Wadah Madrasah Pengalaman: Tutorial gubahan bunga dengan Wang kertas


Saturday, January 28, 2012

Tutorial gubahan bunga dengan Wang kertas

.



Assalamualikum..

Hari nie penat sangat, Kepala pun pening sangat.. Oleh kerana malas sangat nak berfikir panjang dan malas nak layan karenah persekitaran yang membosankan....Jadi Wan buatlah bunga dengan wang kertas nie..nampak kan??Sapa sapa nak wat hantaran tu boleh lah tengok tengok tutorial nie..Kalau korang nak try buat pun boleh..Jom tutorial..




Apa yang korang perlukan ialah lima atau 4 helai wang kertas satu ringgit Malaysia untuk satu kuntum bunga..Kalau berkuntum kuntum jadi berkeping keping lah wang kertas yang korang perlukan..Dan satu lagi dawai halus atau yang macam dawai emas kat dalam gambar atas tu..nampakkan..




L
epas tu korang gulungkan setiap penjuru wang kertas korang tu..keempat empat penjuru..Macam kat dalam gambar kat atas tu..Bila dah selesai tu..korang ambil bahagian tengah tengah wang kertas korang tu dan rapatkan..Macam gambar kat bawah nie..rapatkan dan ikat dengan dawai halus korang k.




Sehingga lah jadi macam gambar kat atas tu ..pastikan bahagian tengah tengah tu korang ikat dan rapatkan dengan rapi.Buatlah kepingan wang kertas korang yang seterusnya..




W
an wat sehingga 5 keping untuk sekuntum bunga..4 keping pun dah cukup..Bila dah selesai buat kepingan kepingan tu semua..Korang cantumkan satu persatu kepingan tu..dari atas ke bawah..rapatkan ..Korang tengok gambar kat bawah nie pun korang akan faham..Dah selesai nanti jadilah macam dalam gambar bawah nie..pastikan korang buat sehingga jadi macam dalam gambar bawah nie k.



Dan selesai..hehehe..

Selamat mencuba..Senang je kan..

Papai..

Lain lain yang menarik




.



18 comments:

kis said...

wow...terrer la awk mengubah bunga nie...

"aja2 fighting" said...

cantik..huhu..le try ni..=)

Teesaz said...

best best best.. sume bahan ada, nanti i pektis..ahaks

Wan_hazel said...

tengs all..tak terer pun..ehhehe..

gHadiskeCik said...

comeynya....t lau nak wat hantaran guna cmni..cm senang jerkkn..huhu

ecadwinkyasha said...

pandai tul wan ngubah2 neyh,da boleh jadikan gubahan hantaran gk ne.hahaha

miss adthnien said...

totally useful . thanks wan ! :)

Errah said...

cantik..dah mengalahkan pompuan ni..hehe

Ckin Kembaq said...

pandai2..hehe

Eryati said...

cantik la wan...bagus tuto ni

.nora. said...

boleh buat hantaran nie. cantik jehh. :)

Ain Dzaya said...

tuto laju expert sgt la..pyh nak ekut...adoi!

http://aindzaya.blogspot.com/2012/01/rama-rama-sungguh-cantik.html

Jannah said...

wahhh , bbakat sngguh.boleh amik tmpahan la lpas nih

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

Nice entry indeed..

btw i just voted for you for Worlds Bloggers And Social Media Awards 2012.. All the best ya... =)

Plsssss vote me back for THE WORST BLOG OF THE YEAR @http://socialmediaweek.com.my/awards/category.php?id=33 "click vote di link www.bicaramakdara.com ye Thank youuuu =)

mirul aar said...

perhhh,.terbaekkkkk.! lpas ni blh la wat bisnes hantaran kawin plak yer..haha,

Marhamah Junaisha said...

okey wan..cantek laa... :)eh,ada tag utk wan..jwab tau :)
http://historyofmeh.blogspot.com/2012/01/tag-from-atiqah-jumaat.html

Hans said...

buat hantaran cool nih

p/s : thanks vote my blog :-)

ilishaheera said...

Ili kasaq... silap hari bulan, terkoyak duit tu x.x