Wadah Madrasah Pengalaman: DP Mogok Lapar Palestin: Muncul Satu Teori Baru yang Bodoh


Thursday, May 17, 2012

DP Mogok Lapar Palestin: Muncul Satu Teori Baru yang Bodoh

.

100% disalin dari http://www.soutulmujahid.com/2012/05/dp-mogok-lapar-palestin-muncul-satu.html .




Dengan pelancaran kempen DP facebook mogok lapar beberapa hari lepas, alhamdulillah ia memberika impak positif. Public awareness berjaya dicipta dan menyebabkan masyarakat dunia tertanya-tanya, warna coklat apakah yang sedang menghiasi facebook. Namun, aku tegaskan kat sini, kempen macam tu bukanlah segala-galanya untuk Palestin dan umat Islam. Ia bukanlah satu penyelesaian , tapi ia hanya mencetuskan public awareness yang positif.

Apa yang aku nak tegaskan adalah, ia bukan jalan penyelesaian yang tuntas untuk membebaskan bumi umat Islam yang dijajah oleh para kafir harbi. Tapi aku tetap memuji tindakan sebilangan besar umat Islam seluruh dunia yang turut serta dalam kes ini. Yang tak tukar DP macam aku, doa pun jadilah. Jangan perlecehkan usaha mereka sudah.

Tapi, lepas impak positif asbab daripada DP mogok lapar tu, muncul pulak dah satu teori bongok ala-ala teori konspirasi yang cukup bodoh yang amat dibenci. Aku tengok, blogger yang benci giler dengan teori konspirasi illuminati ni adalah Faiz Tapit. Ada-ada je entry sentap pasal teori dungu ni. Aku ingat teori konspirasi je yang meniti di bibir-bibir umat Islam, tapi DP mogok lapar pun turut 'diteorikan' mengikut kepala otak sendiri yang tak tahu hujung pangkal cerita.

Memetik teori bongok tersebut, ia berbunyi seperti:
"Tinggalkan gambar-gambar DP yang berwarna coklat . Ini menunjukkan sesiapa yang menggunakan gambar-gambar ni dalam profilenya menunjukkan dia adalah tawanan Zionis Israel, kain penutup dimata memberi maksud kita tidak melihat apa2 kekejaman Zionis Israel terhadap umat Islam. Tag perkataan yg tertulis adalah tulisan Yahudi. Maka, tukar secepat mungkin gambar-gambar ini. Harap maklum. Wallahualam."

Pertama kali aku baca kenyataan ni, memang memberi first impression yang sangat negatif. Ini merupakan kenyataan yang sangat naif lagi daif dan tidak berpijak pada bumi yang nyata. Nampak sangat diorang ni jenis yang menjadikan facebook sebagai rukun iman ke-7. Apa saja yang ditulis akan dikongsikan (share) kepada rakan-rakan lain selagi mana ia tampak menarik dan berinformatif.

Walhal, kenyataan dangkal seperti ini menunjukkan mereka tak cakna dengan isu-isu semasa dan pakai hentam mengikut nafsu dan kepala otak yang singkat. Punyalah banyak informasi-informasi berguna dari internet, yang sampah juga diorang ni suka ambik.

Kalau korang malas sangat nak membaca info berguna, biarlah aku yang bagi tau korang supaya fitnah yang tersebar tak disebarluaskan lagi. Memetik daripada sumber, blog szlihin.com,

1. Gambar di atas adalah simbolik kepada tahanan Palestine yang dipenjara.
2. Coklat adalah warna pakaian yang dikuatkuasakan oleh Perkhidmatan Penjara Israel ke atas tahanan Palestin.
3. Logo di sebelah kanan bermaksud "Shabas" dan ia adalah singkatan bagi Perkhidmatan Penjara Israel.

Lantas, fakta-fakta ni menyangkal teori tak berasas tu. Sesedap rasa je buat kenyataan itu dan ini asalkan dirasa dapat menimbulkan kesan logik pada akal. Lepas tu, dengan tak malunya menulis "wallahu a'lam".

Emmm... entahlah. Aku tak tau nak cakap apa lagi dengan golongan macam ni. Bukan pertama kali aku tulis artikel sentap macam ni. Artikel yang bertajuk Apabila 8.9 Skala Richter Dikaitkan dengan al-Anfal ayat 9 (8:9) dan Kecelaruan Pemikiran Pengkaji Teori Konspirasi juga merupakan artikel yang sentap-menyentap yang aku tulis akibat terlalu ramai menjadikan teori yang carca-merba sebagai topik perbincangan menarik.

Lepas ni, kalau ada apa-apa info, pastikan korang selidik dulu apa yang disampaikan, termasuklah dalam blog soutulmujahid.com. Jangan memvavi-buta menyebarkan maklumat yang entah betul entah tidak. Kepada sesiapa yang menjadikan facebook sebagai rukun iman ke-7, bawak-bawaklah bertaubat :p






100% disalin dari http://www.soutulmujahid.com/2012/05/dp-mogok-lapar-palestin-muncul-satu.html .

Entri disalin agar semua buka mata dan minda..


.



11 comments:

CikMunBlogger said...

abang wan ter - copy dua kali ke ? hehe . mun pun seghabut jugak pasal nie . ouhh , kira nya tak betul laa kan . hehe . thanks info :)

|shuhadaothman|TM said...

Thanks info wan. baru tahu :)

LuVidA^^ said...

tak suke tgk diorg edit2 gamba... jd muke sendiri la.. jd muke najib la..

ZAR said...

bahaya rukun iman ke 7 tu,ye dak?

Badrina Ibtisam said...

Hihi betul2! Jangan jadikan Facebook rukun yg ke-7 pulakk. ;))

Um, sy sbenarnya tk tahu apa yg trjadi kat Facebook, sbb sy dah deactivated acc. u.u

Anna ComeY (^_^) said...

mcm2 yg cte pasal pic kartun ni sampai xtau mne 1 btl..tpi thankz share info ni wan... :)

iDa said...

em em...dh tow..trus tukar...memg..bnd cm ni bnyk tersebar..huhuhu.knp laa mnusia mcm ni ek??huhuhuhuh

inni akhafullah said...

BUAT IKUT KEFAHAMAN BKN IKUT ORG..kaki,tngan,mata semua akan disoal oleh Allah di akhirat sana...ni pnjelasan drpd ustz Azhar Idrus..

[Admin] Ada orang tanya ambe. Betul ke kenyataan di bawah ni?

"tinggalkan gambar2 Dp yang berwarna coklat . ini menunjukkan sesiapa yang menggunakan gambar2 ni dalam profilenya menunjukkan dia adalah tawanan zionis israel, kain penutup dimata memberi maksud kita tidak melihat apa2 kekejaman zionis israel terhadap umat islam. tag perkataan yg tertulis adalah tulisan yahudi. maka, tukar secepat mungkin gambar2 ini. harap maklum. waallahualam."

Jawapan:

Hanya mreka yang berfikiran sempit saja akan berfikir cara begitu.

Apa kaitan menggunakan DP dengan menunjukkan kita tawanan Israel? DP itu menunjukkan pakaian/warna adalah simbolik pada pemakaian mreka(tahanan) dan kain menutup mata itu adalah apa yg mreka jalani di sana. Jadi di sini tidak timbul samaada kita memejamkan mata ataupun celik menentang zionis.

Soal tulisan itu pula, tiada salahnya digunakan, berikan dalil yang melarang daripada gunakan bahasa mereka. Ada? Tiadakan? Selagi perkataan itu bukan menghina Islam, boleh saja kita gunakan. Sebenarnya perkataan tulisan Yahudi dalam bahasa Hebrew tu tak jadi masalah sebab ade je al-quran terjemahan dalam bahasa Hebrew untuk orang yahudi yg beragama Islam. Hebrew tu bahasa, bukan agama. Kalau begitu, tak boleh la guna bahasa Inggeris, sebab orang Kristian cakap bahasa Inggeris. Ia sekadar simbol kerana banduan disana memakai pakaian seperti itu. Penjara Israel menggunakan bahasa Hebrew takkan guna bahasa Jepun pula!

Contoh lain yang ambe boleh berikan, FB adalah ciptaan Yahudi, jika kita gunakan, adakah kita sebahagian daripada mereka?

Jadi perkara yang terbaik adalah Husnuzon (bersangka baik) minta semua tidak perlu sempitkan pemikiran. Itu saja ambe nasihatkan. Jangan perlekeh usaha kecil ini dengan kenyataan mengarut ini.

shera said...

thanks for this info . kita pon sebenarnya tak tau pangkal ceritanya . So , keputusan yang terbaik adalah tak cakap apa - apa . hihih ... peace ^_^

troy huhu said...

huhu..nice one...bgus r klu info2 cmnie tulis kat blog..tank q

faresa said...

betul tu..ramai duk sebar cerita macam tu