Wadah Madrasah Pengalaman: SOPA dan PIPA, Undang-Undang AS yang Mengekang Kebebasan Ber-Internet anda.Kemungkinan esok atau lusa tiada lagi Facebook,blog,twitter,youtube dll.


Friday, January 20, 2012

SOPA dan PIPA, Undang-Undang AS yang Mengekang Kebebasan Ber-Internet anda.Kemungkinan esok atau lusa tiada lagi Facebook,blog,twitter,youtube dll.

“sopa-pipa-uu-mengekang-kebebasan-internet”

Assalamualaikum..


Korang dah tahu mengenai kebebasan ber-internet akan di kekang oleh US iaitu SOPA.SOPA (Stop Online Privacy Act) dan PIPA yang merupakan Undang-Undang yang di buat pemerintah AS. Setelah membaca kesana kesini, Tujuan dari Rancangan Undang-Undang ini adalah Anti Pembajakan. Contohnya, Website yang berbau pembajakan hak cipta akan di blok melalui ISP setempat. Empat Hal dasar dari Rancangan Undang-Undang ini, diantaranya :





1. Memerintahkan ISP untuk mengubah server DNS mereka dari membaca nama domain suatu Laman sesawang di negara luar AS yang menyimpan kandungan ilegal seperti video, lagu, atau gambar atau dengan kata lain semua di BLOCK dan Laman laman sesawang tersebut tidak akan dijumpai di dunia internet.


2
. Memerintahkan Laman sesawang pencari seperti Google,Yahoo dan lain untuk mengubah pencariannya bagi mengecualikan Laman sesawang yang menyimpan kandungan ilegal. Dengan kata lain. Laman sesawang pencarian sekelas Google pun akan di tutup, apalagi yang lainnya? Bahkan terdengar khabar Google disebut-sebut sebagai raja pembajak, Baca : http://tekno.kompas.com/read/2012/01/17/07374250/Google.Tidak.Terima.Dijuluki.Raja.Pembajak.


3. Memerintahkan layanan pembayaran online seperti Amazon,ebay, paypal dan sebagainya untuk mematikan akun dari Laman sesawang luar AS yang menyimpan kandungan ilegal.


4. Memerintahkan layanan iklan seperti Google Adsense untuk menolak iklan atau pembayaran dari Laman sesawang luar AS yang menyimpan kandungan ilegal.


Walaupun dalam kenyataannya Undang-Undang SOPA PIPA ini dibuat di Amerika, namun kesangnya menyeluruh pada dunia, termasuk Kita diMalaysia. Laman laman sesawang yang termasuk sebagai laman sesawang pembajakan yang melanggar hak cipta ataupun Laman sesawang yang memfasilitasi terhadap pembajakan maka akan di tutup secara sepihak. Namun hal ini mendapat banyak protes dari berbagai kalangan termasuk Laman laman sesawang raksasa seperti google, yahoo, dan lain laian. Nampak lain bagi para pemasar online malah lebih parah lagi, Jika anda pemilik laman sesawang dengan pasaran Amerika dan terbukti melakukan pembajakan atau pelanggaran HAK CIPTA,maka akan di hentikan. Misalnya anda menjadi publisher Google Adsense, CB, CJ, amazon dan lain lain dan menggunakan Paypal dan lain laian maka semuanya akan di hentikan. Laman sesawang anda akan hilang dari dunia online.


15 November 2011 Laman sesawang terbesar dunia Google, Facebook, Ebay, OAL, Yahoo dan lain lain telah mengirim surat ke ke senat dan dewan AS sebagai bentuk protes dan menentang akan Undang-Undang ini.


Bahkan pada Hari Rabu 18 Januari 2012 ini waktu setempat Laman sesawang Wikipedia versi Inggeris akan tutup sebagai bentuk protes. Wikipedia adalah laman sesawang media sosial sebagai ensiklopedia paling membangun kepada para pengguna Internet. Setiap Bulannya Laman sesawang ini dikunjungi sekitar 470 juta pengunjung. Jimmy Wales mengatakan dalam akaun Twitternya agar para siswa untuk mengerjakan PR lebih awal. Protes Wikipedia merupakan usaha agar Pemerintah AS sedar akan Rumusan Undang-Undang SOPA dan PIPA ini karena akan mengekanag kebebasan benyalurkan dalam menghasilkan kandungan.


Langkah Wikipedia juga diikuti oleh Laman sesawang raksasa lainnya seperti Reddit, jaringan Cheezburger termasuk The Daily What serta Fail Blog. Bentuk protes juga dilakukan wordpress, Digg.com, Path(Dave Morin), Investor 500 startup (Dave McClure), GoDaddy.com, twitter dan masih banyak lagi.


Anda bagaiamana??adakah anda menentang SOPA?/adakah anda mahukan kebebasan ber-internet anda dihalang??Adakah anda mahu akaun facbook , Blog , twitter , youtube anda di padam terus??Dalam pencaraian internet?/akah anda mahu hidup anda tanpa internet??


Selebihnya korang boleh cari mengenai SOPA k.


The US Congress is pushing through legislation that threatens the future of the internet. If this passes, entire domains like dot blogspot dot com etc could simply vanish from the web. The time to act is now. Please help us keep the internet free by spreading this article .

time to act is now !! if not say bye2 with ur blog $ :)

handsetmurah.com & uploadur.com support this .. ARE U???

bayangkan sehari tanpa internet ...no fb and no blog update?

Eh sebelum tu..bagi korang yang dah habis baca tu boleh tak tolong Wan..Sampai 28 januari nie je..Vote untuk blog Wan..

Dah baca dah guna jom Vote Wan kat sini.Terima kasih..
Tamat 28 jan 2011




Lain lain yang korang mesti tahu



.



6 comments:

Puan Besar Shag Yahaya said...

TAK NAK ~ Argh. Akta paling bodoh ! HAHA :D

Najwa said...

Alahai , jangan leww cenni . Tak baik menghalang orang nak merapatkan silaturrahim nie XP

thealienoidz said...

mengada gila -___________- kalau macam tu, lebih baik dari dulu sampai sekarang tak yah ada internet.

Izzati Khairunnisa Nordin said...

hello..Uncle Obama pn pakai internet sumer tu an..tak mao tak mao..please la tak..

sHeRrY said...

was here

AisYah said...

abang wan jom join contest ni:
http://aisyahfauzoli93.blogspot.com/2012/01/kontes-hadiah-terindah-dari-siapa.html