Wadah Madrasah Pengalaman: Doodle story..Pengaruh media "apa celop"


Tuesday, February 21, 2012

Doodle story..Pengaruh media "apa celop"

.



Assalamualaikum..


Hai korang..Sapa antara korang yang minat sangat tengok TV?? Rasanya ramai yang minat , lebih lebih lagi bila cerita tu best .. Contohnya cerita Vanila Coklat yang tak lama lagi episode terakhir..Rasanya tak lama lagi tamat lah cerita tu..Dan sekarang wabak cerita "apa Celop" lak yang banyak mempengaruhi budak budak remaja bah kan orang dewasa..Rata rata orang akan guna ayat yang diguna pakai dalam drama berkenaan..Dulu dengan ayat KL gangster nya..Dan tak lama fenomena KL gangster 2/dua akan melanda..Sabar je lah korang tunggu k..Semesti nya akan ada orang guna ayat yang dalam watak tu nanti.."Amacam cuti panjang bro"..Pengarauh media yang terlalu luas.



Kadang tanpa kita sedar perkataan yang kita guna tu agak keras diterima oleh sesetengah masyarakat..Mungkin terbaik atau lawak didengar oleh kelompok kelompok antara korang tapi tidak bagi sesetengah kelompok masyarakat yang lain.




Budak budak yang sekolah tadi ..Ada tak dengar rakan rakan yang terasa begitu bangga bila sebut "Apa Celop"..Ada tak??Ada tak ??


P/S: jadi kalau korang semua ada pengalaman dan pendapat mari kongsikan kat ruangan komen bawah nie..


Kalau suka entri kali nie klik like atau sponsor Wan rm0.20 ..senang je klik nie.A Growing Up Together Day with your loved ones!..Atau klik button Donate..




.



30 comments:

syasyajohan said...

drama sekarang ape-ape je.hmm.ape celop.btw,tak setuju sangat.daripada tajuk dah rasa cam cerita tu xde pengajaran.macam picisan

Muhamad Azam said...

lawak tak bole blah

Mohd Ridwan said...

Nice entry,LOL~

ciksukaberangan said...

HAHA. hiburan sekrang lebih banyk ke arah hiburan dan tidak byk mngandungi pngajaran yg blh diterapkan anak muda skrg..

.........cP~ said...

Sebab hari-hari duduk depan TV, hari-hari dengar iklan tu, melekat la kat kepala otak walaupun tak suka pun nak guna. Walaupun dah tua masih mudah terpengaruh, budak-budak baru belajar apa tah lagi.

Cik Kira said...

ape maksud ape celop ?? HAHAHAHAH .

gadismanja said...

ibu cex selalu marah cex ckp mcm uh ,,
dye kate ape celop uh mcm p"kataan lucah plak ,,
lg2 kalaw perempuan ckp ,,
cukup dye angin ,,

Syamira Yahya said...

ape celop?? ape mksudnye tu. .
ish pelik2 la nme cite skang ni. .hee

Detective Fiqa said...

hm pengaruh tb banyak :D kan kan

INA_Noorlina said...

kuat sgt pengaruh dr percakapan ni xkire dr drama tv/mne2 media/org pseorangan..yg elok blhlaa d ikut yg xelok 2 phm2 sdri

Wan_hazel said...

syasyajohan

entah lah..skang nie banyak cerita yang dibuat hanya utk mendapat sambutan dan bukan memberi pengajran

Wan_hazel said...

Muhamad Azam

hahaha...tengs

Wan_hazel said...

Mohd Ridwan

tengs bro

Wan_hazel said...

ciksukaberangan\

saya pun setuju..betul tu

Wan_hazel said...

.........cP~

yep..budak2 apa tah lagi..suka lah kan..benda yang macma nie..jadi trend

Wan_hazel said...

Cik Kira

wan pun tak tahu...celup dalam air kot..makan oreo..

Wan_hazel said...

gadismanja


kan kan..bek tak yah sebut...dari sesuatu yg kita tak tahu..betetr tak yah sebut lah kan

Wan_hazel said...

Syamira Yahya


wan sndri pun tak taw

Wan_hazel said...

Detective Fiqa

yep betul tu

Wan_hazel said...

INA_Noorlina

setuju..budak2 mana lah nak fikir dulu ..hanya segelintir je

teha said...

hahahah ! garang nyee mak !

Azzah said...

apa celop tu makan choki cekelat celop..celop tu kan?
tajuk tak kena langsung ngan drama..mcm2

Cik Kay Jue said...

adoi... macam tu lak pulak.. teruk betul bahasa..

CiK FizA said...

cerita kat tv sekarang hanya nak menguntungkan je. huu. kadang2 tu pengajaran yang nak di sampaikn tu sikit je. aksi2 yang terlebih dan p'kataan yang x elok buat tontonan semua yg bayk d guna. rasanya kena tapis sikit kot. Hikhik :DD

** budak2 zaman sekarang~ biasa la. mudah sngt terpengaruh. Adek Fiza kat umah pon ada gak cakap macam tu. Rasa cam nak lenyek2 je buat cekodok! Huu >.<

Ckin Kembaq said...

pengaruh kuat sangat.. ^__^

Jomtonton said...

Apa Celop?!!!! Hahaha..
Biasa lah ayat2 orang muda remaja.. terlebih kreatif buat frasa dan istilah baru.. Setiap generasi ada bahasa tersendiri. Cuma sejak dua menjak ni, banyak sangat disebar luar melalui drama dan filem. Itu yang jadi huru hara sekarang ni.

PUTRI LAGU said...

ape celop..

orycandy said...

hahhahah....mak tu mmg panas ati dgn anak die...hehheh...ape celop^_^

♕Mizzs Ninie♕ said...

Kawan Ninie tak cakap Apa Celop.. Diorang cakap.. Awesome! hahaha.. ;)

♥ Anis said...

bestnye story doodle abg wan ! :D
kucing tu duk tercongok nak ikan lettew..hehe