Wadah Madrasah Pengalaman: Saat hatiku termenung. . .


Monday, March 29, 2010

Saat hatiku termenung. . .


Play da song before u read...


Sayu sayu udara malam menyentuh pipiku. Saat ini aku terkenang kembali kisah lampau, hampir tujuh bulan sudah pemergian Sasha. Sasha seorang gadis yang sama kuliah dengan ku suatu ketika dulu. Menetap di Mukah dan belajar di Kuching. Sengaja ku lakarkan bicara bisu diteratakku ini, bukan untuk berkongsi penderitaan cuma untuk melepas keluhan rindu dihati.

Tanpa kusedari, dipipi mengalir air mata, menitis membasahi papan kekunci lappy ku. Aku terlampau cengeng ketika ini. Teresak esak nafasku.
Hampir sahaja aku melarikan pandang dari teratak ini.

Beberapa bulan jua aku biarkan teratak aku ini bersawang, syukurlah ketika ini, teratak ini dipenuhi kembali dengan kunjungan kalian. Dan senyum ku mula terukir,entah nyata atau palsu. Entah bohong atau benar. Aku biarkan luaran menjadi penghakiman sifat ku.


Ramadhan bulan yang amat mulia dan Syawal bulan yang amat gembira namun bagiku Ramadhan bulan segala seksa dan Syawal bulan yang benar benar merubah kehidupanku.


__________________________________________________________

1Syawal, selepas Magrhib takbir raya bergema, sebaik saja keluar dari surau darul ukhwah aku segera mendapatkan telefon bimbitku didalam kereta.

Bila bukak je, aku mendapati 10 miskol dari Wawa adik kepada Shasa. Entah mengapa saat itu hatiku mula kelu. Aku segera menelefon Wawa,

Berlatar belakang suara takbir. Wawa menangis.

"Abang Wan, kak Shasa dah sik da..."(abang Wan, Kak Shasa dah tak de) cukup ringkas.

Tangisan Wawa sudah cukup meleburkan ego seorang lelaki.

Yang selama ini hanya meratap tangis dalam hati.

Aku sebentar mencongak dada langit, menyeka air mata yang mengalir. Sukar untuk ku gambarkan saat itu.


Innallillahi wainna ilaihi ra ji' un. Hanya itu mampu ku ucapkan.

Dari Dia ia datang kepada Dia ia pergi. Itulah selayak layaknya.

Pada siapa ingin kutuju. Susah benar aku berada jauh dari nya. . .

__________________________________________________________



Pagi Syawal, merubah aku dari seorang yang gembira kepada yang pendiam menyepi hiba. Sedih nya aku saban hari, membawa aku terkenang saat di bulan Ramadhan.

" Wan mun Sasha dah sik da lak, kitak jaga dirik ah"
( Wan kalaw Sasha tak de nanti, awak jaga dirik ah)

Aku hanya terdiam, selepas selesai berbuka bersama. Aku membawa Sasha ke klinik untuk pemeriksaan yang seterusnya.

Duka ku diselang senyum. Aku amat terseksa. Mungkin aku tak setabah Sasha, walau kanser yang menyerang senyum nya tetap terlakar.


Kanser tahap kritikal.. Sasha redha terhadap takdir nya. Namun aku sebaliknya. Jiwa aku terseksa, disetiap kali solat ku. Doa ku titipkan tanpa henti agar diberi kesejahteraan kesihatan terhadap nya.


Puasa yang ke 28, kuliah yang terakhir. Selepas berbuka, aku menghantarnya ke airport. Terdetik benar hati ku. Ini lah saat terakhir aku melihat wajah nya, gadis bertudung,wajah bujur sireh, dan senyum manja dari nya. Aku tikam jauh jauh fikiran itu. . .

Lambaian terakhir dari Sasha dan sekeping surat untuk ku.

"lepas tok mun umur panjang kita jumpa gik ah. Mbak Sasha g umah Wan k. Mok raya kat umah Wan wak."
(lepas ni law umur panjang kita jumpa lagi ah, bawa Sasha ke rumah Wan. Nak raya kat umah Wan gak)

___________________________


Saat ini, hanya tinggal aku keseorangan. Sukar untuk ku buka pintu hatiku terhadap yang lain.

Sasha tiada yang mampu menganti.

Peringatan buat Sasha.

Sasha,
Dalam hidup ini,
kau banyak ajar aku erti kehidupan.
Ajar aku erti kesabaran,ketabahan,kejujuran,keiklhasan, dan kesetian.


Masih segar diingatan ku suara terakhir mu.
" Wan, kamek sayang kitak sampey bila bila"


'ST12_saat terakhir' Menjadi halwa telinga ku saban hari tatkala merindui mu. Aku tahu ini lagu kegemaran mu. Mengapa perlu pergi...


Kau pergi jua,tanpa ku disisi mu. . .


Salam rindu buat mu.
Tuhan lebih menyayangi mu.


Bukan derita kau beri,
Namun ketabahan ku kau uji,
Bukan pilu yang kau tinggalkan,
Namun sebuah Cinta yang terukir yang kau tinggalkan,
Bukan tangis yang kau mahukan,
Namun senyuman yang kau inginkan,

Disini kisah,
Ada kisah yang terpisah,
Ada rindu yang tak sudah,
Dan kekecewaan yang kian bertambah,



Ku ukir madah gembira sebagai helah,
Disebaliknya aku bukan itu,
Tidak mengerti,
Tidak mengetahui,
Dan tidak memahami,

Maknanya aku menipu selama ini,

Kata ku,
Aku gembira,
Namun realiti nya bukan seperti yang ku kata,
Maaf atas segala...
Yang pasti itulah aku,


Insan tak setabah dirimu.
Wan Hazel

Papai...
____________________________




Maaf kalian, ini bukan kisah benar, sengaja untuk ku menitip bahasa setelah lama terdiam.peace.


Tiada kena mengena antara yang hidup dan yang telah meninggal dunia. Hanya cerita rekaan.


Omaigod.Omaigod..korang tertipu..hehehe




.



17 comments:

TeRRoRRiZZ said...

aku hampir tertipu.......
but nice la care citer...
leh buat buku seh.............

Wan_hazel said...

hehhee,,,law nak wat buku...manyak tatabahasa nak kene jage..hehehe

magnoliapert said...

Ceh, baru nak nangis ni, hahaha, kalo ini cerita sebenar, memang sedih gila lah ~

Wan_hazel said...

magnoliapert

hehehhe...saje wat kisah rekaan,,,huhuhu,,,

e.l.i.z.@ said...

haishh budak ni..beriya kita baca..last² kisah tipu lak..
hurmm yeke tipu ni? ke saje xnak bg kami sedih?

Wan_hazel said...

heheh..biarlah situan umah je yg mengetahui..hehehe...

tengs bace

e.l.i.z.@ said...

hurmm mesti kisah benar ni heheh *serkap jarang*

sakit kanser bkn main²

Wan_hazel said...

no komen...biar wan sorg je taw..smile always..

e.l.i.z.@ said...

wokeh wan..no worries k..
take care ☺

Nur Hayaty said...

wannnnnnnnn...sis terkena ni...hasih..ingatkan betul2 la...smpai nak ngis td huhu..tipah tertipu...

Wan_hazel said...

hahaha..sabar ye sis..tertipu,,hehehe

✿Bloodberry✿ said...

dah nangislah.. knape tipu.. ngeeeeeeeee.. cekik br taw... antalah kat kaki novel.. nnti dia bantu tatabahasa... menyentuh ht dan perasaan...

Nieylicio Kerolicio said...

mgkin penulis mgadaptasi kisah benar..(rahsia idup kot)

mgkin penulis mmg berbakat jadik novelis.. ^_^

Wan_hazel said...

✿Bloodberry✿

hahhaa..tengs..jgn nanigs..huhuhu

Wan_hazel said...

Nieylicio Kerolicio

tengs..mungkin kot..hehhe.

sYaza said...

wan!!!sob2...syaza dah bergenang air mate dah..choi...tipu eh..ahhahah...sedih kalau betul2 jadik...nice jalan cerita~~!!thumbs up!

Wan_hazel said...

sYaza

huhuhu..maaf..time wan karangkan cite nie memang ade something yg wan terkenang...tulah emosi skit..and lgu tu memang sgt sesuai plak bila dgr n baca skali..

huhuhu..