Wadah Madrasah Pengalaman: Saat hatiku termenung (2)


Saturday, May 19, 2012

Saat hatiku termenung (2)

.


Assalamualaikum...


Kekadang segala yang ingin aku lupakan berputar kembali dalam angan. Sejauh mana pun aku berjalan, Bertahun lama pun masa yang berlalu ingatan itu pasti wujud..Sering kali aku jadikan teratak ini sebagai penghapus rindu namun segala ruang yang ada mencampakkan aku lagi ke dalam cerun kenangan lampau...Pernah seketika dulu aku biarkan teratak ini bersawang.


Ramadhan tinggal beberapa  bulan saja lagi.Semakin hari semakin takut untuk ku melangkah. Walau sudah bertahun tahun pemergian Sasha , Detik hitam itu tak pernah padam walau secebis zarah sekalipun..



"Shasa ,Saya tak setabah awak". 


Andai diri ini hilang pertimbangan ingin saja ku gores besi tajam mencengkam pergelangan tangan. Kenapa Tuhan beri ujian sebegini berat..??? Apa hikmahnya Ya ALLAH?.Mungkin aku bukan penikmat garam yang "TEGAR"..Rasa hati ingin saja dihempuk kelibat perasaan aneh yang terpampang dimaya fikiran..Tapi aku bukan sekeras tukul besi berkepala besar.Seketika aku hilang ketenangan, meronta ronta menyalahkan takdir seperti hilang Agama , hilang iman didada..


Andai hari ini aku bisa saja gerakkan setiap saat pasti akan ku undur setiap detik yang berlalu.Pasti saja aku hilangkan setiap pertemuan bersama nya agar aku tak merasa siksanya terseksa.Namun segalanya sudah tersirat dan tersurat . Hampir berpuluh kali aku draftkan entri ini menunggu untuk dipersembahkan. aku mengeluh, berkerut wajahku sebentar. Terhentak hentak rasa hatiku seperti mempunyai sepasang kaki. Keluhan aku berpanjangan namun tiada riak yang terhasil, kali ini aku biarkan suasana menyelami aku.


Bukan aku hendak menolak atau aku hendak mempersoalkan perancangan Allah..Tapi sukar untukku terima kenyataan..Hakikat yang hari ini bukan mimpi...Yang hari ini mesti diteruskan seperti biasa..Aku sering bertelagah dengan minda.."mengapa aku di uji sedemikan rupa"..Mungkin bagi kalian senang hendak memuntahkan kata dari mengalami..Atau aku  tak setabah karang dilautan..Sapa yang mengerti??


Benar perpisahan itu punya nikmat yang perit..Dan perpisahan antara dunia dan alam seterusnya punya perit yang lebih..Mungkin perpisahan jarak atau tempat mampu berikan kita perit yang mendalam..Bayangkan perpisahan untuk selama lamanya di dunia..Tiada sapa yang mampu menduga bukan??Sanggup untuk merasanya??Jauh sekali tidak..
 

Kali nie biarlah Aku relakan pemergian nya dengan tenang..

Tabahkan lah hamba Mu ini Ya Allah..Biarlah aku mampu tersenyum seperti masa yang sudah sudah..Tapi janganlah Kau hapuskan kenangan ku.....

Al Fatihah..



Kisah rekaan



.




13 comments:

Ayuni said...

hm, sedih lg....

|shuhadaothman|TM said...

Erkk, kisah ni berjaya buat orang sebak. Nice entri wan :')

SYAZWANI SUHAIMI said...

sedihnya.hukhuk ='(

keri ikhwan said...

pergh, ayat power tuu..
*sejak kena tipu kisah yuyu hari tu selalu berhati2 baca entri kat sini haha

EikaSchapika :) said...

abg wan berjaya buatkan hati pembaca berasa sebak . Pika cuma pernah kehilangan seorang kawan , tapi pika tak rapat pun dengan arwah , cuma sekadar bertegur sapa . tragedi yang menimpanya tahun 2010 dulu , membuatkan dia tak sempat nak duduki PMR bersama2 dengan kami semua . Seminggu lepas persekolahan penggal pertama 2010 , di kejutkan dengan berita arwah accident . Bawa moto and ada satu jentera berat melanggar arwah . Time uhh Pika dapat tahu arwah koma , kat hospital putrajaya . Tapi 4 hari lepas itu dikejutkan kembali dengan berita kehilangan arwah buat selama2nya . Walaupun kami tak rapat , tapi pika sebak sangat sampai lepas solat asar hari yang pika tahu berita uhh , pika menangis .. Al-Fatihah .....

Fiza Diaries said...

sedih.. :'(

Cik Puan Muda Umi said...

sedih entri ni..:(

nana kamarul said...

awwww ... :')

Hanih Borhan said...

setiap p'temuan pasti ada p'pisahan & setiap yg hidup pasti akan mati...

Sunnatullah, hukum alam diciptakan begitu...

Kita manusia yg lemah, yg selalu lupa & yg selalu lalai t'kadang t'pesong dari p'gantungan kepada-Nya... Takapa, yg penting kita taw jalan pulang...

Saya tumpang b'simpati.

.:|kamaryeah|:. said...

sedih je bace~
serius terpk...
if terjadi sebegini mampu x mar nk tanggung~
a good story~

p/s: muhasabah diri..ape akn d lakukan sekiranya ia terjadi?

jaakechik said...

sedih. sebak. semua ada. tapi maaf btanya sapa shasa tu wan? btw al-fatihah utk dia.

Chuu Muqhlis said...

sob sob :(

ain dzaya said...

errk..wan..nie kisah betul ker..main2 nie...ain baru nak nanes...btw gud job wan!