Wadah Madrasah Pengalaman: Carilah Blogger idola kalau nak Blog gempak...


Friday, March 11, 2011

Carilah Blogger idola kalau nak Blog gempak...

.


Salam korang...

Skang nie nak update entri pun dok berkerah otak nak fikir apa yang nak di update..Hahhaa...Nak wat tutorial pun dah tak de masa sebab sibuk dengan tugasan kolej dan tempahan..Tapi jangan risau bila Blogger dah ketagih dengan Blog apa apa crita pun leh jadi isu kan..Tol tak??erm..ade ke yang nak baca entri kita tu je lah persoalan skang nie..


Ramai gak blogger yang dah tak de hati nak tulis entri..sebab nye tak de orang nak komen entri..nape erk orang tak komen entri..???

kenapa orang tak nak komen Entri anda..??? camne nak watkan orang komen entri anda.


Dalam pada kita berblog nie mesti ada yang terlepas pandang..Penggunaan bahasa yang kasar..Dan bahasa yang entah apa apa..Wan taw..mesti ada yang kata "sukati aku lah nie Blog aku"..Law ada yang cakap macam tu bek tak yah wujudkan Blog..tulis je dalam buku diari korang..tak de orang nak komen or kasi pendapat kat korang..hehehe..gurau je..wat je lah pape kat blog korang tu..tepuk dada tanya selera


Owh ye..korang ada tak Blogger yang korang minat sangat???maksudnya korang suka baca entri dia orang dan jadikan dia orang sebagai semangat untuk korang berblog dan jadikan dia orang sebagai panduan dan contoh dan cetusan idea ..(brapa banyak dan dan nie eh).Mesti ada kan.




Law Wan..Wan ada sorang Blogger yang Wan jadikan idola..Bukan saja dari design vector malah cara beliau berkarya...Blogger nie ialah Kak Wan..http://wansteddy.blogspot.com/.Bagi Wan..Kak Wan nie berkarya dan memuntahkan idea dalam penulisan sangat sangat seronok dan mudah untuk ditelan tanpa dikunyah lumat..Senang untuk dihadam..Bahasa yang digunakan pun melambangkan Kak Wan nie seorang yang gemarkan sastera..Wan sempat berborak panjang dengan Kak Wan di laman sesawang mukabuku (faceBook) suatu masa dahulu..(masih ingat kah kamu Kak Wan.hehehe)..berkongsi cerita..meluahkan rasa..berkongsi pendapat..alangkah seronoknya seandainya semua Blogger sedemikian..Tak minta disuapkan namun berusaha sedaya upaya..


Dalam mencipta nama dalam dunia Blog nie..pelbagai rencam penduduk Blogger yang kita kenal..Ada yang sekejam kejam nya dan ada yang terlalu minta dimanja...Sehinggalah suatu masa kita sedar atau lebih matang..Rupanya kehidupan Blogger nie bukan sekadar menempa nama dipersada sesawang "dot com" tapi berkongsi apa yang terbuka dijiwa malah meluah rasa agar tiada kesepian kesendirian..


Teknik penceritaan yang menarik paling penting dalam penulisan Blog untunglah seandai ada yang tak pernah renggang dengan novel atau terlalu cintakan bahasa..kerna Bahasa lambang kita dan dari bahasa lah kita mampu menarik ramai pembaca atau mungkin membuatkan beberapa pebaca membelek belek lagi warkah yang lama.lantas menarik mereka menjadi Follower...Cuba kalian meneliti teknik penceritaan di teratak Kak Wan..Mungkin sedikit sebanyak membantu kalian.Atau cara kita masing masing berbeza..Sekadar pendapat..


Ok korang..setakat nie je lah yang Wan mampu karangkan.


Aku berbahasa masih bercermin diri



.




27 comments:

afro said...

idola aku ialah kawan aku sndri.. style cara penulisan die. jeles gler aku. die buat blog tak letak nuffnang ke ape2. tapi tetap ramai yg follow.

http://sesumpahbebel.blogspot.com/

Nesa Wazir said...

btul.nesa pun ade beberapa blogger idola..tp sekadar suke melihat kaya mereka :)

Nadhirah AR said...

blogger idola saya pakcik ben and wan hazel . boleh tak ?

Unknown said...

uwaaa shoutbox wan knpe ??

Nadiah said...

sorry ggu. thanks 4 the komen. btw, kusam ?

.:|kamaryeah|:. said...

terpesona sgt dgn blog kak wan sbb kemahiran die bercerita melalui gmbar~
kahgum amat~

Engkodok said...

Salam...
Wan dalam mengikuti perkembangan blog Wan, saya perhatikan Wan sudah bertambah matang dalam penulisan dan semakin menitikberatkan penggunaan bahasa melayu yang berunsurkan madah sastera (penggunaa Metafora). Saya, berjiwa sastera dan pencinta bahasa. Tahniah buat Wan, penulisan Wan kian saya gemari sebagai penambah corak minda sastera saya dan pendoroang inspirasi kesusateraan dalam diri saya. Untuk pengetahuan Wan,saya tidak dapat dikategorikan dalam "kaki blog", namun Blog Wan @ Penulisan Wan adalah idola saya. Walau saya jarang meninggalkan komen,namun saya mendapat kepuasan dari pembacaan dan input. Contoh penggunaan metafora Wan.. " mudah untuk ditelan tanpa dikunyah lumat..Senang untuk dihadam.."
Sekian..
SAlam..

Wansteddy Tales said...

Aduhai... tersentuh hati akak baca entry dedikasi wan ni. rasa terharu smpai meresap seluruh hati. Akak tak pernah belajar sastera. ada xada pn spnjg study BM kat sekolah dlu. dan mmg subjek BM antara fav subjek akk selain seni. lebih terharu bila diangkat sbg sumber inspirasi. akk ni msh diperingkat belajar. dan sngt menyokong minat kwn2 yg suka belajar. blog wan bnyk bg inspirasi kat akak. kdg2 tu baca madah wan pn buat akk terfikir sejenak. tgk daya usaha wan buat akak kagum. kerajinan wan buat entry baru tutorial n commision dsgn dgn harga murah buat akk tmbh respek. berblog mcm suatu komitmen,kan. ble xmenulis rs mcm xkena pula. dan lagi. akk mmg simpan semua mesej kenalan dlm FB termasuk msj dr wan. bnyk mana pn still simpan. sayang nk buang. hahaha...

Wan_hazel said...

paan sabri

kan ade idolakan..penulisan dia mesti syok..nak jugak jenguk blog dia nanti

Wan_hazel said...

Nesa Wazir

semua mesti ada nye..

Wan_hazel said...

Nadhirah-chan

eh..boleh je..tapi yang nama wan tu..kene fikir balik..ahahah

Wan_hazel said...

Nana Liyana

malam tadi shout wan update..eheheh

Wan_hazel said...

NAD_YA

a ah//kusam..warna latar cam tak sesuai....so sila tukar ye..pendapat wan

Wan_hazel said...

.:|kamaryeah|:.

a ah betul tu..wan lagi lah kagum...macam mane dia dapat bhan cerita tu kan....idea2...

Wan_hazel said...

Engkodok

tengs ..sangat membina komen anda...terima kasih sebgai phargaan

Wan_hazel said...

Wansteddy Tales

hehehe...akak memang layak dianggap sebagai sumber inspirasi..wan pun tak taw camne akak boleh ade idea menulis sedangkan masa banyak dihbiskan utk keluarga da kerja..memang dah kaki blog..tengs kak...Blog akak memang da best...wan amat2 mnyukai nya..sehari tak open blog akak memang tak sah..walau kadang tu tak sempat nak drop komen...

Anonymous said...

hehe. blogger idol erh?

Wan_hazel said...

i am S!L4H..

ahhaha...blogger idol tu segmen tifa tu..

azlinamilan said...

blog wan nie pon bleh dijadikan belog idola tao~
hehe!
:)

dill said...

bahasa jiwa bangsa. namun sekarang ni ramai manusia menidakkan bahasa sendiri. mencampur adukkan dengan bahasa yang tidak tahu di mana akarnya.


Miss Dill^^

Wan_hazel said...

MiLanGurLz

ehehhe..tengs....blog wan..blog biasa2 je

Wan_hazel said...

MiLanGurLz

ehehhe..tengs....blog wan..blog biasa2 je

Wan_hazel said...

Miss Dill

a ah betul tu..kadang wan pun naik heran..tapi biasalah Malaysia terlalu bersikap satu Malaysia

♥sophie♥ said...

ada yg fie suka :DD
terutama nya blog wan hazel !
blog gadis jawa by kak nadia ;DD heee

Wan_hazel said...

♥sophie♥

tengs..ade gak yg jadikan blog wan nie idola..eheheh

♥sophie♥ said...

welcome ! :)

Wan_hazel said...

hehehe..peace