Wadah Madrasah Pengalaman: Doodle story..Kedewasaan buatkan aku ingin bercinta


Friday, February 10, 2012

Doodle story..Kedewasaan buatkan aku ingin bercinta

.



Assalamualaikum...


Tipulah kan kalau korang tak pernah rasa ingin bercinta.. Zaman sekarang nie budak budak pun dah reti bercinta.Bercinta tu tak salah tapi yang salah adalah cara . Kadang kadang matlamat yang kita cuba nak capai tu tak betul dengan cara..Sebab tu terbit kata kata orang berilmu "matlamat tak halalkan cara".


Semua pun akan rasa perasaan yang sama..Kalau dah mula rasa sayang kat seseorang tu mesti kuat berangankan.. Alangkah indahnya kalau apa yang kita angankan tu menjadi kenyataan namun hakikatnya kehidupan nie bukan seperti drama .



Dulu masa zaman budak budak antara perempuan dan lelaki kita anggap hanya sebagai kawan, semuanya kawan..Seronok berkawan masa tu..Tak terfikir lansung dengan cinta..Tu zaman Wan masa dulu tapi sekarang benda tu rasanya dah berubah , pasti ada di antara adik adik yang dah mula rasa bunga bunga cinta . Dan mesti adik adik semua rasa itulah jodoh itulah suami/isteri yang Allah dah tetapkan..Tak nak berpisah , berjanji bersumpah semati..Macam macam lagi lah janji manis yang korang ukir sedangkan korang semua masih lagi sekolah menengah apatah lagi sekolah rendah..Cinta laman sosial katakan..


Tak yah nak pertahankan sesuatu yang salah.Dan tak perlu nak sorokkan sesuatu yang dah nyata..Terpampang diteratak blog , facebook , twitter adik adik semua gambar pak we dan mak we korang. Status dan entri korang semua mengambarkan apa yang korang rasa. Kadang kadang penulisan itu jua bisa mengambarkan siapa anda..Dan dari situ pembaca yang lebih dewasa menilai aklhak , menilai peribadi hanya dengan sebaris ayat atau gambar. Mungkin ramai yang akan berbalah "Dont judge a book by its cover". Kenapa perlu pertaruhkan sepotong ayat sedemikian sedangkan yang nyata sudah nyata..Bila adik adik semua sudah dewasa , pasti adik adik faham apa yang Wan cuba sampaikan...Syukur jika selepas ini adik adik semua mula faham. Alhamdullillah..



K
edewasaan buatkan kita ingin bercinta.Sudah menjadi naluri seorang remaja untuk bercinta.Dalam bercinta pasti ada batas batas yang telah ditetapkan.Ramai yang mengetahui dan ramai yang melanggarnya . Bila berbicara seperti dialah tahu isu agama..Mengumpat salah , tak tutup aurat berdosa , tak solat berdosa padahal bila bercinta semua hukum Agama tolak ketepi.. Ini lah kebenaran yang perlu kita telan.. Terpaksa kita telan. Lihat sahaja keliling kalian. Media massa yang menjadi pengaruh utama anak anak bangsa.. Kekadang Media massa yang cuba menyampaikan sesuatu yang baik pasti cuba menyampaikan dengan penyampaian yang tak berlandaskan agama.


Konklusinya, Bercinta tak salah kalau kena dengan cara dah hukum nya. Insya Allah redha Allah akan bersama sam dalam hubungan kalian.Jodoh , maut itu ditangan Tuhan.


Dan yang terakhir..Mari mulakan Cinta pertama , Cinta kepada Allah .



Kalau suka entri kali nie klik like atau sponsor Wan rm0.20 ..senang je klik nie.Louis Koo or Daniel Wu? What's your pick?..Atau klik button Donate..


Terima kasih


.



20 comments:

Suraya Aris said...

bercinta itu tidak salah, perlakuan ketika bercinta itu yg salah jika tidak dijaga kan =)

Unknown said...

cinta itu fitrah. allah yng kurniakan. tp manusia yg kotorkan cinta itu dgn benda2 hodoh. smpai hilang kesucian cinta itu. moga kita tidak tergolong dgn mereka. aminn. :D

✿ SISFEL ✿ said...

kalau boleh tak nak bercinta lagi.. nak nikah.. tapi lelaki ni sibuk nak cari duit dululah apelah..
harta dunia sampai bila2 tak cukup..:'(

Unknown said...

kalau bab bercinta ni memanglah tak salah.tapi kadang2 ada memang tak kena tempat,

tomatokering said...

sekarang ramai sgt mengagungkan cinta yg tah ke mana tu dari agungkan cinta ALLAH.

Azzah said...

bercinta selepas kawen lagi best,,

emy|farid said...

comel doodle laki, siap ikat2 rmbut lgi. hehe

Unknown said...

betul wan..akak2 ni pun terasa nak bercinta..ehehe..tp jodoh tu belum sampai mungkin. Pada adik2 tu jangan bercinta sampai melanggar batas2 yang dah ditetapkan. Betul cakap wan. Cinta pertama, cinta pada Allah :) nice entry wan

NorFarahin@aien said...

bercinta 2 xsalah kan
yg salah cara melaksanakan cinta 2..kan
mudah2an kita dipertemukan yg terbaek..

merahitujambu said...

skang ni zaman saya setia je..**tetiba..zaman cari cinta dh berakhir..XD..trigt plak zaman belajar dulu..cinta nyet2XD

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

malu la nak bercinta ni...awww..

Unknown said...

aq x prnh percaya dengan cinta..

Miza Idgihat said...

letakkan peryama dalam hati iaitu allah dan rasulullah . sekarang bak kata orang cinta monyet . miza xrasa lau kite bercinta n da besar nanti ada jodoh . lau ada tu ada la lau xde tu , mybe ada hikmah disebaliknya :)

pape pun . mulai sekarang berdoa kepada allah supaya allah mengurniakan kita suami /isteri yang solehah . jangan tunggu esok nak kawin baru nak buat solat hajat n istiharah . ^_^ hee .

panda putih said...

kalau ada jodoh itu memang tak kemana :)

Syamira said...

buat mase skang ni x trpikir pon nk bercinte sbb nk tumpukan perhatian kat pelajaran n buat mak ayah bngge. . klo nk brcinte pon, lepas kawin kot, lebih afdal. .hee

Aie Fyra said...

ehhh...takde la sampai macam tuee...cinta main-2 jea...tapi bile kite nak lepas kan seseorang tu susahh sgttt ! >_<

iAmCekbolat said...

bolat tak reti brcinta.. haha..

apepon nikah is better than couple

miranadia said...

takde perasaan

-doodle tu comel-

Eiya said...

wahhhh . hahaha h0t topic . biasa mbiak baa abg . hahaha p mun dah besa lak mesti pike kawen . crik bini . xda gag0e bgerek gik . haha .

mangsibersamajabatanku said...

Senarai calon dah siap ka Wan?