Wadah Madrasah Pengalaman: mama adeq terpakse berbuka sebab tak sengaja baca doa berbuka puasa


Wednesday, August 11, 2010

mama adeq terpakse berbuka sebab tak sengaja baca doa berbuka puasa

.











Salam korang.


Hari nie adeq lagi...Hari pertama puasa memang syok...Pagi pagi lagi adeq dah diuji dengan sakit perut..

Mama kasi taw adeq law tak larat tu berbuka lah..

"alah mama nie adeq dah besar lah mama"
adeq wat lagak cam papa.. kpale dongak kat atas je..

Adeq minum milo and nestum je pagi tadi,,,Adeq pun tak taw nape perut adeq memulas sangat..

Pagi nak sahur tu mama kejutkan adeq..Kali nie mama tak payah susah susah tarik kaki adeq.. bab adeq dah tak saba nak bersahur... huhuhuhu.

Lepas sahur adeq terus terlelap .. seingat adeq ,adeq terlelap atas meja makan..mesti papa yang angkat adeq masuk bilik. Tengs papa.. susahkan papa je kan.


Pagi tadi cam biase lah turun sekolah.. lepas mandi adeq terus ke meja makan macam biasa lah kan nak bersarapan.. Tapi kali nie meja makan kosong je..

"mama..mama lupe ke nak wat sapan?"
Adeq wat muka monyok majok majok kat mama...

"adeq .. kan arinie kite puasa , adeq tak ingat"
Mama goyang goyang badan adeq... mama adeq memang comel...huhuhu

Papa lak gelak gelak kat adeq...jage lah papa nanti






Balik tengahri dari sekolah.. mama ambek... sejuk nye dalam kereta mama.. datang je umah adeq terus tido tak ingat dunia..


jam 5 petang adeq terus bangun.. mama mae tu tengok TV sambil lipat pakaian..

"adeq , Adeq larat lagi ke nie??''
mama tengok adeq sambil senyum

"mama, mama...adeq koat lah mama nak pose penuh"
Adeq geleng geleng kpale kat mama..






Adeq teringat lak nak bace doa berbuka petang tu,,, papa dah ajar malam semalam.. so adeq ingat lah lagi....


Wah.....lepas tu baru adeq ingat..lepas bace doa berbuka mesti mam kan..


Adeq jerit jerit kat mama...

"mama adeq berbuka dulu"
sambil minum air sejuk dalam peti ais..


"ok adeq..berbuka lah ye"
Mama jerit balik kat adeq.




Wah seronoknye puasa adeq dah penuh hari nie..












.



7 comments:

My MiRa said...

waa belog ni cantekkk jeles...waaa....hehehehe

Cylia Chel said...

kdk cita bena jak ya eh..

Wan_hazel said...

tengs mira

Wan_hazel said...

cylia

hehehe....makceh baca

:.Noor Zaleha Jaafar.: said...

Salam Wan..mana shoumix awak..x de pun nk tinggal message.Td klik2 dpt digi...Ok salam Ramadhan ya...

Wan_hazel said...

shoutbox wan ada kat tepi kanan belah atas tu,,

Puasa Batal said...

“Ketika aku tidur, aku didatangi oleh dua orang laki-laki, lalu keduanya menarik lenganku dan membawaku ke gunung yang terjal seraya berkata : “Naiklah”. Hingga sampailah aku di puncak gunung. Tiba-tiba aku mendengar suara yang keras sekali. Maka aku tanyakan,”Suara apakah itu?”. Salah satu dari mereka menjawab,”Itu adalah suara jeritan para penghuni neraka”. Kemudian dibawalah aku berjalan-jalan dan ternyata aku sudah bersama orang-orang yang bergantungan pada urat besar di atas tumit mereka. Mulut mereka robek, dan dari robekan itu mengalir darah. Kemudian aku bertanya,”Siapakah mereka itu?”. Maka dikatakan, ”Mereka adalah orang-orang yang berbuka (dengan sengaja) sebelum tiba waktunya” (HR. An-Nasa’i dalam Al-Kubra no. 3286, Ibnu Hibban no. 7491, Ibnu Khuzaimah no. 1986, dan lain-lain. Lihat Ta’liqatul-Hisaan ‘alaa Shahih Ibni Hibban 10/456 no. 7448).