Wadah Madrasah Pengalaman: Nostalgia Kad Raya


Wednesday, July 6, 2011

Nostalgia Kad Raya

.

Sila baca sambil pasang lagu raya..ehehe

Salam Korang..

Ok Wan taw...Puasa pun belum lagi Wan dah bercakap pasal Raya lak..Kat TV pun dah wat iklan Raya tak kan Wan tak boleh nak cakap pasal Raya??Law tak boleh korang buat surat aduan dulu mengenai iklan raya kat TV tu k..Mega raya , sale raya semua tu k..hehehe..Dah dah..Tok sah nak marah marah..eh eh,,ade ke yang marah..??


Kad Raya.. semua dah pernah terima Kad Raya kan..???Bagi Wan law dapat Kad Raya nie rasa macam seronok sangat..Memanglah korang rasa macam dah tak up-2-date kan..Tapi Kad Raya nie punya Nostalgia nya..Lebih lebih lagi kalau terima Kad Raya yang besar siap ada lagu lak bila bukak.."Selamat hari raya , Hari untuk kita bersuka Ria....bla bla bla..."..Kompom kompon lah orang tersayang yang bagi..hehehe..bukan pak we or mak we je taw..orang tersayang luas makna nya..admire ke...kawan rapat ke..kakak angkat ke..adik angkat ke..tul tak??


Zaman dah berubah manusia pun dah berubah..Dunia pun semakin moden..Yang lama akan ditinggal dan makin dilupakan..Hinggakan adat resam pun kita mula lupa..walaupun orang kata biar "mati anak jangan mati adat" tapi skang nie ramai yang buang anak dan tak jaga pun adat tu...Rasanya tak perlu dah pakai pribahasa tu...hmmm...garu kepala sikit..Zaman makin canggih dan mula lah terbit Ecard..card teknologi canggih tu..Orang nak bagi Kad raya pun dah rasa malu..Hairan..


Kalau dibanding antara dua nie..Ecard dan Kad biasa..Wan lebih suka menerima Kad biasa dari Ecard..(Law bagi Ecard pun Wan terima.Kelebihannya orang yang duk jauh pun leh bagi tanpa mengeluarkan modal)..Kalau korang dapat Ecard Raya mungkin feel dia berbeza dengan korang dapat kad Raya yang biasa yang dibuat dari kertas keras dan dibalut dengan sampul putih..Owh..indahnya..Kekadang bila bukak dan baca isi kandungan Kad Raya tu kita mula rasa sebak,,,Rasa dekat dan kekadang memberikan kita senyuman lebih lebih lagi jika isi kandungan Kad Raya tu penuh keunikan..Paling best kalau Kad Raya tu datang dari jauh..Kedatangan Kad Raya yang tak diduga pun ada feel yang lain...Abang Posmen senyum je kan bagi kad Raya nie..hahaha.


Dulu masa menengah rendah..Sanggup minta duit mak tak pun simpan duit kumpul sampai cukup dan ke kedai nak beli kad raya walaupun kedai jauh, ditambah lagi dengan dugaan bulan puasa..Nak pilih Kad Raya lak satu hal..Berjam jam dekat kedai tu.tauke cina dok jeling jeling je..menyampah bukan nak curi pun...Tak cukup satu kedai cari lagi kat kedai lain..hahaha..Sebenarnya nak cari Kad Raya yang murah "Lima duahengget"..Lepas kuar dari kedai tu mula lah mengutuk tauke cina tu ..masa tu tak kisah dah pahala puasa retak..hehehe


Nak bagi kad raya nie pun kekadang memilih orang..Pilih orang yang ada peluang nak balas balik kad raya kita..Sampaikan tulis kat bawah kad raya tu..


Ada ubi ada batas
Lepas baca harap balas.


Hahaha..macam dah tak iklhas lak nak bagi kad raya kan..tapi niat memang baik..Ayat penting dalam Kad Raya lak.."jangan lupa ang pau dan datang rumah" ataupun "datang rumah bawak kuih dan air sendiri" yang nie budak gila gila je yang buat..Law yang baik baik macam Wan nie..eceh prasan..Kita orang tulis "Kususun sepuluh jari memohon ampun zahir dan batin " ataupun "so skang nie kira kosong kosong k" ataupun kita orang akan tulis " jangan lupa datang rumah bawa keluarga sekali "


Bagi yang duk asrama lak..tak boleh nak kluar dia orang suruh lah pelajar harian yang belikan..Wan pernah lah belikan untuk pelajar asrama nie..Wan kan budak baik..beli lah kan kad raya..Wan pun dah tengok semua kad raya tu..Yang lucunya Wan dapat Kad Raya yang Wan sendiri beli dan yang Wan sendiri pilih tu..ahhaha..Tak terkezut dah..tapi paling bermakna adalah isi kandungan nya..Terima Kasih bab kawan kawan Wan masa tu semuanya baik baik..Rindu korang semua..Tingkatan 5 memang penuh kenangan..


K lah korang..panjang sangat Wan membebel nie..setakat nie je lah k..Korang lak ada pendapat yang lain tak..or ada cerita yang menarik mengenai Kad Raya nie..Law ada Jom lah kongsi..Nak jugak baca..Dah macam segmen Nostalgia Kad Raya lak..ehehhe..Yang nie bukan segmen k.


Teringin nak baca kisah Kak Wansteddy mengenai Nostalgia Kad Raya..Korang pun sama jugak...cepat cepatlah Wat entri k..Law dah wat tinggalkan link..Pasti Wan akan terjah dan komen.


Skang nie musim ganti Puasa..Sesapa yang belum Ganti tu..Cepat cepatlah ganti k..



Papai.


.



22 comments:

N.A.I said...

wah..bla bca entry ni rsa xsbar plak nk puasa n raya...hehehe...tmbah2 lg tggu ucapan ari rya...btol la wan Ecard dgn kad biasa mmg berbeza..kalo sy pun sy lbh ska kad biasa dr Ecard..kad2 raya yg zmn skola kwn2 bg dlu pn msh sy smpn..hehe..bla tringt je bca 1 persatu...

Wan_hazel said...

N.A.I

a ah betul tu...wan pun masih simpan lagi..setiap tahun je gantung kad raya yg sama..hehehe..

N.A.I said...

bla bca blik rsa klakar pun ada,gmbra,sedh pn ada sbb skrg ni dh ssh nk dpt kad rya lg dah..dlu tiap thn tggu abg posmen dpn umh..pantng dgr bunyi moto skit laju je lari kot2 ade kad rya..hahaha..

mizz mira said...

nk minta tolong komen kat cini

http://miezzmira.blogspot.com/2011/07/v-behaviorurldefaultvml-o.html

diana said...

akak pun lebih suka kad raya ..
tahun ni akak ingat nak bagi kad raya la kat blogger.:)

Wan_hazel said...

N.A.I

ahahha..macam sama je lah...a ah kan..betul tu..skang nie susah nakdapat ..dulu pantang je dgr bunyi moto posmen..dah taw sgt dah bunyi moto posmen nie.hahaha.,.

Wan_hazel said...

mizz mira

insay Alllah k

Wan_hazel said...

diana

law akak bagi...bagi wan jugak taw..ehhehe

e y r a . t a j u d d i n said...

oh how i wish to have some more kad aya in mailbox..... sob sob sob. miss d old days!

PuteRi ElYaNa.... said...

btol2...kalau dpt kad raye tue ase bangge sgt....xp skrg kurang dh org bg kt raye ,,gune fb je

Wansteddy Tales said...

Hakak spesis malas nk bagi kad raya. nk balas pn malas, teruk tak hahahhaa.. thn lepas da sedia nk print out, last mnt cancel pk bujet aka kedekot! kui3....
nak cerita pasal kad raya ni banyak kisahnya dik. Silap2 boleh mengundang air mata sebab terlebih ketawa hahahha... nanti akak pk kan cara ceritanya kalau tulis tanpa perasaan xde umph! hahahha...

Da LovaC said...

Sekarang jenis hantar e-card je..al maklum..nak jimat..hehe..


Entri terbaru: Cara nak tackle reader

i am S!L4H.. said...

ehehe. rindu plak dgn kad raye yg sempoi2 tu. dh lame x dpt kad raye. masing2 dh mls nak menulis. kalo dulu nak tulis kad raye pon b'jela2.

haha time beli tu mmg berejam. nak pilih yg paling cun kate nyeee. haha

Wan_hazel said...

e y r a . t a j u d d i n

hehehe..tu lah kan...rindu msa lalu...

Wan_hazel said...

PuteRi ElYaNa....

a ah..skang nie guna fb je..dan rasa macam dah tak de nilai dah kad raya yg guna fb tu...

Wan_hazel said...

Wansteddy Tales


waaahhhh..nie wat wan tak sabar nak baca nie..ehehhe...mesti syok...buat pjg2 taw kak..wan nak baca...terima kasih sebab sudi nak wat tu..a ah perlu kan amsa supaya ada umph nak wat entri kan..ehhehe

Wan_hazel said...

Da LovaC

tu lah..tapi tak best lah dapat ecard...tak leh gantong

Wan_hazel said...

i am S!L4H..

tu lah sillah..dulu seronok sgt..skang ni nak bli pun malas...sayangnya kad raya..

GaDis BuTtErFLy said...

salam kenal dr gadis butterfly- hih, kad raya, simbol untuk memori aidilfitri aantara kita n kwn2.. seronok2... ceria2 selalu.. :)

Wan_hazel said...

salam kenal gak..ehehhe..

eyka yuca mika ツ said...

wahhh ! dah lama tak dpat kad raya ni ,hehe

Wan_hazel said...

hehehe..wan pun..sama je...hehehe