Wadah Madrasah Pengalaman: Imbas kembali_Rindu keluarga Di Malaysia


Tuesday, April 5, 2011

Imbas kembali_Rindu keluarga Di Malaysia

.








Mood = Diruang rindu
Lokasi=Dongyang Technical College, South Korea





Salam korang



Penat baru lepas balik dari SEORAKSAN NATIONAL PARK.. Agak jauh perjalanan..naik turun naik turun.. Hari nie baru dapat keluar jalan jalan ngan member lepas selesai peperiksaan..seronok..

Teringat aku panggilan telefon dari adik petang tadi.

”Abang,Sik lamak gik puasa,sebulan gik “ sambil tertawa kecil dihujung suara.


Huh…rindu keluarga di Malaysia. Law tahun nie tak balik gak..alamatnye 3 tahun dah aku beraya di Dongyang Technical College, South Korea.. Alamatnya beraya dikedutaan lagi lah tahun nie.. Raya kuliah raya kuliah…naik bosan gak aku dengan semua tu.. Terpaksa gak aku hadam.. Aku tahu aku tetap akan menyambut Ramadhan dan Syawalku disini.


Tersenyum seorang aku disaat menarikan jemari dipapan kekunci ini tatkala teringat seketika saat puasa keduaku dirai oleh rakan sekelas

"Taniah Wan, taniah Wan, semoga dapat bertahan" yon tei woun semangat memberi perangsang.

"Wan Ramadhan kali nie tak ada buah hitam manis ke.? Rindu nak makan buah hitam manis" shong jun ah bertanyakan pasal buah hitam manis sambil menepuk nepuk bahuku.
(buah hitam manis=buah kurma) Klik untuk ke entri ini


Kali ini aku duduk keseorangan selepas pulang dari makmal , terkebil kebil kelopak mata melihat sekeliling..entah apa yang hebatnya aku disini..Jauh disudut kasih , jauh dari keluarga…kadang hampir rapuh dahan kesabaranku… aku ingin pulang.. sedang didada masih terpuruk rasa sayang untuk meninggalkan langkah disini . Kerana itu, aku cukup menghindar daripada berada di awan genawan kenangan, atau menyerempak dengan mereka yang berkait nostalgia lama (sahabat sahabat dari Malaysia). Melainkan, saat aku sudah cukup tegar, cukup fikir yang ranum, cukup tenung yang dalam. Biar uban berebutan di kepala, atau rambut berkejaran cabut dari akarnya. Waktu itu aku pasti kan cukup kuat mengenang kesemuanya.. sewaktu itu mungkin aku sudah diMalaysia mengenangkan saat aku yang kini disini...

“dansik chukje il chukha hamnida”(selamat hari lebaran?)

bahu aku dipukul oleh sheun jing woon..


Bukan nak bersalam tapi pukulan yang aku terima.. terpancar kat wajah aku keriangan..eceh, Sewaktu pertama kali beraya kat sini.. Banyak plak kenangan yang terimbau saat aku menulis entri nie..


Tika dibuai rindu, emosiku menyentuh di dasar paling rendah yang pernah dicapai dalam hidup ini. Saat ini, aku seperti menjangka akan gagal buat sekelian kali, lebih-lebih lagi dalam perjuangan yang jauh dari keluarga. Benar aku tak mampu berdiri sendiri. Aku masih belajar mencari makna hidup mencari makna kesempurnaan hidup..Syukur aku tidak pernah lupa akan Nya.


Aku pura-pura memandang ke luar tingkap, menyembunyikan terjunan air mata yang laju sekali. Ketika itu juga, sahabatku yang paling akrab menggenggam bahu kananku dengan tangannya. Aku berdegil tidak menoleh. Gigil tubuhku menahan sendu tidak terbendung. Pernahkah kalian alami syahdu yang diserabutkan lesu?




Salam dari kejauhan .







(kisah rekaan)

.



23 comments:

sarah mohamad said...

jadi tahun ni wan raya dekat kedutaan korea ke? tabah betul wan. :)

Wan_hazel said...

eh eh..nie mesti tak baca habis nie...

AliaJustea said...

oke .. alia bace hbis..
teringin nak pergi korea.. ayat wan puitis sgt. . da bole jd penulis ni..

Nurfazilah Cipa said...

huuuu~:p

lieyly said...

ishh3 , kl0w 3 th0n dh raya sana..msti sedih kan...
xpa2 , sbar ja...d0wk sana mesti best kan , tapi bila time raya sdeih fam xdk sekali...

lieyly said...

ishh3 , kl0w 3 th0n dh raya sana..msti sedih kan...
xpa2 , sbar ja...d0wk sana mesti best kan , tapi bila time raya sdeih fam xdk sekali...

Anonymous said...

kisah rekaan?


memeow~

aLeen aVriL said...

aikkksss...wan bukan blaja kt mesia rupanya..

Wan_hazel said...

all..nie kisah rekaan je taw..ehehhe...

aLeen aVriL said...

ler....huh!!!...baru nk sedih...

♥ solehah ♥ said...

haha,.ucek juak..hehe.. :p

MERAH said...

menjiwai betoi walaupun rekaan.ish3.dah tertipu dah.sume rekaan ke?

Cacing terapung di udara

4 tempat bacaan UNIK di dalam al-Quran

Tolonglah MALU pada Allah

Wan_hazel said...

aLeen aVriL

ehehhe..sedih sikti2 je..hehehe

Wan_hazel said...

♥ solehah ♥

ahahha...tetak jak lah mek

Wan_hazel said...

MERAH

ehehhe..a ah..rekan semua..ahahha...

RiaNbow said...

seronok nyeww dapat blaja jauh :]. ..

Hanis Zakirah said...

hebatnye wan..boleh pergi Korea..

Han Hanan said...

dah agak dah.wan duk sarawak kan?

Wan_hazel said...

kisah rekaan je nie taw

han..betul2..ehehhe

Wtih forever said...

rekaan jew =_='' cehhh3. ..mcm bebetol jeww kisah nyew..btw wan memg boleh jadi kesussasteraan :D

Wan_hazel said...

hehehe,,,tengs..hope suatiu hari nanti leh terbitkan buku sendri...

chocolatemylife.blogspot.com said...

rekaan je ke, ingatkn betol2 bru nk suh kirim slm dkt siwon...hahaha =P

Wan_hazel said...

hahaha..rekaan je nie..eheheh