Wadah Madrasah Pengalaman: Doodle Story..Aku Idola atau aku di Copycat


Monday, February 6, 2012

Doodle Story..Aku Idola atau aku di Copycat

.


Assalamualaikum...

Penat tak hari nie??Wan hari nie biasa je..Macam biasa lah kan.Design tempahan pun Wan belum sempat nak siapkan.Esok dah start balik kuliah.. Hari nie seperti pada tajuk di atas Wan nak mengupas apa itu Copycat sebenar walaupun Wan memang tak arif sangat..Setiap orang masing masing punya penilaian sendiri terhadap Copycat.



A
tau adakah kita menjadikan seseorang tu sebagai idola dan terus mengikut gaya , cara dan sikap seseorang tu atau karya seseorang..Adakah itu turut digelar Copycat. Atu Copycat tu meniru kucing..meow meow..



Kekadang kita sendiri yang asyik merungut akan si copycat padahal diri sendiri dalam sedar meniru atau merujuk idea malah karya seseorang. Atau adakah perkara terbabit tidak termasuk dalam istilah Copycat??



Ramai pengkarya seni dan blogger merungut jika seseorang itu meniru karya ,design blog mereka. Padahal yang meniru tersebut adalah warga warga yang memuji dan menjadikan mereka sebagai idola tercinta..Mencuba mengikut jejak langkah mereka yang sudah hot , top , fames..Namun mereka mereka semua terlupa dari mana mereka bermula..Bagaimana mereka mencipta karya tersendiri..Bukan semua dapat cetuskan idea tersendiri dan mencipta trade mark tersendiri..




K
ekadang bila Blog Wan , karya seni Wan ditiru atau diguna pakai Wan terasa begitu berbangga kerana setiap yang Wan lakukan telah diguna pakai dan dapat diterima oleh ramai. Namun ada segelintir yang mengambil karya dan mengaku karya tersebut milik asal darinya..Seperti yang terjadi pada karya photography.Mereka mencuri gambar gambar terbaik dari photographer lain untuk dijadikan portfolia diri sendiri.Malah karya karya seni turut tumpang sekaki .



S
ejujurnya Wan tidak meyukai copycat. Meniru seratus peratus hasil karya Wan..jika dijadikan sebagai rujukan itu sebaik baiknya. Bersyukur kerna ilmu tersebut masih boleh disampaikan melalui karya seni..


Setiap individu masing masing punya istilah tersendiri apa itu copycat.Betul tak??Jadi bagi mengelak masalah berlaku sila minta kebenaran atau kreditkan sumber asal..


Papai


Owh ye..Pertandingan poster Dakwah telah tamat namun Kempen Like masih dibuka...Kalau korang belum LIKE tu.Harap boleh like..Wan perlukan Like korang di facebook .Like poster Wan di sini :
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=268817953184103&set=a.268667953199103.59604.232885313444034&type=1&permPage=1



Terima Kasih semua..





.



21 comments:

Mrs. Solarstreak said...

setuju dengan wan !!!

great statement lah !!! :D

Cahaya ツ said...

Cute la doodle ktk..mata ya mengancam :D hehe..

merahitujambu said...

yeeeaahhh..harap si cat2 phm maksud wan

fa said...

wannn.. comelnya doodles tuuu.. ^^
hehe.. btw, fa suka entri ni :)

Unknown said...

yeah! isu kopiket!
actually, apa yang penting, kita kena hargai karya orang lain. admire tak salah. biasalah, kita perlukan rujukan dan panduan sebelum kita dapat bina identiti kita sendiri.

pada alieff its ok. yang salahnya bila ambik karya orang lain, mengaku hasil kerja diri sendiri. orang lain mungkin tak tau tp Dia tau. :)

iAmCekbolat said...

wan ! retisss.. memey la org tiruu.. haha.. amcm doodle bolat ? T__T

Puan Besar Shag Yahaya said...

Ilmu kalau dia nak copy tak apa kot. Pahala kita dapat jugak kan. Tapi, dah kalau menipu pembaca lain dengan mengaku ilmu tu asli dari minda dia, memang dah salah.

'adawiyah az-zahraa' said...

copycat? hmmm. nak ikut cara boleh.. tp mengaku yg tuh cara kita sudah la. at least appreciate org yg kte ikut ^^

http://puteri-zahra.blogspot.com/2012/02/my-very-first-flash-header.html

cci said...

btol2.....teringat kes dulu...uwaaaaaaaaaaaaa....

loVe puRpLe said...

Just remember..."Jika mati anak Adam, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak yang soleh"

azizi said...

cute abis doodle nie .. grr :D

caer sasuke said...

setuju wan..jom bace balik citer doodle kat blog caer pulak =p

Xx said...

so cuteeeee i like hello kitty , bahahaha idola mek !

Syapinknas said...

ouh .~
good great cool entry .!
;)

Sarah Mohd Saleh said...

ohhh ciannyer die.xpe nt die tawu lahh cmne rsenyer bile org ambik hsl keje die pulak.

wan..nak minx tolong nih.kod html ape er nak bagi fibox tuh ke center.u try tgk kat page i,i letak background then ia xmo nak ke tengah.so can u hel me since u r so pakar dalam kod html nih.i dah cbe mcm2 kod html dah,hampeh jek sume.i dah change padding sume still xmo gak

Ckin Kembaq said...

nk amik boleh, tpi jangan ckp tu hak sendiri..tak gitu? ^_^

NorFarahin@aien said...

doodle wan memang terbaek lar...
hihi~~
:D

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

visit nk tgk doodle wan jea..haha..

takde la..kidding ok..

nk ckp nih.. i hate kopipasta.

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

tau perasaan dicopycat tp si copycat agak2 la kalo... perlu berhemah dan hormati karya org lain

Unknown said...

Setuju ngan org gile :3 Him hok :P

Unknown said...

terbaik...