Wadah Madrasah Pengalaman: Tersimpang jauh Melebihi zat


Thursday, January 29, 2009

Tersimpang jauh Melebihi zat

Pintas prinsip suntikan moral ku...aku berdiri dbalik byang.kelihatan jasad kaku lemah terpelusuk,namun senyum tetap terukir dwajah.aku xmengerti,adakah itu senyum gmbra,sinis atau ksedihan.sungguh aku xmemahami.aku lewati chya,cuba bgerak sepantas chaya,cuba mdahului angin...apa daya nya aku.smua nya itu bkn aku.aku hnya manusia.ya,manusia biasa,seperti kamu,bezanya cuma aku lbh lemah dr kamu,mungkin lbih tercorot dr kamu,dr pelbgai segi,pnulisan,pemikiran mahupn ras..

Kebencian timbul,mula timbul,berputik,tidak bkn berputik,bru shja bcmbah,,,aku mengintai peristiwa yg tjadi,aku adaptasikan dari luahan(sir Dillah) yg kudengar justeru ku sampaikan dsini.lbh senang jika aku andaikan si pengarang kata sbgai aku.

Aku benci polis,kenapa???polis xpandai nk hormat manusia(mungkin bkn smua),kita sama manusia.kenapa bila nk tahan org kat tp jalan,die orang xpandai nk hormat kita as human being..

"lesen kau"jerit si polis.aku terkejut,salam pn kau xucap.mana yg kau blajar slama nie.apa yg kau bggakan dgn uniform polis.aku mula begomel dgn hati.kadang2 apa yg aku temui,si polis bgesel2 dgn krta aku,im know,i wrong,if u want 2 saman me,samanlh,juz saman me,i can pay...no rasuah.lencana bertengkek tertulis tersegam indah didada polis,namun apa yg sbetulnya."boy kalau u mahu senang,settle luar lh,murah skit,nanti I kasi lepas u"so,nie ape???yep,im know,bkn smua polis cmtu,syukur lh kalau polis2 yg mbca entry nie xmcm 2...

Aku,i hate melayu,why???aku tahu aku pn melayu,sebab itu aku brani mengutarakan pkara ini sbgai entry aku.melayu dgn istilah lain "me lei you"yep,melayu byk ckap bhong,kekadang bnda yg tiada akn diada2kan...itukah yg dbanggakan dgn bngsa melayu...dlam khdupan skrang,hdup serba moden,melayu asasnya mungkin peneraju sgla hasrat dengki,menghantar santau,polong,kpda si yg dtju.apa melayu sekarang.maaf seribu kali maaf kepada bangsa sndiri.bhsa melayu pnutur yg pling byk didunia...sdarlah,kebanyakan pnutur yg dbanggakan itu adalah warga indonesia,bkn btutur dlm bhsa melayu namun mereka btutur dlm bhsa indonesia.itulah melayu,mengadakan apa yg tidak ada.(sekadar utk rujukan,maaf)

Malaysia...mahukan nama tsndiri.(maaf jika entry ini bkisarkan negara sndiri,aku tiada kena2 mengena dgn politik mahupn pengganas,aku mentafsir apa yg aku lihat,fahami apa yg aku hayati,lalu aku kongsikan).aku kenali dunia,bsyukur aku ditempatkan dilahir dlm negara yg aman,muhibah tanpa diskiminasi bangsa.namun apa yg aku lihat,apa yg kita cpai skrang ini,membangunkan kita,maju kah kita,hampir 50 lbh thun kita sudah merdeka,mampukah kta sahut cabaran 2020.

Malaysia bbza dgn negara lain.dr segi sistem pmerintahannya..pnjaman bhsa nya.Malaysia tdak suka meminjam,apa shja bhsa luar pasti akan ditukar,contohnya mouse ditukar kepada tetikus,jika kita bhadapan dgn sluruh negara,mereka tetap dgn mouse,arab,prancis,afrika,mereka tidak menukar istilah.namun malaysia bbza.adakah itu patut dibanggakan atau sbalik nya.fikir2 renung.

Babi..kita tukar kepada khinzir..babi kasar kah bhsa nya,khinzir sopankah bhasa.apa yg mbzakan nya.,jika babi dtukar kpada khinzir,sistem pndidikan pasti kucar kacir.apa maknanya mengkhinzir buta,(membabi buta),sput khinzir(sput babi)justeru itu fikirlah apa keburukan dan kbaikan nya.disaat seantero dunia mengenali mouse sbgai mouse,pasti ada diantara anak2 muda yg diajar menggelarnya sbgai tetikus akan tcicir ini kerana,seprti yg aku bcra kn tdi.1dunia mengenalinya sbgai mouse...



(maaf jika ada yg terkena atau terasa,menulis hanya sbgai luahan prbadi,tiada dndam dan tidak dtujukan kpda sesiapa,ambil iktibar sbaik2 nya,yang baik dtg dr Tuhan Maha Pencipta,yg jhat dtg dr saya sendiri)





Hazel melabuhkan tirai



No comments: