Wadah Madrasah Pengalaman: Iron Man (si Putun)


Wednesday, April 21, 2010

Iron Man (si Putun)

.






Hai korang,
Salam rabu, ari nie aku tak de kuliah. So im free. Yet yet. Hehehe.


Ari nie aku nak cite sal Iron man . Mesti korang dah taw kan Iron man nie. Tapi aku nak cite gak pasal Iron man nie. Nanti jangan lupe tengok taw 30 April 2010 , Iron man 2,dipawagan yang berhampiran.




Kat entri nie aku tak nak cite sinopsis Iron man 2 nie k. Aku nak cite sal Iron man je.


So jom kite kenal lebih dekat lagi dengan Iron man nie. Iron man nie anak kelahiran Mexico. Jauh datangnya dari sane. Memang dari kecil lagi budak nie dah ade skit skit idea nak wat pakaian robot nye tu. Mesti korang tak taw kan kisah budak nie maseh kecil . Budak nie namenye si Putun Jose(care sebut Jose tu Hose k,sebut betul betul). Si Putun Jose nie slalu sangat kene buli mase kecil kecil. Lembap sangat dalam pelajaran, tapi budak nie ade kelebihan lain.


Satu hari bile dah tamat belajar, habis tingkatan 5 SPM pun tak lepas(dekat Mexico lainlah sistem nye,aku ubah skit untuk kesesuaian). Si Putun Jose nie ambik peluang berkerja kat bandar Mexico. Pencarian si Putun Jose nie memang banyak halangan last last si Putun Jose nie di trime bekerje di kedai dobi. Dari sini lah semuanye bermule.


Suatu hari mase si Putun Jose nie tengah dok streka(maseh gune streka arang panas) pakaian pelangan, timbul lah idea si Putun Jose nie nak wat kemudahan untuk streaka pakaian dengan senang. Hampir 2 bulan kot, aku pun tak brape nak ingat lagi dah. Aku anggap 2 bulan lah k si Putun Jose nie menghasilkan satu mesin untuk meng -streka pakaian. Akhernye semue menjadi realiti. Satu streka yang bleh disambung ke plug. Elektrik punye kuase.

Aku tahu, mesti korang fikir aku reka je crite si Putun Jose nie. Sebab tak de pun kisah si Putun Jose nie menyelamatkan dunia kan. Sebenarnye ade. Jum kita kembali ke crite Iron man nie. And ada satu rahsia Iron man yang aku akan kasi taw korang. So bace sampai habis k.


Dua tahun dah si Putun Jose bekerje kat kedai Dobi nie. Peniagaan kedai tu pun ok. si Putun Jose nie pun dah kaye coz bos kedai tu dah arwah and kasi si Putun Jose nie ganti tempat die. Nak di jadikan cite, pada suatu hari around jam 9.00 malam, si Putun Jose sorang sorang je yang jage kedai tu, semue kuli kuli si Putun Jose dah balik, tunggu nak tutup kedai je k. Mase tu si Putun Jose nie tengah meng-streka pakaian and tetibe je perompak masuk ke kedai si Putun Jose, lepas tu oleh kerna si Putun Jose nie trase trancam si Putun Jose terus cop perompak perompak nie dengan streka rekaan si Putun Jose tu. Lepas tu slamatlah si Putun Jose. Perompak tu pun terus mati kering.


Satu malam tu si Putun Jose nie terfikir nak tolong polis banteras jenayah. So si Putun Jose nie wat lah pakaian ala ala cam robot tu, tapi hakikatnye tu tin kosong yang di sprey je. Tu lah rahsia nye and sampai skang si Putun Jose nie kene panaskan streka before g tolong selamatkan orang.







Dan terciptalah Iron man yang kini menjadi bualan hangat dan meniti disetiap bibir rakyat Malaysia malah seluruh dunia.










.



2 comments:

eazlye said...

mcm kene tipuu jek bace nih...

Wan_hazel said...

hehehe...memang kene tipu pun...hehehe,,,praktis untuk senyum k..huuhuhu