Wadah Madrasah Pengalaman: Adakah kita semua yang berubah


Saturday, December 17, 2011

Adakah kita semua yang berubah



Assalamualaikum..

Dulu masa dulu sering je dengar nyanyian dan sekumpulan keluarga ber shuffle di sekeliling rumah..Si ibu dengan tekun mengajar anak anak teknik ber shuffle yang betul..dari A - Z..Si ayah pula dengan lagak nya ber shuffle dihadapan anak anak, Si bujang pula dengan aksi yang lincah dihadapan si dara...Namum kini..semua nya hilang..Adakah kita semakin maju?? dimana pergi nyanyian kokokan ayam yang ber shuffle tekun mencari rezeki..Kais pagi makan pagi , kais petang makan petang..


Dunia semakin maju..teknologi semakin moden..Set sahaja bunyi kokokan ayam pada telefon...Ayam hanya untuk dimakan..Owh..Alangkah sedihnya jika si ayam membaca setiap baris baris kejam kata kata manusia...Namun itulah dasar kemanusian berperang teknologi justeru pemikiran dijajah ole minda minda yahudi..Adakah kita tahu atau kita semakin seronok dengan kemodenan.


Jari telunjuk pun berjalan, mengunjuk setiap baris baris kata Tuhan yang Esa (Al-Quran). Semuanya dibaca hati, tanpa sepatah pun bersuara. Walau anak mata bergerak rancak. Khalimah yang tercetak kadang membuat leher lenguh membengkok.


Sesampainya disuatu rangkap (bacaan ku punya pengertian 'arab ke melayu'),
sekonyong konyong cetakan itu kian berkabus.
Pandanganku berkaca kaca.
Satu persatu manik cairan menghentam helaian yang sedang terbuka.
Dengan pantas aku menggosok kelopaknya, aku meneruskan bacaan mengawal sesak didada, memaksa semua kabur pandangan tulisan ditancap mata.


~dan penghuni neraka menyeru penghuni syurga: "limpahkanlah kepada kami sedikit air atau makanan yang telah direzekikan Allah kepadamu", (mereka penghuni syurga) menjawab. "sesungguhnya Allah telah mengharamkan kedua duanya keatas orang kafir (Al A raaf 50)







11 comments:

wasabi onee-san said...

manusia akan berubah ikut keadaan sekelilingnya. keadaan seking kali memaksa manusia berubah ikut keperluan dan masyarakat sekeliling nya.

asmiera emiena said...

SMART gambar di atas ^^

iszieylyanziy said...

ombak lagikan berubah,,inikan pula manusia

Yumida said...

pic itu menakjubkan...pengertian mesej yg amat mendalam....

follower ke 5930

Yumida said...

opppss..kmk baruk perasan..ktk org serawak....kacak pic ya..nang steady..gne ktk edit pic ya...suka nangga...dslr ktk pn hebat juak...

slogan kt pic kartun ya madah 'sgt malas berfikir' tp ayat2 ktk atas ya..huhuhu...terkesan di dlm...

Wan_hazel said...

wasabi onee-san

yep betul tu..

Wan_hazel said...

asmiera emiena

tengs

Wan_hazel said...

iszieylyanziy

betul tu isz..inikan mnusia

Wan_hazel said...

Yumida

hehehe..makceh tak..mek pakey DSLR jak set nya pun kualiti gambar n edit sikit guna lightroom..

hehehe..mek nang malas nak befikir..ehehhe

aimaniman said...

entri yg sinis dik

manusia memang sudah berubah dan mudah lupa bak kata mantan pm, dr mahathir.. kan melayu (manusia??) mudah lupa asal usul sebba tu berubah total sehinggakan lupa asal usul.. kalau x .. x kan melayu kawin gay dik...

Detective Fiqa said...

like this ! :D