Wadah Madrasah Pengalaman: 1 Ramadhan yang amat bermakna


Tuesday, July 5, 2011

1 Ramadhan yang amat bermakna

.

Mood = Diruang rindu
Lokasi=Dongyang Technical College, South Korea


Sejuk kekadang berkabus..


Aku duduk disudut jendela berpura memandang ke luar tingkap, menyembunyikan terjunan air mata yang laju sekali.Ketika itu juga aku disentuh Rindu yang paling dalam.Tika dibuai rindu, emosiku menyentuh di dasar paling rendah yang pernah dicapai dalam hidup ini.Rindu akan keluarga di Malaysia..Sekadar meratap kepingan gambar dan kiriman warkah berbentuk maya. Pandanganku berkaca kaca. Satu persatu manik cairan menghentam kepingan yang sedang terbuka. Dengan pantas aku menggosok kelopaknya, aku meneruskan bacaan mengawal sesak didada, memaksa semua kabur pandangan tulisan ditancap mata.


Entah mengapa saat semakin menghampiri Ramadhan aku akan mula rasa keseorangan sedangkan ramai teman yang sudi berkongsi perasaan malah luahan..Mungkin aku sedikit malu berkongsi bersama teman realiti dan biarlah aku memuntahkan rasa disini kerna aku tahu kalian hanya sekadar menerjah tulisanku dan bukan hatiku yang bertengek didahan yang rapuh..



"Wan..tauk sik kitak cuaca time pagi raya 1 Syawal ya mesti sama dengan Cuaca 1 Ramadhan..."

"Eh pa mek rasa cam biasa jak o..Pa lah kitak rasa??"

"ya kitak..sik posa mena..Mek dapat rasa eh..1 Ramadhan tok lain sikit..Cuaca nya hening jak..Sejuk..Terasa gilak Rahmat Allah ya datang mencurah curah..And mun tak rasa juak 1 Syawal dengan 1 Ramadhan tahun depan kelak...Cuaca nya nang lain...nak orang slalu madah..Bulan Ramadhan tok Allah bukakkan pintu Syurga seluas luasnya and nutup pintu neraka serapat rapatnya"

"hahaha...mena ka..Insya Allah mun umur panjang dapatlah mek merasa cuaca ya lak o..Amin"


Sejak detik itu, aku tak pernah tido di pagi 1 Ramadan..Sejak itu jugak 1 Ramadan bagi aku sangat bermakna..1 Ramadan dan 1 Syawal lebih mmbuatkan aku insaf..Terima Kasih .Sebab mengingatkan aku…bahawa rahmat Allah selalu ada..cuma kita tak merasakannya…

1 Ramadan berulang lagi..Dan setiap kali tu jugak aku akan menangis..keseorangan..tanpa sesiapa..Tahun ini benar benar membuat aku bertambah sayu...

Salam dari kejauhan


Mungkin Ramadhan kali ini, nostalgia Ramadhan terakhir buat kita. Barangkali...



Kisah rekaan
.



16 comments:

cik ery said...

sayunye..
tpi tak pham la kitak2 sume ney.heheh

Aerol Hafiezi said...

terbaik lah wan, jalan cerita yang menghayati jiwa~

Jieha kriesha said...

wahh wan bleh wt puisi la.. hehe ayat puitis :P jiha pon ske 1 rmdan.. sjuk dye mnusuk kalbu n suasana laen dr yg len :)

caliph shuriken said...

ramadhan smkin hampir :)

Afiqa Dayana said...

huhu, sedih pulak baca .
tabahkan hati yee ? :)

Wan_hazel said...

cik ery

hehehe...tak pe wat2 paham je

Wan_hazel said...

Aerol Hafiezi

hehehe...tengs bro

Wan_hazel said...

Jieha kriesha
hehehhe..wan tak reti sangat..bedal je ayat tu..eheheh..a ah kan..cuaca dia memang lain

Wan_hazel said...

caliph shuriken

beberapa hari lagi kan

Wan_hazel said...

Afiqa Dayana

hehehe....peace

Sha-na.Szied said...

ehh wann!! wan beljar kat korea ekk?!??!?! waaaaaaaahh jawab pls..

smoga ramadhan kali ini.. kita bertambah amalan kepada Nya

tiefazatie said...

sebaknya..

pandey nya ktk madah yaa..

haha..ifa hentam ckp srwk xjd..hihi

Wan_hazel said...

Sha-na.Szied


hahaha..nie mesti tak baca sampai habis nie

Wan_hazel said...

tiefazatie

hahaha...betu lah tu ifa../

diana said...

tak berapoa paham..tapi pahamla sikit2 walau tak semua..:)

Wan_hazel said...

hehehe..tak pe...janji leh baca..hehehhe