pun ok sony pun...semua ok..ehhehe

Yaya Luffya said...

hahah,,wan kmk ambik candid gmbr x kck lgsung.. kwn kmk mdah x kenak time jak pdh ey.. hoho

Wan_hazel said...

Yaya

hahaha..kenak la sik kenak time??nama pun candid..ehhehe

Norfaiz Nordin said...

Hai abang wan, sebenarnya gambar candid ni maksudnya apa yang kita tangkap tu bergerak, macam secara tiba tiba..?

Wan_hazel said...

a ah...candid maksudnya org tu tak prassan yg kita ambik gambar dia..ehehhe

Aqilah Khairri said...

Abg Wan. Kalau budak baru nak guna DSLR ni, macam Aqilah-lah senang kate, jenis apa yang sesuai -.-

Wan_hazel said...

semua jenis boleh guna..sebab kita akan blaja dari manual book..ehehhe..