Wadah Madrasah Pengalaman: Allah mahu mentarbiyah jiwa kita


Thursday, May 23, 2013

Allah mahu mentarbiyah jiwa kita


.




Semua orang pernah rasa kecewa.
Rasa sedih rasa duka.
Biasa bila ada tawa ada juga airmata.
Tapi bagaimana hadapi rasa itu yang berbeza pada tiap jiwa.
Kadang rasa kuat kadang rasa lemah.
Kadang rasa nak bercerita kadang rasa nak banyak berahsia.
Itu juga biasa.
Kerana kita manusia.
Manusia yang selalu terbatas kemampuannya.
Yang tiada apa tanpa Dia.

Susah sebenarnya nak jumpa orang yang kita betul betul yakin dan percaya untuk bercerita.
Sebab terkadang respons tak macam yang kita bayang.
Sebab terkadang hati masih tak tenang.
Dan kemudian rasa macam menyesal sebab ceritakan.

Tapi kejap je.
Sebab nanti akan ada rasa macam.
Ini sebenarnya saat Allah mahu mentarbiyah jiwa kita.
Mahu kita bergantung sepenuhnya pada Dia.
Dia je yang dapat faham kita.
Dia je yang mampu merawat semula luka.
Dia je yang boleh tenangkan hati kita.
Sebab tu takde orang yang betul betul dapat kasi apa yang kita nak.


" Allah,
Sesungguhnya dunia telah menyakitiku.
Aku tak mahu rasa ini.
Ambillah jiwaku, dan rawatlah aku dengan izin-Mu. "


Tiap kali rasa nak menanges nak bazirkan airmata, fikirkan dulu.
Kenapa kita nak menanges.
Kalau sekadar benda biasa yang takde apa, berhentilah sekejap.
Kawal hati daripada sedih beria ria.
Sebab hati yang sedih kan mudah dipengaruhi syaitan.


" A person who sheds tears when he repents.
SubhanaAllah.
Tears of apology are very valuable in the sight of Allah.
Once Jibreel came to the Prophet SAW and said,

O Messenger of Allah,
We angels weigh every act of man.
But we are unable to weigh the tears of man.

The Prophet SAW asked Jibreel, Why?

He replied,
Because Allah gives so much reward for them.
So that, they are unable to be weighed on the scale. "

:')
Masakan tidak.
Hanya setitis airmata taubat diperlukan.
Hanya setitis airmata kerana benar benar mahu kembali pada Dia diperlukan.
Untuk memadamkan lautan api yang terhasil kerana dosa kita.
Masakan tidak malaikat katakan begitu.
Masakan malaikat mampu menghitung ganjarannya.
Kerana nilainya sangat besar.
Kerana nilainya hanya Allah yang tahu.


Jadi kuat bukan boleh sekelip mata.
Bukan boleh sekadar kita cakap nak kuat terus jadi kuat.
Tidak.
Kuat itu subjektif.
Jadilah kuat dengan diri kita sendiri.
Sebab pada mana mana kekurangan, Allah sudah pinjamkan kita dunia.
Melalui dunia, carilah kekuatan.
Binalah kekuatan.
Supaya nanti kita bertemu Allah semula dengan kekuatan :)

Jangan takut berdepan masalah.
Melangkahlah dengan gagah.
Kita ada Allah.
Dia akan temankan.
Takpe.
Cubalah untuk jadi kuat.
Sebab bila kita jadi lebih kuat, Allah lebih suka.
Yakin.
Kuat hanya akan ada bila kita yakin dengan Allah.
Bila kita melihat dunia dengan mata hati.


Bila kita rasa, kita benar benar mahu untuk bawa hati jadi lebih baik.


:)




.



8 comments:

Budak Kampung said...

allah pinjam hati dan jiwa kita dengan melakukan kesedihan dan kekecwan serta ujian yg didtgkan

wawa_addien said...

;)

Orang panggil Ima said...

subhanallah,walhamdulillah,walailahailallah,wallahuakbar...jom selawat sama2..mudah2an hati kita tenang dlm menghadapi kesusahan..insyaAllah~

Fifi Nur 'Aqilah Yusof said...

Allah itu dekat.
Dia lah sebaik- baik pendengar :)

NiK iMaN :] said...

Thnks Wan, for your best new entry :)

Cik Anis said...

Thanks wan..memang kala ini jiwa gundah dengan UjianNYA

Aina Syaa Gadis said...

Subhanallah .. Inilah jwpn yg dicari slame ni.. SHukran ...

AiSyA LiEzA said...

sesungguhnya dengan mengingati Allah jua lah jiwa kita mnjdi tenang.. insyaAllah ^_^