Wadah Madrasah Pengalaman: Doodle story : kita yang terlambat atau kita hanya ingat ALLAH bila perlukan


Thursday, July 26, 2012

Doodle story : kita yang terlambat atau kita hanya ingat ALLAH bila perlukan

.




Assalamualaikum...

Camne hari nie , sihat?? OK?? ke K.O .?.ehehhe.. Setiap dari dalam jiwa kita nie , semestinya ada khilaf yang kita sendiri tak pernah sedar.. Termasuklah diri Wan sendiri..jadi entri kali nie Wan taip untuk diri Wan dan untuk kita semua..Semoga berguna dan jadi peringatan untuk semua..




Dalam kelekaan kita melakukan kerja atau melakukan sesuatu tu kemungkinan sesetengah dari kita terlupa akan pencipta kita..Yep .. mesti.. Adakah korang mulakan sesuatu dengan lafaz Bismillah... atau mulakan sesuatu dengan kuasa bulan..ahhaha..atau terus lantak je.. tak kisah apa da...




Sampai la suatu ketika..Bila kita rasa kita perlukan sangat dan dah terdesak..barulah kita cari ALLAH..barulah ALLAH tu terasa penting untuk kita..Sebelum nie yang penting kat diri korang semua nya pak we dan mak we korang kan..? dia orang lebih lagi dari ayah ibu korang kan.?. nak wat sesuatu tu pun kasi taw pak we or mak we korang.. Ayah ibu tu kekadang korang belakangkan apatah lagi ALLAH.. Ingat taw Redha ALLAH tu terletak pada Redha IBU...eh eh..Syukurlah kalau korang tak macam tu..Tapi kalau ada yang terasa.. korang hitunglah berapa banyak dah dosa/kesalahan korang k.. Tak pe kalau entri nie pedas sikit.. yang penting korang terasa dan entri nie leh jadi peringatan buat korang..




Dan ALLAH lah tempat terakher yang korang tuju.. Dan ALLAH lah yang korang perlukan saat korang dah terdesak.. dan ALLAH lah tempat korang mengadu dan berserah..Sebelum nie korang tak ingat ALLAH.. Tapi ALLAH sentiasa ada disisi korang..tak kisah lah korang jahat ,Korang lupa DIA atau korang sengaja melupakan DIA.. ALLAH tetap ada untuk korang..ALLAH maha mendengar , Maha melihat Maha segalanya.. ALLAH tetap berikan jua yang terbaik untuk korang..ALLAH tetap berikan kehidupan untuk korang.. Rezeki , kemewahan , kebahagian .. Malah ALLAH berikan sedikit hidayah untuk korang jalani kehidupan.. Tapi korang tak sedar kekuasaan ALLAH. Korang perhatilah persekitaran korang dan belajar lah untuk bersyukur dan mengingati nya.. Hari ini adakah korang sudah bersyukur..??Alhamdullillah..


Jadi mari kita mulakanlah sesuatu dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim... Jadikan ia satu kebiasaan

Semoga apa yang kita lakukan tak sia sia dan iklhas kerana ALLAH...Insya ALLAH..





Papai





.



13 comments:

Nur Atiqah Mohd Zaki said...

nice entry..
bende yg kita xsedar tapi biase terjadi..

miz ruha said...

betul apa yang wan kata.kita kadang terlupa dan lalai utk berkata syukur.Allah selalu ada untuk kita.moga kita terus ingat Allah kerana Allah tak pernah lupa pada kita.

selamat berbuka puasa.:)

aini shahroni said...

dush!!!
nasib baik tak kena kepala sendiri..
btw..
that's reality and mentality SEBAHAGIAN orang Islam..
*sigh

astagfirullah

Adi Herman said...

oh sungguh menginsafkan

Nurlyla said...

thanks.. baru tersedar.. betul.. thanks lagi.. jazakallah..

ZiErWa zAiNaL said...

sokong 500% ape yg wan ckp.. :)

◕ Kawaii D Y S H A ◕ said...

insyallah selalu amalkan dalam setiap perlakuan..

Xiao Xandria said...

slalu komen hahah sye nak baca doddle story ni mesti terbaik la wan :D

Cendol said...

Bismillahirrahmanirrahim
hehe nice entry.betol jgak kn..bile susah baru nk ingt Allah.tq peringatn

Secrets of A Teenage Girl said...

betul 2.. manusia ni mudah lupa... bila kita senang kita mudah lupa, bila susah baru kita nak beringat..

utk peringatan kita bersama..

nice entry! ;)

ayut said...

Bismillah...betul :)

keri ikhwan said...

tula kan. slalu gak perasan. bila dah bnyak kali cuba sesuatu, dan tak berjaya, baru ingat nak baca bismillah.
padahal patutnya awal2 lg dh baca. baru buat

♫ S I T I Z U L A I K H A B T J U S O F F♫ said...

betul2.. setuju dengan entry ni.. tanpa kita sedar kita selalu je macam ni dalam kehidupan seharian kita.. :)