Wadah Madrasah Pengalaman: Mama ingat tak Ramadhan dan Syawal adeq tahun lepas?


Sunday, July 15, 2012

Mama ingat tak Ramadhan dan Syawal adeq tahun lepas?

.




"Mama, raya dah dekat"

adeq jerit jerit sambil melompat.


Sedangkan puasa baru je setengahari . Hari tu, adeq gembira sangat,pertama kali puasa katakan. Adeq ingat masa malam sebelum puasa, masa tu adeq betul betul fikir orang yang pakai songkok kat TV tu nak kasi taw esok raya,tapi upe nye puasa. Lucu plak,huhuhu, papa ajar adeq niat puasa, papa ajar baca niat puasa untuk sebulan



'sahaja aku berpuasa pada tahun ini dibulan Ramadhan kerna Allah Taala'



Adeq tanya papa boleh ke niat camtu. Nanti lepas bulan Ramadhan boleh tak adeq niat doa makan untuk setahun tak yah lah adeq bace doa makan hari hari. Papa senyum je, mesti papa setuju kot.


"Mama,papa !!! adeq tak sabar nak raya, adeq nak baju baru".

Tapi mama cakap, law tak puasa tak boleh raya. Adeq mula lah susah hati. Hari pertama puasa, adeq tido je, mandi pun dua tiga kali, mama plak macam tahu tahu je adeq tertelan air. Nak kate mama ade magic, tak jugak, mama mesti intai adeq mandi kot, malu lah adeq.


Satu petang tu,mama ada kantoi kat adeq,mama rasa masakan mama.


"aha,mama tak puasa,aha,adeq nampak,aha, Tuhan marah".
Sambil adeq tunjuk tunjuk kat mama.

"eh, mama tak bleh puasa lah,sshh,diam diam"
mama tutup mulut adeq dengan jari mama. Masa tu adeq nak tanya, nape mama tak bleh puasa? . Tapi adeq ngantok sangat,sampai papa datang rumah pun adeq tak sedar.


Adeq hairan, nape papa tak penat puasa, papa keje, tapi tak penat ke? Adeq tanye papa.


"papa, papa puasa mamam je ke?"
papa gelak je, lepas tu papa tanye adeq plak

"camne puasa mamam je deq manje?".
Adeq suke sangat papa panggil adeq , adeq manje.

"alah papa nie,buat buat tak taw plak, puasa mamam tu,puasa yang bleh minum air"
satu satu adeq sebut,tapi berulang ulang sebab papa tak faham. Susah nye cakap ngan papa.


"adeq,adeq cepat panggil papa, dah nak azan magrhib nie"
mama kat meja makan sambil hidang makanan sambil panggil adeq.

"yey,yey dah bleh mamam"
adeq terus ambik kuih warna merah jambu yang berlapis ngan warna putih, tengok warna je pun dah sedap. Belum sempat g kuih nak masuk mulut, mama dah tahan tangan adeq.

"Belum berbuka lagi sayang"
mama buat muka comel sambil geleng geleng kepale kat adeq. Comelnye mama.




Dung,dung,dung,dung


Entah ape yang bunyi tu, adeq masih tak tahu bunyi ape tu(adeq akan kasi taw,law adeq dah taw nanti). Lepas tu terus azan. Papa baca doa berbuka,adeq dan mama pun ekot skali.

"nah mamam kurma nie"
mama kasi kat adeq,mama suapkan.

"tak nak lah mama"
" buka mulut tu cayang,mamam kurma ekot sunnah Rasul"

mama pun nganga mulut supaya adeq pun turut ikut nganga. Adeq mamam je, erm, manis nye. Sedap.


----


"papa,papa, kite nak ke mane nie? Tak solat kat umah je ke?"
adeq tanye papa sambil tarik tarik kain pelikat papa.

"kite nak g masjid sembahyang terawih"

"sembahyang tawareh?mama ape tu?"...

"a ah, sembahyang terawih, bulan Ramadhan umat islam digalakkan menunaikan sembahyang teraweh"

"ooo, gitu ye mama"

---


Mama goyang goyang badan adeq,
"adeq bangun nak, kite sahur"


kacau ah mama nie,adeq nak mimpi pun susah... Adeq marah marah mama dalam h ati. Maaf ye mama. Pagi nie nak turun sekolah plak.

Mama nie,ngantok lah adeq kat sekolah. Adeq sahur minum air je,mam nestum pun skit je,lepas tu terus tido balik.


Mama kejutkan adeq g.

"bangun... masa untuk ke sekolah"

kali nie,adeq betul betul susah nak bangun. Tapi adeq bangun gak,bab mama garang, tarik tarik kaki adeq.


Kat sekolah,semua kengkawan puasa. Kecualilah yang tak berpuasa ..Erm agama lain. Masa rehat,adeq jelez tengok kengkawan yang bukan beragama islam minum. Adeq minta sikit minuman dia orang. Sikit je Tuhan tak marah kot. Macam macam ragam je adeq tengok. Ada plak kawan adeq cakap, puasa telan air liur pun tak b0leh...betul ke?


Ari nie cikgu kasi buku laporan..... Mesti mama dan papa suke.


Ring,ring,ring,


Lonceng sekolah pun berbunyi, adeq lemah tak dapat nak lari cam biase. Nak ke kereta mama pun adeq ase jauh sangat. . . Masuk je kereta mama, wah,selesanye,sejuk. Adeq senyum senyum je kat mama.Tengok muka mama yang comel..Comel sangat..


"mama cikgu dah kasi buku laporan,adeq dapat no 2,adeq nak adiah peti sejuk yang banyak cekrem".

"nanti kasi kat papa k"
mama senyum je.


Adeq tunggu papa balik keje. Upe nye,papa yang belikan kuih muih untuk berbuka,ingatkan mama yang wat. Tak dapatlah adeq nak bangga nie.hmm.

"papa,adeq dapat no 2"
adeq lari terus kat papa..Adeq jerit lompat lompat.

"meh sini papa tengok, eh nape dalam semua mata pelajaran adeq nie, satu je C, yang len semua A?"

"Ape tu papa"
adeq tanye sambil garu kpale.

"nie,bahasa inggeris nie,nape C"
"owh,yang tu,semua mata pelajaran adeq ada dua bahasa,yang bahasa inggeris tu je tak de dua bahasa,tu lah adeq tak dapat nak jawab".


Papa terus risau. Adeq tak taw plak ape yang papa risaukan, mama plak gelak gelak kat adeq. Adeq tringin nak taw kenapa tak de dua bahasa tu . Papa dah terangkan kat adeq,adeq masih tak faham gak. Papa kate matapelajaran tu memang tak bleh ade dua bahasa,bahasa inggeris,bahasa inggeris je tak de bahasa melayu. Adeq tetap tak faham.




Lip lap lip lap...


jap je masa berputar. Malam nie,adeq skali lagi tengok orang yang pakai songkok kat TV. Kali nie plak orang tu nak kasi taw esok raya. Yey yey esok raya. Papa dan mama dah wat persiapan nak balik raya.


Adeq,mama dan papa malam tu terus balik raya. Papa ngantok,mama tido dalam kreta, adeq plak tengok pemandangan sekeliling. Papa bawa laju.


Semua bertukar hitam.. Bila adeq buka mata,adeq dah kat tempat len dah. Semua sibuk tengok adik. Mane mama,mane papa..? Adeq dapat jerit dalam hati je. Mama... Papa... Mane mama,mane papa. Tetibe je airmata adeq mengalir. . . Hangatnye setitis air mata. Adeq harap sangat dapat sambut aidilfitri tahun 2011 nie dengan mama,papa,atuk,nenek,pak lang,mak lang semua keluarga adeq. Tapi nape mama dan papa tinggalkan adeq.


Maafkan adeq law adeq tak puasa sungguh sungguh. Maafkan adeq papa, sebab tak bleh dapat A dalam bahasa inggeris. Maafkan adeq sebab tanya banyak banyak kat papa. Mama,adeq nak tengok wajah comel mama pagi raya nie. Adeq nak cium tangan mama,cium pipi mama macam yang kat dalam TV. Adeq tak nak duit raya, adeq cuma nak papa dan mama. Mama,maafkanlah adeq sebab lepas tengok TV adeq tak reti nak tutup.


Baru adeq taw, mama dan papa sangat bernilai dalam hidup adeq.


*TAKBIR RAYA


Adeq dengar irama tu,sayup sayup masuk telinga adeq.

"adeq,bangun cepat"

nie suara mama ke, nape mama tak tarik kaki adeq...

"adeq bangun,dah raya dah"

suara papa plak kedengaran diselang dengan suara takbir. Adeq perlahan lahan buka mata. Rupanya,mama dan papa masih ada depan adeq, adeq senyum balik. Syukur sangat bila taw yang semua tu mimpi. Adeq terus peluk mama.

"dah,dah cepat mandi,nak g masjid tak? Atuk dah tunggu tu".

Balik je dari masjid lepas sembahyang raya. Adeq terus salam kat papa,adeq terus peluk mama... Selamat hari raya mama...papa,selamat hari raya.





.







24 comments:

Xiao Xandria said...

panjangnnya entry hahaah!
tahun ni aku nekad nak puasa penuh
abg wan jangan x pose hahaah
Salam ramadhan wan :D

Solehah Shamsuddin said...

uishh bru nk touching hbis td.upenye mimpi je..slmt berpuasa dan salam ramadhan wan :)

syiela said...

selamat berpuasa ^_^

Iza Zaty said...

Selamat Menyambut Bulan puasa ye abg wan :)

Hana said...

best ^^. selamat berpuasa abg Wan :)

Atifah Zulkifle said...

wahh! nice story abg Wan! keep it up! and Selamat Berpuasa *walaupun belum lagi HEHE

Crafty Nieya said...

hihihi..chomellnyee !
selamat berpuasa penuh wan :)

miss fluffy said...

selamat berpuasa^^

shida'R said...

heheee..kuih lapiss tu mmbuatkn shida mnjd nk beli esok gak hahahaa.. ^_^

Yui Bieyna said...

Selamat Pose wan ! Best cite td... omeyy la cute wan..hehehe :D

Cik Anis said...

Salam ramadhan.. :)

Jom follow cik anis ;)

Secrets of A Teenage Girl said...

teringat masa kecik2 dulu... pernah tu curi2 makan..haha..kelakar sgt..

btw, best sgt cerita ni..

selamat berpuasa tak lama lg ya ;)

keri ikhwan said...

cerita ni comel. rasa cam budak2 balik je bila baca. baru nak sedih , adoi mimpi rupanya.

ccicute said...

panjangnyer... ape pon ku gagahkan juga membacanye... bestnya kalo leh posa penuh... :P

miz ruha said...

terhiburnya bce,, teringat time kecil2 dulu,, waktu mula2 belajar pose,,,
nice,,,
selamat berpuasa,,,

Adi Herman said...

nice haha entri ini sahaja kalo diletakkan ke dlm buku atau majalah, boleh jadi cerpen yang menarik utk dibaca...hehe ahlan wa sahlan ya Ramadhan

Aida Omar said...

Hampir2 nak tacing dah nie.. nasib mimpi je.. tapi sedih kot.. huwaaaa!!! semoga kita semua dipanjangkan umur bulan puasa dan raya tahun nie. amin.

Phat said...

selamat menyambut puasa wan

ayut said...

Cite tang English dapat C mmg best.Nape BI xde dwi-bhasa ek?Adeq tak pham..ayut pon sama..kan best klu ada dwi bahasa :p

♫ S I T I Z U L A I K H A B T J U S O F F♫ said...

best entry nie..masa part kat mimpi tu sedih..rupa2nya mimpi..btw cerita nie best.. :)

Cik Yaya said...

cepat mase berlalu..tapi secepat mase itu berlalu, waktu yg ade itula kita kene btol2 hrgai..sebab ape..?sbb kita hnye smtra ddunia...^_^

Ana Popoppop said...

http://anapoppop.blogspot.com/2012/07/menjelang-ramadhan.html

Suka laa baca entri wan :) menyayat hati .. rupa rupa nye mimpi je .. haha .

sedutzone said...

Salam al mubarak... hahahahah.. bukan mubarak majid ar... yiehaaa...

Aina Sofea said...

Hebat cite ni .. Law ada sekali dgn doodle buatan Wan , lagi cool ... BTW , salam ramadhan ...