Wadah Madrasah Pengalaman: Keputusan SPM dah keluar..Kemana kita dicampakkan selepas ini


Wednesday, March 23, 2011

Keputusan SPM dah keluar..Kemana kita dicampakkan selepas ini

.


S
alam korang...

So camne result bagi yang dah ambik keputusan SPM tu..Ok tak???Hope ok lah..Keputusan Wan dah lama dah kluar hehehe..Wan tak hebat sangat SPM taw..Bab suka main main..Wan dah wat yang terbaik..Tapi keputusan ok ok je..Syukur gak..bagi yang berjaya capai target tu..Wan ucapkan taniah..dan semoga berjaya di langkah yang seterusnya..Tapi bagi mereka yang tak dapat capai sasaran tu macam mane lak??



Yang tak dapat capai sasaran atau yang tak dapat keputusan yang terbaik tu..Jangan bersedih..Sebab apa yang terjadi tu..ada hikmahnya..Tuhan lebih tahu apa yang terbaik untuk kita..jangan menyesal dan jangan mengeluh..Bagi Wan jumlah nombor atau huruf tu tak de nilai sangat..Bukan Wan menidakkan fungsi pelajaran nie atau sistem kelulusan Pelajaran...Pelajaran memang penting ..Dan mungkin ini bukan bidang korang..tu je..yang penting jangan putus asa ..Masih banyak lagi jalan lain.lepas nie korang sambung je pelajaran tu..Jangan terfikir nak berhenti..Umur kita masih muda..teruskan belajar selagi masih muda..Sesape yang tak de niat nak belajar tu...Fikirlah yang terbaik..Remaja lah katakan..Nak sangat kerja dan cari duit sendiri..tapi sampai bila??renung sikit..hehehe..


Bila dapat keputusan yang tak tak ok nie..mesti ramai pelajar menyalahkan guru dan guru plak menyalahkan pelajar..tapi dalam tak sedar..Guru nie kadang kadang pilih kasih gak..Kita asyik je didedahkan dengan sikap murid murid yang buruk..walhal sifat guru yang tak betul..


"Don't Judge a Book by Its Cover"

Selalu nya kita disuapkan dengan kata kata nie..Guru slalu gak cakap bende nie..tapi hakikatnya guru sering menilai sikap murid murid tu berdasarkan luaran..betul tak???betul tak??Bukan Wan nak mengkhianati kepercayaan seorang guru yang dah mendidik Wan..tapi nie hakikat dan tak semua Guru membakar diri umpama lilin untuk kita..Sebab guru asyik pilih kasih..Wan tak cakap profesion perguruan nie berat sebelah tapi Wan bercakap mengenai sikap seseorang tu..


Dan guru asyik berkata kata "malu bertanya sesat jalan" dan tak semesti nya murid itu mesti betanya untuk mengetahui..dan diam bukan bermakna bodoh..Bila murid asyik bertanya guru mula naik radang..marah entah bukan bukan..Dan mungkin ada guru yang akan memaki hamun mengatakan pelajar itu Bodoh sebab tak faham faham dan mulalah guru membuat kesimpulan yang bukan bukan..

Erm betul ke tu..apa plak kata guru??
Bagi pendapat lak


Bagi murid murid lak..bersabarlah dengan guru..kerna mereka juga seperti kita masih mencari ilmu didada dan mereka juga manusia seperti kita..Dan mereka jualah ibu dan bapa kita..

Biar apapun guru kita..mereka tetap pernah mengajar dan memberi ilmu untuk kita jadi mengapa tidak kita saling hormat menghormati..Jadilah seperti sahabat..Betul tak..Insya Allah kalau dimurahkan rezeki Wan nak jadi pensyarah atau seorang usahawan yang berjaya..Amin..

Selepas ini kemana kita dicampakkan..


.



22 comments:

Jierah said...

alhamdulillah. keputusan nya ok.

Lyana MK said...

wan dolly yg comel!! nak jugak!! leh create yg spesel tuk akak! =_='

♥sophie♥ said...

semua ade hikmah kan :')

author :) said...

wan cantik blog .. nice post .

Wan_hazel said...

Jierah

bgus lah..ehehhe

Wan_hazel said...

Lyana MK

hehehe..law free wan watkan taw..tak janji nie..

Wan_hazel said...

♥sophie♥

yep betul tu

Wan_hazel said...

author :)

tengs taw..peacce..blog wan biase2 je

.:|kamaryeah|:. said...

eii~
comel sgt dolly tue smpi rase nk mkn~

btw ade btl jugak kata wan tue~
tp x sume mcm tue kan??

Cik Anis said...

Wan,anis sangkut satu subjek, huhuhu, tapi anis masih bersyukur sebab x sgka :D btw wan, nice entry, mcm pakar motivasi :D

Wan_hazel said...

.:|kamaryeah|:.

hahaha..jgn makan dolly wan...tidak...

a ah..tak smua macam tu..manusai lain2 ragam

Wan_hazel said...

Cik Anis

ahahha..tengs...syukur je dgn kptusan tu..

cinta nabella said...

farah sedih gila la ..mybe bg farah ta ok , n bg org lain ok ..tp ttp ta puas hati jgk ..mcm ta pcya ..ppe pun bersyukur lah ...

KinosKoko said...

waaa..hepinya korg dpt result..congrats ya

^^eKaTiKaH^^ said...

thanks abg wan...
btwy pandai gak abg wan bgi motivasi an..heheh...^^

Wan_hazel said...

cinta nabella

kputusan farah dah gempak tu...

Wan_hazel said...

KinosKoko

hehehe..wan dah dapat lama dulu dah

Wan_hazel said...

^^eKaTiKaH^^

hehehe..tengs...peacce

erinn kechiik said...

dodle cute tp npe terknkg heheheeee

Wan_hazel said...

hahaha..tu ekot sape yg tengok lah..wan tgk ok je..ehehhe/

cinta nabella said...

tak bpe gempak lah .. huhu :)

amy cyrus said...

alhamdulillah okay :)