Wadah Madrasah Pengalaman: Doodle story : mama adeq tak nak g teraweh_makruh tu ape??


Tuesday, July 31, 2012

Doodle story : mama adeq tak nak g teraweh_makruh tu ape??

.



Salam kengkawan


Adeq baru je balik dari tawareh. Budak budak cam adeq nie akan berdiri kat barisan blakang skali.Seron0k mule mule je..Lepas adeq dah tawareh tu tengah tawareh semua bebudak lari lari kat blakang..ade yang men tolak tolak..Adeq???adeq tak..adeq tawareh je.. sampaikan sluar adeq kene tarik..Malu lah adeq..



"mama!!! adeq tak nak g tawareh lagi"



Hari nie poce cam biase je...Hari pun mendung senang je poce kan...Tak haus pun..Adeq mestilah poce penuh..

Lepas balik skola tadi..time tengahri adeq ade tanye kat mama

"mama,gosok gigi batal poce tak?"
sambil adeq tunjuk gigi adeq kat mama.

"Law adeq mam ubat gigi baru lah batal, gosok gigi makruh je deq"
mama terangkan kat adeq satu satu.

"makruh ke mama..doce tak??"
adeq garu kepale..

"makruh lah adeq.. dose tak lah..."
mama tarik idung adeq..mucuk lah mama..

"owh..gitu ye mama..makruh tu ape mama?"
adeq pusing pusing kat tangan mama.

"adeq nie g wat keje skolah...nanti tanye papa"


huhuhu..mama tu tak taw maksud makruh lah tu...sampai skang adeq tak taw maksud makruh..papa lak adeq tak tanye ,,lupe lak..



kengkawan taw tak ape maksud makruh??



.



16 comments:

Chuu Muqhlis said...

buat x berdosa., hye adeq! hehe

HannaNabiella said...

makruh tu beerti perkara yg tak disukai ALLAH tapi tak dose kalau buat perkara tu..^_^ ,just share !

miz ruha said...

adeq,nti kita balik tye mak, makruh tu apa..

sukanya ada doodle story baru,,
thanks..

Adi Herman said...

makruh = sesuatu perkara yg dibuat yg x berdosa,tapi amalannya sia2....eh,betul ker?

cikmisi leen said...

terbaekk lah~ hehe > suka entry neh =)

khadijah said...

Terbaik wan ..
SALAM ramadhan karim

Amirul Aimaduddin said...

Makruh ialah Amalan yang apabila dikerjakan oleh seseorang, dia tidak
akan disiksa dan akan diberi pahala jika meninggalkannya sebagai contoh
melakukan tambahan terhadap ibadat-ibadat sunat yang telah dihadkan,
misalnya menambah tasbih, tahmid dan takbir lebih dari 33 kali atau
menentukan hari tertentu, masa tertentu dan tempat tertentu untuk
melakukan sesuatu ibadat kerana kita tidak mengadakan sendiri sesuatu
syiar agama, melakukan perkerjaan-pekerjaan yang didiamkan Rasulullah
s.a.w. dan para khulafa.

ZiErWa zAiNaL said...

comelnye adeq ni..

zz nk explain makruh dgn cara yg pling simple.. hehe... kalau buat x dapat pahala..kalau buat jgk pun x dpt dosa..

Eca Dwinky Asha said...

alalala.napa adeq ne?..nnti akak bgi wet raya klu g terawih & puasa penuh yer

April Jimenez said...

Hello <3...
how are you?
I like your blog and you taught me everything how to doddle...
your blog was nominated for the Liebster Award!!!
Check it out at http://itrazu.blogspot.com.au/2012/07/leibster-award.html

Xiao Xandria said...

Gila cool doddle wan cantik lah ^_^
memang cantik..

Xiao Xandria said...

gila cool doddle wan ^_^

Aida Omar said...

alor comeynye adeq nie.. hehe..

makruh : buat tak dapat dosa, meninggalkan dapat pahala rasanyalah kot.. hehe

aisya said...

kiut alu jak adeq tok eh.. hehe

♫ S I T I Z U L A I K H A B T J U S O F F♫ said...

makruh tu maknanya buat xdapat dosa..tapi xbuat dapat pahala.. betul erk camnie??

♫ S I T I Z U L A I K H A B T J U S O F F♫ said...

cute je doddle tue..:):)