Wadah Madrasah Pengalaman: Tutorial Belajar bahasa Sarawak


Thursday, April 26, 2012

Tutorial Belajar bahasa Sarawak

.100% disalin dari : http://amalinaadibah.blogspot.com/2012/03/jom-belajar-bahasa-sarawak.html


Assalamualaikum readers !

                                        

             Sarawak Bumi Kenyalang
       

Aku nak buat entry ni sebab kawankawan aku asyik tanya aku macam mana nak cakap melayu Sarawak ni..
Sebenarnya bahasa Sarawak sangat banyak..
Kalau korang datang Sarawak ke Sabah ke memang pening kalau dengar bahasa diorang.. Banyak !
Aku orang Sarawak pun ada bahasa yang aku tak faham jugak..
Contohnya Iban, Kelabit, Kenyah, Bidayuh, Melanau.. Lepastu.. Setiap kaum pulak ada bahagiannya..
Contohnya Melanau.. Melanau Vaie lain bahasanya.. Melanau Mukah lain bahasanya.. Melanau Igan lain jugak bahasa diorang.. Melanau Daro, Melanau Dalat dan semualah !


Lainlain jugak bahasa diorang.. Pening pening.. HAHA..
Dan aku pulak kaum kedayan.. Kedayan jugak macam orang melayu.. Sebab 100% orang Islam..
Kaum yang ada dekat Sabah Sarawak ni ada berpuluhpuluh..
Tapi majoriti penduduk pulau Borneo ni ialah Melayu..

Okeyokey..
Back to the topic..
Apa yang aku nak ajar korang ni ialah bahasa Melayu Sarawak..
Bahasa ni paling orang selalu pakai.. Sebab semua orang Sarawak faham..
Macam bahasa kebangsaan jugak laa kiranya..

Jengjengjeng~

1. Kamek  - Saya
    Kitak - Awak

    Ayat : Kamek  suka ngan kitak ewhh
    Maksud : Saya suka dengan awak laa

2. Sidak nya - Mereka

    Ayat  :   Sidak nya udah pergi tek
    Maksud : Mereka sudah pergi tadi

3. Nya  -  Dia

    Ayat : Badan nya kurus alu
    Maksud : Badan dia kurus sangat.

4. Sia - Itu

    Ayat : Sia nya kitak empun buku.
    Maksud : Itu dia awak punya buka..

5. Sinun - Sana  # Menunjukkan sangat jauh

    Ayat - Nya main bola dekat sinun
    Maksud : Dia main bola dekat sana

6. Sitok - Sini

   Ayat : Mak nyuruh kitak main bola dekat sitok ajak.
   Maksud : Mak suruh awak main bola dekat sini sahaja.

7.  Ngegeh - Gedik

     Ayat : Ngegeh mena ompuan ya ewhh..
     Maksud : Gedik betul perempuan tu..

8. Aok - Ya

   Ayat - Aok, kamek belum tepon nya gik.
   Maksud : Ya, saya belum telefon dia lagi..

9. Sik ada / Sekda - Tidak ada..

    Ayat : Sik , bukan kamek nok ngambik barang ya tek..
    Maksud : Tak , bukan saya yang ambil barang tu tadi..

10.  Iboh - Jangan

       Ayat : Iboh kita ngaco nya..
       Maksud : Jangan awak kacau dia..

11. Kelakar - Bercakap

      Ayat : Kamek mok kelakar ngan kitak kejap sebab kamek bosan..
      Maksud : Saya nak bercakap dengan awak sekejap sebab saya bosan.

12. Cali - Lawak

     Ayat : Cali mena muka kitak ya..
     Maksud : Lawak betul muka awak.


13. Manas - Marah

      Ayat : Aieeee , iboh laa manas kelak cepat tua..
      Maksud : Laaaaa, jangan laa marah nanti cepat tua..

14. Sine - Mana

     Ayat : Sine mok carik alatan sekolah ?
     Maksud : Mana nak cari alatan sekolah ?

15. Kacak - Cantik/ Hensem

     Ayat : 1. Kacak mena pemandangan dekat sitok..
               2. Kacak mena ompuan tadik ya ewhh
     Maksud : 1. Cantik betul pemandangan dekat sini..
                     2. Cantik betul permpuan tadi tu..

16. Dibah - Bawah

     Ayat : Pusak ya ada dekat dibah meja..
     Maksud : Kucing tu ada dekat bawah meja..

17. Nyaman  - Sedap
 
      Ayat : Masakan nok mak kamek masak anang nyaman..
      Maksud : masakan yang mak saya masak memang sedap..

18. Tikam - Baling/ Lontar

      Ayat : Iboh tikam sampah ya dekat luar penjan..
      Maksud : Jangan baling sampah itu dekat luar tingkap.

19. Kenja / Kenjit / Ranggat - Gatal

      Ayat : Iboh mok mengenja dekat sitok..
      Maksud : Jangan nak menggatal dekat sini..

20. Angol - Pening

     Ayat - Angol palak kamek dengan olah kitak
     Maksud - Pening kepala saya dengan perangai awak

21. Nerais - Jerit

       Ayat - Iboh nerais kuatkuat
       Maksud - Jangan jerit kuatkuat

22. Inggar - Geram

       Ayat - Inggar sa nyawa kamek
       Maksud - Geram rasa hati saya

23. Nginang - Pelihara

       Ayat - Kamek nginang pusak
       Maksud - Saya pelihara kucing

24.  segal / Tegal  : Disebabkan. 

       Ayat : Segal nak makey hp mahal snggup nak brabis duit gaji bulan tuk.
       Maksud : Disebabkan nak pakai hp mahal sanggup nak habiskan duit gaji bulan ni.. 

25. Mutit -Kutip

      Ayat  : Bagus belajar rajinrajin mun sik kereja mutit sampah
      Maksud : Bagus belajar rajinrajin kalau tak kerja kutip sampah


26. Pelanpelan - perlahan


      Ayat : Pelanpelan embak keta
      Maksud : Perlahan bawa kereta

27. Nyerin - Bingit

      Ayat :  Nyerin nar bunyi radio di pasang ktk ya.
      Maksud : Bingit betul bunyi radio di pasang awak tu.. 

28. Menjus -Bermasam muka

      Ayat : Kenak muka kitak menjus ?
      Maksud : Kenapa muka awak masam ?


29. Gerek - Pakwe / Makwe


       Ayat : Kamek sayang ngan gerek kamek
       Maksud : Saya sayang dengan pakwe/makwe saya


30.  Ngindin - Tumpang sekaki


       Ayat : Ada duit tapi sik meli makanan kedirik pakeinya.. Ngindin jak kereja nya..
       Maksud : Ada duit tapi tak beli makan sendiri untuk dia.. Kerja tumpang orang saja..

31. Dudi - Kemudian

      Ayat : Hal ya dudi dolok laa
      Maksud : Hal itu kemudian dulu laa

32.  Mengambor - Berselerak / Bersepah


      Ayat : Coba kitak susun barang kitak ya mengambor alu
      Maksud : Cuba awak susun barang awak tu berselerak betul

33. Tertilit-tilit - Mengintai

       Ayat : Apa yang kitak tertilit-tilit anak dara orang ya  sik bagus ewh.
       Maksud : Apa yang awak intai anak dara orang tu tak bagus laa..

34.  Belon - Kapal Terbang


       Ayat : Angol palak kamek lekak nait belon
       Maksud : Pening kepala saya lepas naik kapal terbang


35. Lejuk - Bosan


      Ayat : Lejuk kamek mok nangga cita ya..
      Maksud : Bosan saya nak tengok cerita tu.


36. Jerak - Serik


      Ayat : Jerak udah kamek mok bergerek gik mala kenak bulak jakjak
      Maksud : Serik sudah saya nak berkapel lagi selaku kena tipu je.


37. Itok - Teringat tak hentihenti


       Ayat : Itok kamek dengan bekas gerek kamek
       Maksud : Teringat saya dengan bekas bf/gf saya.

      


Yang ni pulak tak ada contoh ayat :

1. Tedah - Kesian
2. Kepak - Letih
3. Kayokayo - Kehulu kehilir
4. Plente - Bergurau
5. Pozer - Peniru/ Ciplak
6. Gai / Ucak - Poyo
7. Ilek 1 - Rehat
8. Ilek 2 - Sabar
9. Dolok - Dulu
10. Agik - Lagi
11. Nok ya - Yang itu
12. Madah/ Padah - Bagitahu
13. Kinektok - Sekarang
14. Biak - Budak
15. Nembiak kecik - Budak kecil
16. Tukuk - Ketuk
17. Congek - Kuat nangis
18. Jaik - Jahat / Hodoh
19. Sigek - Satu
20. Duak Igek - Dua
21. Tiga igek - Tiga # continue sampai sembilan sahaja
22. Ceridak - pengotor
23.  Ngereco - Bercakap dengan banyak atau bising
24. Tebik / Ponek - Kempunan
25.  Anang mancalmancal - Memang nakalnakal
26.  Jerak - Serik
27. Gago - Sibuk
28. Gula batu - Gulagula
29. Leput - Lemah
30. Layap - Leka
31. Nangga - Tengok
32. Polah- Buat
33. Engkah - Letak
34. Apakah - Macam apa.
35. Aruk - Goreng
36. Ngelepar - Berjalan
37. Lawa - Sombong
38. Perei - Ketawa tak hentihenti
39. Acap - naik air mcm bnjir.
40. bedengah - Menunjuknunjuk 

41. sepetar - Hospital
42. Selauk - Seliuh
43. Jeraya - Jalan raya
44. Ari marek - Kelmarin
45. Tukuk - Ketuk
46. Paluk - Pukul
47. Manok- Ayam
48. Pusak - Kucing
49. Asuk - Anjing
50. Gadong - wana hijau
51. Tergelei-gelei - Lu pikirlah sendiri
52. Merinsak - hidup yang susah
53. Tersimbak - Terangkat
54. Terbelak - Terkangkang
55. Paloi - Bodoh
56. Palat - Tikam belakang ( Backstabbers)
57. Empengo - muka blurr
58. Anak raja - Pelangi
59. Pakei - Pakai
60. Pikei - Fikir
61. Burit - Untuk orang semenanjung memang maksud burit ni lain.. Tapi bagi orang Sarawak bermaksud punggung..  Jangan heran kalau orang Sarawak selalu sebut perkataan ni.. Contohnya ' Rambut belahan burit'
62. Dapo api - Tempat memasak
63. Api - Lampu/ Api

Sampai situ je kot.. Sebab tak larat nak letak lagi.. HAHA
Banyak lagi bahasa Melayu Sarawak selain dari kat atas tu..
Aku je malas nak listkan semua.. hehehe..
Dan bahasa Sarawak ni huruf  ' R' ditebalkan..


 100% disalin dari : http://amalinaadibah.blogspot.com/2012/03/jom-belajar-bahasa-sarawak.html


 -----------

Ok..Wan pun budak Sarawak.Melayu.Dan sejujurnya Bahasa Sarawak  terlampau banyak .Sarawak terbahagi kepada beberapa bahagian..Kalau dibandingkan dengan semenanjung bahagian daerah disarawak boleh dijadikan sebuah negeri dengan pelabagai kaun , bahasa dan bangsa..Kami hidup dalam suasana yang aman damai .. Kalau nak merasa pergi lah ke Sarawak..

Selamat belajar bahasa Sarawak



Kamek sayang kitak orang semua...



Jadi kalau korang semua ada pengalaman dan pendapat mari kongsikan kat ruangan komen bawah nie..
 
 
Kalau suka entri kali nie klik like atau sponsor Wan ..senang je klik nie.Satu je taw.Klik biar iklhas.

The power behind every Ferrari, Shell Helix. Now it's in your car. 
(klik kanan > open new tab)

Atau klik button Donate..


Papai



.
.



33 comments:

Kuchiki EnnaMoon said...

salam. wah, blog ni dah berubah wajah. hehe. uh susah jugak ya bahasa sarawak ni. kalau pi sana nanti memang pening la gamaknya :D

Datin Qat ST said...

Hye orang sarawak ! pa kaba ktk tek ? mek orang smnjung p pandei klaka srwk . hew hew hew ! :)

Datin Qat ST said...

Plus plus
Tetak - Ketawa
Manas - Marah
Ngaco - Kacau
Nanggah - Tengok

Huhuhu . Peace .

Shifa Jue said...

yerrr.. bgs entri ktk tok wan.. senany kmk tok da juak xtauk dr nok d tauk kta lmk2 tok.. he3.. tang best jk bca entri ktk tok.. btw, makseh wan.. maju org swk o0.. he3..

Eiyka ♥ said...

Post Menarikk ^^ hehe :)

AtiEy eYkuu said...

nice entri la wan :) kmk pun nak blaja juak oww..boleh ka cmya?? hahaha :p

Ckin Kembaq said...

hehe..berpinar mata..hehe

p/s : dah tukar bahasa?...hoho

Wan_hazel said...

Kuchiki EnnaMoon

ada yg susah tapi loghat yg best..ehehhe...

Wan_hazel said...

Datin Qat ST


aih..rinduk ati ktk eh...best lah oo.mun nemu org sarawak leh lah kitak klaka sarawk?/camnie ktk pandey la??

Wan_hazel said...

Shifa Jue

sama lah ktk..makin dalam kampung ya makin pelik pelik bahasa..p bila dah tauk lawak jak bunyi nya...


kedak renin = transparent

Wan_hazel said...

Eiyka ♥

tengs

Wan_hazel said...

AtiEy eYkuu

boleh jak..hehehe...

Wan_hazel said...

Ckin Kembaq

nie copy dari org nye..ehehhe

jaakechik said...

wahh..nice tutorial!
kamu ditag di entry nih, jom baca yer http://jaakechik-e-niaga.blogspot.com/2012/04/kenangan-lucu-bahasa-sarawak.html

jaakechik said...

maaf. saya sudah tukar url blog kepada yg lain so, kamu di tag disini ya http://jaakechikcorner.blogspot.com/2012/04/kenangan-lucu-bahasa-sarawak.html

EdoHayra said...

huhu ssah kot..

Atirah ★ said...

Wahhhh . Cam ade selit-2 indon sikit . :)

SyaNani said...

Xsusah mn ktkk org belaja mena-mena !! Hehe

my eyes for shine said...

haiyak! banyak sangat la . funing kepale . hahaha . tapi macam best jek bhse sarawak ni .hohoho

Nazirah Mohamad said...

bahasa urang menseya best agik wan ^^

~ cahayakelembutan ~ said...

nang best..p ada cgek kmk nak betulkan wan..melayu bukan majoriti d sarawak..coz iban paling bnyk diikuti ngan cina..pasya bok diikuti ngan melayu n lain2 etnik :)

EikaSchapika :) said...

huuuuu . banyak jugak nak belajar bahasa sarawak nih ehh abg wan ? actually , abg pika pun kat sarawak , akhir bulan 6 nanti baru dia balik semenanjung . ada kursus kat pulapol kuching . dah nak dekat setahun dia kat sana . rasanya dia boleh kowt cakap sarawak sikit2 . huhu . pika nantikan dia balik bawa kek lapis sarawak dari sana :)

Effa Nadia said...

kmk pun org swk juak oii . tp , ada yg kmk x phm mksud . kmk xphm NERAIS . haha . nasib juak ktk ngkah lm entri sak mek tauk . haha . pa nma template tuk ? mok tuka template blog kmk juak bahh ...

Isabel Diaz said...

Pergh, bnyk mena bang Wan kite towk ngelis word Sarawak kt ctowk. Geram mewk nk bersusey ngan ktk mkey bahasa sarawak eh.. hehe

Wan_hazel said...

Isabel Diaz

ahahhaa,,leh jak..nie da maslah mun nka bsusey..ajaja

Jannah Zai said...

bez la wan.. hehe.. :) belajar pelan2 ... :)

Anonymous said...

kamek pun mox blaja klaka swk tox..byk gx mek cx fhm..sa suk gilak klaka swk..hehe..list byk gx word ya sia..mala jak kena tetak mun mek klaka swk..pereeeeeeeey..hahaha..

Nao Mei said...

mek pun orang sarawak juak...tapi orang melano matu...nang bna tutor melayu sarawak tok nang payah...tapi kalau belajar dan salu praktikal insyaAllah hasil baik...

Mrs. Sarah said...

kamek sudok makai belum?? hehe

#p/s: kitak orang melayu..tpi ibu kitak bercakup iban..

Anonymous said...

paduhal.... org sarawak ktk tok....

Halimaton Saadiah said...

<-- orang Melanau Daro :)

Wan_hazel said...

ktk sik d alink blog ka???sik pat bukak lah link rah nama ktk??

Anonymous said...

Kamek sayang owg bidayuh. Mek tuk brgerek ngan bidayuh.